3973
Sök

Saab 9-5 aero

10 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Bilen har haft vatten i sig efter översvämningarna i gbg i höstas ... och nu har jag torkat ur bilen noggrant men efter verkstads besök så sa dom att twicen hade dålig eller ingen kommunikation .. kan någon förklara lite snabbt vad en "twice" är och kan det bero på att startmotorn e helt död ? !

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 januari 2012
TWICE är immobilizer och helt enkelt en av två boxar som styr hela bilen, och då menar jag hela...

TWICE och DICE heter boxarna som tillsammans sköter allt utom motorstyrningen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

10 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Är det svårt att byta ut ? Kan man göra det själv med lite hjälp med omprogramering?
Vart kan jag få tag på dom billigt och funkar alla twice till tex om den suttit i en vector och sätter in den i min aero?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 januari 2012
Själva bytet av boxen är inga problem men däremot så måste du ju ha nya nycklar om du byter boxen och man måste programmera in bilens alla enheter på nytt i den och chassinummer och all möjlig skit så det är ENDAST saab som kan göra det.

Och köpa en begagnad TWICE-box vet jag inte om det går då den redan har ett chassinummer inprogrammerat, ska man få det att funka måste du iaf minst ha en fungerande nyckel till boxen från bilen den satt i innan för att kunna lägga in nya nycklar. Det med chassinummer är jag inte helt säker på om det går att ändra eller ens behövs men det får du höra med saab.

Kort och gott, största bekymmret med boxen är att TWICE styr larmet och immobilizern så köper du en beggad box ska du se till att få helst bägge nycklarna till den för att slippa programmeringskostnaden för nya nycklar men allra minst en nyckel för att kunna lägga in fler.

Har man ingen nyckel till boxen så kan man bara kasta den på tippen för då går den inte använda.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

537 Inlägg
30 januari 2012
hade en 9-5a på jobbet i sommras som twice boxen hade blivit genomdränkt av vatten, den boxen öppnade jag och använde lite elektronikrengöring och en ganska mjuk borste och gjorde rent, och den fungerade efter det smile

10 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Så kort å gott köpa en twice med 2 nycklar som är programmerad ?
Ska försöka ta ut den och testa rengöra den och se ifall det funkar !!
Vill gärna ha tips på vart jag kan få tag på en twice som jag bara kan slänga in smile)

10 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Och för att ha klarhet så är det den svarta boxen under förarsätet med 2 kontakter i ?? Tack på förhand

Sök