3647
Sök

Vad är det för komponent (elektronik)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#1
Har precis lött in lysdioder i min ECC, men de flimmrar (alla diodpaket flimmrar lika) och när man slår av tändningen så går dioderna ner i halveffekt, trots att all annan instrumentbelysning lyser fullt, så jag gissar att ECCn har en egen matning till belysningen som den går över till när man slår av tändningen, antar att det kan vara denna som skapar flimmret...

men den enda komponent som verkar gå i serie med belysningen är denna, och jag har ingen aning om vad det är, någon som vet? (den oreange)

http://www.xoffart.se/bilder/sv79k/ovrigt/_MG_6579.jpg

Den har 3 ben, så kan det vara någon slags transistor?

MVH


2 024 Inlägg
3 februari 2012
#2
Med tanke på benämningen F så borde det vara nån form av säkring. Aldrig sett den typen innan.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Forummoderator
18 043 Inlägg
3 februari 2012
#3
Har du satt alla dioder åt rätt håll? Så att de inte motverkar varann genom spänningsflimmer. Det ser ut som något transistoraktigt på din bild men kan även vara en spänningsomvandlare till exempelvis +5V.

F för fuse låter rimligt också men lustig modell i så fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

448 Inlägg
3 februari 2012
#4
kan vara spänningsregulatorer...

Xzit

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#5
Expoze skrev:
Med tanke på benämningen F så borde det vara nån form av säkring. Aldrig sett den typen innan.

Ja, det kan vara en säkring då det trots allt är främmande spänning, men varför då 3 ben? tongue

Dieselsmurfen skrev:
Har du satt alla dioder åt rätt håll? Så att de inte motverkar varann genom spänningsflimmer. Det ser ut som något transistoraktigt på din bild men kan även vara en spänningsomvandlare till exempelvis +5V.

F för fuse låter rimligt också men lustig modell i så fall.

Ja, alla är åt rätt håll, det sitter samanlagt 4 "paket" med 5 dioder i varje paket, dessa är ju sedan paralell kopplade på kretskortet...

Ifall det är en spänningsomvandlare, kan det vara den som bestämmer att dioderna skall ner till svag effekt när man slår av tändningen?


XzitXR3I skrev:
kan vara spänningsregulatorer...

Mmm, börjar låta som det... smile


Tack för alla svar! Blir nog att prova löda bort den och köra rakt igenom och se om flimmret slutar upp...


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#6
När jag kollade närmre idag så såg jag att den hade en betäckning, men den säger inte mig mer än att den klarar 100V

http://www.xoffart.se/bilder/sv79k/ovrigt/_MG_6591.jpg


2 024 Inlägg
3 februari 2012
#7
Kan nästan sätta en slant på att det är en säkring. Tredje benet kan vara som vibrationsdämpare, detta har jag sett innan men inte riktigt i den byggformen som på bilden. Prova att ohm-mäta rakt över, är det 0ohm så har jag nog rätt. Borde även gå att se om tredje benet har en verklig anslutning till något eller om den bara sitter som ett lödstöd i kortet. Beteckningarna i övrigt på kortet verkar ju följa gängse standarder så då borde dessa oxå göra det.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#8
Expoze skrev:
Kan nästan sätta en slant på att det är en säkring. Tredje benet kan vara som vibrationsdämpare, detta har jag sett innan men inte riktigt i den byggformen som på bilden. Prova att ohm-mäta rakt över, är det 0ohm så har jag nog rätt. Borde även gå att se om tredje benet har en verklig anslutning till något eller om den bara sitter som ett lödstöd i kortet. Beteckningarna i övrigt på kortet verkar ju följa gängse standarder så då borde dessa oxå göra det.

Det tredje benet är faktiskt bara kopplat på jord på kortet, och det finns en hel drös till med betäckningen F fast som är ytmonterade, även dessa har en 3e lödning, mysko ifall du frågar mig men det kanske bara är en säkring då?

Men ifall denna och en komponent med betäckningen FR är de ända som är i serie med lamporna, varför går de ner i halveffekt när man slår av tändningen? för enligt kabelchema skall denna anslutning gå direkt till instrumentbelysningen, och den lyser ju fullt även efter avslag på tändningen?

De andra 3benta med betäckning F:

http://www.xoffart.se/bilder/sv79k/ovrigt/_MG_6593.jpg


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#9
Jag har kommit på problemet! men tack för all hjälp!

Problemet är att då jag har 5 lysdioder i serie på varje plats så räcker inte 12V (när motorn är avslagen) till att belysa alla fullt, men vid 14V (bil på) så är det precis så det räcker, därav kanske även flimmret?

varför jag har 5st är för att annars brinner de upp vid 14V, och jag vill minst ha 4 per plats, och 4motstånd per plats blir lite väl häftigt hmm

får fundera vidare på lösning!

Men tack iaf! har man lärt sig nått nytt om motstånd! smile


69 Inlägg
3 februari 2012
#10
Komponenterna på bild är EMI-filter som är till för att filtrera bort störningar.
Problemet är löst ser jag, men tänkte bara informera ifall nån fortfarande undrar vad det är för komponent.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg

Sök