2893
Sök

Bilbesiktingen

72 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Om man får tex 2 st 2-or och INTE fixar detta innan tiden (1 månad) gått, men ändå bes bilen olagad tex dan innan tiden för ombes går ut.
Får man förlängt med en ny månad eller är det en helt nybesiktning som gäller då ?

1 353 Inlägg
3 februari 2012
du får 30 dagar till eftersom det är en efterkontroll och det fortfarande finns fel på bilen, gången efter det får du 14 dagar och sen fortsätter det med 14dagar eller 1 vecka, kommer inte ihåg, prova ringa BP eller kika på deras hemsida..

och för att hoppa in lite i dom lagställda paragraferna osv osv.. du vet att du inte får använda bilen föräns felen är åtgärdade, den får endast brukas till och från verkstad och BP tongue hahah hur många följer lagen? ingen såklart...

577 Inlägg
3 februari 2012
Crille88 skrev:
du får 30 dagar till eftersom det är en efterkontroll och det fortfarande finns fel på bilen, gången efter det får du 14 dagar och sen fortsätter det med 14dagar eller 1 vecka, kommer inte ihåg, prova ringa BP eller kika på deras hemsida..

och för att hoppa in lite i dom lagställda paragraferna osv osv.. du vet att du inte får använda bilen föräns felen är åtgärdade, den får endast brukas till och från verkstad och BP tongue hahah hur många följer lagen? ingen såklart...

Jag fick iaf en månad först sen en månad igen. Efter tredje blir det en vecka.

Dessutom får man visst använda bilen.
Annat är det med körförbud.
Från trafikstyrelsen:
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning.

Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten (så kallat meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.
Senast redigerat av risodlarn (3 februari 2012)

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 februari 2012
risodlarn skrev:
Crille88 skrev:

Jag fick iaf en månad först sen en månad igen och till tredje gången en månad. Efter tredje blir det körförbud.

Dessutom får man visst använda bilen.
Annat är det med körförbud.
Från trafikstyrelsen:
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning.

Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten (så kallat meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.

Du har körförbud från att du lämnar en underkänd besiktning till att du har gjort en godkänd besiktning...

Dock så registreras det inte automatiskt i vägregistret förrän det datum som står på pappret.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

146 Inlägg
3 februari 2012
Nej man får INTE bruka fordonet innan felet är reparerat.
Du får bara köra till och från bilprovning och så kommer gråzonen provkörning efter reparation till.
Som du själv skriver " Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning."
Detta gällde även på stenåldern då det fortfarande fanns ettor. Man fick inte bruka fordonet innan felet var  avhjälpt.
Stod på baksidan på protokollet men vem fan läste där.
Blir du stoppad av polisen och inte reparerat så blir det böter.
Senast redigerat av bearz (3 februari 2012)

Vcds

6 170 Inlägg
3 februari 2012
Detta är ord för ord den exakta texten på baksidan av besiktningsprotokollet (undras hur många som bryr sig om att läsa den tongue).

Svensk Bilprovning skrev:
Besiktningsresultat

Fordonet har underkänts - ny besiktning måste utföras
När ditt fordon blivit underkänt med krav på efterkontroll bör
du åtgärda felen snarast och därefter låta göra en ny kontroll.
Denna måste ske senast det datum som angivits i rutan för be-
siktningsresultatet. Innan fordonet har blivit godkänt får det inte
användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat.
Du kan göra en ombesiktning hos ett besiktningsföretag eller
låta en ackrediterad verkstad reparera felet och intyga (släcka)
åtgärden. En verkstad får inte "släcka andra fel" än de som till-
hör den egna reparationen. Om kontrollbesiktningen inte är full-
bordad måste en ny kontrollbesiktning ske vid besiktningsstation.
Om ditt fordon inte har besiktats eller intygats inom angiven tid
inträder körförbud. Normalt inträder detta efter en månad, men
om ditt fordon underkänns för tredje gången i rad har du bara
en vecka på dig att åtgärda felen. Vid detta körförbud får du köra
kortast lämpliga väg till verkstad för reparation eller till besikt-
ningsföretag för besiktning.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

577 Inlägg
3 februari 2012
Stämmer faktiskt helt och hållet det ni säger, läste lite slarvigt.

6 170 Inlägg
3 februari 2012
risodlarn skrev:

Jag sitter själv här med ett färskt protokoll från igår med en röd lapp på och en vecka på mig innan körförbud så det med tredje gången blir det en månad kan jag säga att det är nog fan den kortaste månaden jag varit med om iaf tongue

577 Inlägg
3 februari 2012
TBOC_Razor skrev:
risodlarn skrev:

Jag sitter själv här med ett färskt protokoll från igår med en röd lapp på och en vecka på mig innan körförbud så det med tredje gången blir det en månad kan jag säga att det är nog fan den kortaste månaden jag varit med om iaf tongue

Sa att det blir 1 månad 2 första gångerna, och att efter tredje blir det körförbud.
Efter tredje blev det en vecka och inte körförbud.

