3669
Sök

Felparkering, ELLER!??

329 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Tjenna!

Precis som rubiken avslöjar har jag fått böter, fick 500kr för att jag stod på "Parkering endast personbil"

Jag parkerade på en helt vanlig parkeringsplats, stått där fleera gånger innan med denna bilen och andra bilar.
Bilen i fråga som jag fick böterna med är då reggad som lätt lastbil. 
Jag bara undrar om någon kan hjälpa mig i detta, för jag har då tänkt att ansöka om rättelse!
Får jag verkligen inte stå på "vanliga" parkeringar med en lätt lastbil??
Efter lite Googlande hittade jag att Göteborg och Malmö tydligen har föreskrifter för detta, men inte staden jag parkerade i, Helsingborg.
Var ska man isåfall stå med sin lätta lastbil, jag har aldrig sett speciella lätt-lastbil-parkeringar..
Och om jag skulle ställa mig på en parkerings plats avsedd för lastbilar, hade jag ju fått böter för bilen hade vägt mindre än 3,5ton?? 

Jag har ändå bara haft körkort i cirka ett år, och vill mig inte minnas att jag fick lära mig något om speciella regler angående detta!

MVH

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
5 februari 2012
Är det en tilläggsskylt under P:et som visar en personbil så får det inte stå "lätta lastbilar" där. Är det dock ingen tilläggsskylt så är det fritt fram.

Så är det i Göteborg iallafall. Väldigt få ställen man inte får stå parkerad.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

5 198 Inlägg
5 februari 2012
Hör med kommunen, det brukar vara lokala stadgar vid sånt där. Eller polisen..

Aldrig nöjd
804 Inlägg
5 februari 2012
Torlejf skrev:
Är det en tilläggsskylt under P:et som visar en personbil så får det inte stå "lätta lastbilar" där. Är det dock ingen tilläggsskylt så är det fritt fram.

Mvh. David.

Har haft två lätta lastbilar i familjen och vistas i Göteborg mer eller mindre dagligen, har dock aldrig sett en sådan skylt?

Livet är för kort för att äga Volvo.

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
5 februari 2012
Masquerade skrev:
Torlejf skrev:

Mvh. David.

Har haft två lätta lastbilar i familjen och vistas i Göteborg mer eller mindre dagligen, har dock aldrig sett en sådan skylt?

En parkering där detta gäller är vid Storan, så nästa gång du kör på Nya Allén så kika lite snabbt mot den parkeringen så ser du personbilsskylten. smile

Bygger rolig bil. :)

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 februari 2012
Betala boten och överklaga den därefter. Men som sagt, glöm inte att betala.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
5 februari 2012
MeRoll88 skrev:
Tjenna!

Precis som rubiken avslöjar har jag fått böter, fick 500kr för att jag stod på "Parkering endast personbil"

Jag parkerade på en helt vanlig parkeringsplats, stått där fleera gånger innan med denna bilen och andra bilar.
Bilen i fråga som jag fick böterna med är då reggad som lätt lastbil. 
Jag bara undrar om någon kan hjälpa mig i detta, för jag har då tänkt att ansöka om rättelse!
Får jag verkligen inte stå på "vanliga" parkeringar med en lätt lastbil??
Efter lite Googlande hittade jag att Göteborg och Malmö tydligen har föreskrifter för detta, men inte staden jag parkerade i, Helsingborg.
Var ska man isåfall stå med sin lätta lastbil, jag har aldrig sett speciella lätt-lastbil-parkeringar..
Och om jag skulle ställa mig på en parkerings plats avsedd för lastbilar, hade jag ju fått böter för bilen hade vägt mindre än 3,5ton?? 

Jag har ändå bara haft körkort i cirka ett år, och vill mig inte minnas att jag fick lära mig något om speciella regler angående detta!

MVH

http://www.google.se/imgres?q=parkering … &ty=65

Om du har den parkeringsskylten vid parkeringsplatsen så är det bara att betala, är det dock bara ett P så ska det gå bra. (Beror på lokala ordningstadgar naturligtvis.)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Sök