28 januari 2012
Trådstartare
Ursäkta, mitt inlägg raderades när jag försökte posta det p.g.a. mitt 3G modem laggade ur...
KÖP INTE 3G modem från 3, det är helt jävla värdelöst!!!!!!!!
Återkommer när jag skrivit ihop inlägget, igen...
Edit: Nuså har jag diktat ihop det igen:
Jag har länge grubblat över en sak när det kommer till säkerhet, hur man kan informera andra bilister eller kommunicera med dem...
"Prolog":
För några månader sedan var jag ute en kväll och åkte på landsväg. Plötsligt håller jag på att köra över 3 grävlingar, och fler vid vägkanten. Som tur var klarade jag mig! Efter ett par minuter möter jag en lastbil. Tänker att jag ska ta och varna honom ( han kan väl i princip ploga över grävlingarna, men man vet aldrig, han kanske får panik och vejar av vägen? ). Jag flashar då med helljuset ett par gånger. Då flashar självklart lastbilen tillbaka, förmodligen för att han tror att jag är irriterad över hans helljus eller något. Jag drar varningsblinkers ett par gånger då för att förtydliga, men jag tror inte budskapet kom fram...
Tänk om det fanns någon standardiserad kod för att varna för vilt...
Vid ett annat tillfälle, bara ett par veckor sedan, var jag även då ute och åkte på en landsväg. Plötsligt kom jag in i en zon där det blir riktigt jävla halt. Låg i 70-80 med femman och dutta på gasen så släppte framhjulen... Efter en liten stund kommer en lastbil i runt 90 bakom mig, och kör ikapp väldigt fort i alla fall, och lägger sig 3 meter bakom ( förstår honom, ingen vill ligga bakom en sölkorv ). Jag blir lite småoroad och antar att han inte riktigt insett hur halt det är. Jag drar då på varningsblinkers ett par gånger och duttar på bromsen. Men självklart så flashar lastbilen bara med helljuset förstås... Så jag lägger mig i väggrenen och låter honom glida förbi innan katastrofen är ett faktum...
Tänk om jag hade kunnat varna honom.....
Så vart vill jag komma? Finns det någon standardiserad lista över ljussignaler för fordon överhuvudtaget? Varför lär man inte ut det i så fall?
Finns det inga tycker jag det är på tiden att man inför en lista med nödvändiga signaler, såväl signaler som förebygger säkerhet och annat som vi bilister kan ha nytta av ( varna för snuten ).
Har ni något förslag på vad man ska använda för olika kombinationer för olika situationer?
-Vilt
-Halka
-Olycka
-Stäng av helljuset ( ja de måste ju finnas en riktig kod för det också )
-etc...
Senast redigerat av Bensinskallen (28 januari 2012)