6 170 Inlägg
3 februari 2012
risodlarn skrev:
TBOC_Razor skrev:
risodlarn skrev:

Sa att det blir 1 månad 2 första gångerna, och att efter tredje blir det körförbud.

Hur menade du här då ??

"Jag fick iaf en månad först sen en månad igen. Efter tredje blir det en vecka."

Första en månad, andra en månad, tredje en månad till men samtidigt körförbud efter tredje ??

Aja, jag ska iaf fixa min bil och få bort dom sista skitfelen nu smile
Senast redigerat av TBOC_Razor (3 februari 2012)

125 Inlägg
3 februari 2012
nu kommer jag med en vild ide, varför inte fixa felen???
kanske tillomed sånt man skall göra innan första besbesöket???
slipper man besiktiga mer än en gång

577 Inlägg
3 februari 2012
putter skrev:
nu kommer jag med en vild ide, varför inte fixa felen???
kanske tillomed sånt man skall göra innan första besbesöket???
slipper man besiktiga mer än en gång

svårt o fixa fel som man inte vet om imo.
Samt vad de anser vara fel och vad jag anser vara fel kan ju skilja sig.

125 Inlägg
3 februari 2012
ja men om du har fått anmärkning på dom och försöker besikta tre gånger med samma fel så vet du väl vad det är för fel!

577 Inlägg
3 februari 2012
putter skrev:
ja men om du har fått anmärkning på dom och försöker besikta tre gånger med samma fel så vet du väl vad det är för fel!

Fick 6 poäng första gången, fixade allt. In för besiktning andra gången. Missade att skruva åt en slangklämma, och sen så hade jag underredsmassa där det var svetsat och det var motiveringen till att det inte var godkänt för att han inte kunde se fogen. 2 poäng. Visst slangklämman var ett klantigt misstag. 3 gången blev en fullständig kontrollbesiktning då de hade datorhaveri och jag hade inte med mig mitt protokoll. Då gick den igenom utan anmärkning med samma svetsning som gången innan. De var dessutom 2 som kolla på bilen så de lär inte ha missat det.

Förstår du nu hur det gick till? Kan tillägga att de resterande fyra poängen var, batteri, anliggning, fastsättning bromsar bak och styrleder. Batteriet satt fast, anliggning var godkänd vid andra besöket utan ingrepp, har tyvärr inget skakbord där jag kunde kolla styrledsglappet. bromsarna bak var det 1 låspinne till beläggen på var sida som hade lossnat.

5 198 Inlägg
3 februari 2012
Poäng,,, ja så kan man också se det

146 Inlägg
3 februari 2012
Man behöver inget "skakbord" för att kolla glappa styrleder.
Hålla hjulet kvart över nio med händerna och rycka växelvis.
Är dom glappa så kommer man känna det. Hjulet upphissat förstås.
Spindelleder kan vara en annan sak.
Skakborden kan ha en tendens till att få saker glappa som kanske inte är det.

Vcds

577 Inlägg
3 februari 2012
gamlingen skrev:
Poäng,,, ja så kan man också se det

optimist javisst

577 Inlägg
3 februari 2012
bearz skrev:
Man behöver inget "skakbord" för att kolla glappa styrleder.
Hålla hjulet kvart över nio med händerna och rycka växelvis.
Är dom glappa så kommer man känna det. Hjulet upphissat förstås.
Spindelleder kan vara en annan sak.
Skakborden kan ha en tendens till att få saker glappa som kanske inte är det.

lite det jag syftade på, det glappet de kan framkalla kan jag inte få till, alltså kanske en lite onödig tvåa.

577 Inlägg
3 februari 2012
TBOC_Razor skrev:
risodlarn skrev:
TBOC_Razor skrev:

Hur menade du här då ??

"Jag fick iaf en månad först sen en månad igen. Efter tredje blir det en vecka."

Första en månad, andra en månad, tredje en månad till men samtidigt körförbud efter tredje ??

Aja, jag ska iaf fixa min bil och få bort dom sista skitfelen nu smile

Jo om du LÄSER så skrev jag FEL. Trodde att körförbudet inträdde efter tredje gången men det var FEL. Efter tredje gången får man en vecka.

Besiktningstillfälle:                      1                           2                                                  3

Sök