3637
Sök

Motorbyte utan regbesiktning?

16 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej!
jag har en volvo 850 2.5s 144 hk

vill byta motor till en t5 225 hk, men enda möjligheten är att regga den som ombyggd fordon, detta kommer så klart att kosta mer än jag vill lägga på ett t5 bygge, och har funderat på att byta efter nästa besiktning, men då är min stora fråga vad som händer ifall jag i värsta fall skulle kvadda bilen eller något liknande?

mvh


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
23 januari 2012
#2
manse skrev:
Hej!
jag har en volvo 850 2.5s 144 hk

vill byta motor till en t5 225 hk, men enda möjligheten är att regga den som ombyggd fordon, detta kommer så klart att kosta mer än jag vill lägga på ett t5 bygge, och har funderat på att byta efter nästa besiktning, men då är min stora fråga vad som händer ifall jag i värsta fall skulle kvadda bilen eller något liknande?

mvh

Om du kvaddar bilen så får du väl inget på försäkringen kan jag tänka mig. Sen kan man ju fråga sig om det är värt besväret att byta motor till varje besiktning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
23 januari 2012
#3
du får inget för den isåfall. om dom ser att effekten ökats.
men herregud vad kostar en t5 idag? du hittar ju tillochmed en R för småpengar


16 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#4
mk2_power skrev:
du får inget för den isåfall. om dom ser att effekten ökats.
men herregud vad kostar en t5 idag? du hittar ju tillochmed en R för småpengar

har redan köp komplett R-optik till den, och stort sett hela bilen är ny lackad, så hitta en R i samma skick är inte billigt.. hmm om man skadar en annan bil då? smile


16 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#5
Vettemannen skrev:
manse skrev:
Hej!
jag har en volvo 850 2.5s 144 hk

vill byta motor till en t5 225 hk, men enda möjligheten är att regga den som ombyggd fordon, detta kommer så klart att kosta mer än jag vill lägga på ett t5 bygge, och har funderat på att byta efter nästa besiktning, men då är min stora fråga vad som händer ifall jag i värsta fall skulle kvadda bilen eller något liknande?

mvh

Om du kvaddar bilen så får du väl inget på försäkringen kan jag tänka mig. Sen kan man ju fråga sig om det är värt besväret att byta motor till varje besiktning.

/Benny

tar ungefär en dag att byta fram o tillbaka, så det är inget problem smile


3 354 Inlägg
23 januari 2012
#6
Inkl byta motorstyrning?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

16 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#7
Seth skrev:
Inkl byta motorstyrning?

är inte så jätte insatt i det med motorstyrningen, men har hört från några olika ställen att det räcker att byta boxarna.  kanske är fel? smile


3 354 Inlägg
23 januari 2012
#8
manse skrev:
Seth skrev:
Inkl byta motorstyrning?

är inte så jätte insatt i det med motorstyrningen, men har hört från några olika ställen att det räcker att byta boxarna.  kanske är fel? smile

med tanke på att det inte ens är samma motorstyrning i din 10ventilare (SE/GLE) som 20ventilaren (GLT) så är det inte bara att byta Boxar.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

16 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#9
Seth skrev:
manse skrev:
Seth skrev:
Inkl byta motorstyrning?

är inte så jätte insatt i det med motorstyrningen, men har hört från några olika ställen att det räcker att byta boxarna.  kanske är fel? smile

med tanke på att det inte ens är samma motorstyrning i din 10ventilare (SE/GLE) som 20ventilaren (GLT) så är det inte bara att byta Boxar.

är det krävande att byta motorstyrningen då?


3 354 Inlägg
23 januari 2012
#10
manse skrev:
Seth skrev:
manse skrev:

är inte så jätte insatt i det med motorstyrningen, men har hört från några olika ställen att det räcker att byta boxarna.  kanske är fel? smile

med tanke på att det inte ens är samma motorstyrning i din 10ventilare (SE/GLE) som 20ventilaren (GLT) så är det inte bara att byta Boxar.

är det krävande att byta motorstyrningen då?

om man inte vill skarva massa kablar så får man byta ut hela elhärvan typ.
Eller så tar man ett eftermarknadssystem o kopplar på

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

16 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#11
Seth skrev:
manse skrev:
Seth skrev:

med tanke på att det inte ens är samma motorstyrning i din 10ventilare (SE/GLE) som 20ventilaren (GLT) så är det inte bara att byta Boxar.

är det krävande att byta motorstyrningen då?

om man inte vill skarva massa kablar så får man byta ut hela elhärvan typ.
Eller så tar man ett eftermarknadssystem o kopplar på

t.ex från en skrottat t5:a? smile


3 354 Inlägg
23 januari 2012
#12
mera åt typ megasquirt och liknande

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

16 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#13
Seth skrev:
mera åt typ megasquirt och liknande

okej smile tack för tipsen smile


13 Inlägg
23 januari 2012
#14
Jag skulle vilja träffa dena killen som byter motor på en dag i en 850, han skulle jag gärna anställa :-)


16 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#15
NitroBoy skrev:
Jag skulle vilja träffa dena killen som byter motor på en dag i en 850, han skulle jag gärna anställa :-)

tyst med dig! tro till fan man gör om man är 2 pers:)


Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
25 januari 2012
#16
En dag!?  Man gör det väl under minuten? tongue

http://www.youtube.com/watch?v=te48ucoEvFI
Senast redigerat av FordRSC (25 januari 2012)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

16 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#17
FordRSC skrev:
En dag!?  Man gör det väl under minuten? tongue

http://www.youtube.com/watch?v=te48ucoEvFI

haha! det var det jävligaste ! tongue


Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
25 januari 2012
#18
NitroBoy skrev:
Jag skulle vilja träffa dena killen som byter motor på en dag i en 850, han skulle jag gärna anställa :-)

vet man vad man gör är det inte ett större problem

men det gäller att veta hur man ska släppa allt

har bytt ett antal motorer och har nu kommit fram till det optimala sättet och det tar inte lång tid alls

sist jag monterade ur en motorn gjorde jag det från körbartskick tills den stog lös brevid utan stress tog det 3timmar
och då har jag 5timmar att montera motorn igen och det lär man klara
när jag monterade ur motorn på 3timmar
då var jag endå lite ringrostig

men det gäller att veta vad man ska och inte ska släppa

många gör dock fel

*motorfästena ska släppas underifrån
*motorelen ska delas vid styrboxen
*man släpper bärarmarna mot bryggan istället för vid fjäderbenet och man låter drivaxlarna sitta kvar i lagrena

finns lite små grejer där man får det optimerat för att göra det snabbt

har man då 2st motorer helt kompletta som är urmonterade som oavansstånde så tar det verkligen inte lång tid om man vill

Kör fort så hinner inget hända...


Sök