3519
Sök

VW Caddy diesel 1.9 -99, Problem med värme

17 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#1
Köpte idag en Caddy diesel 1.9 -99. Hade ca 12 mil att åka hem i ca -20 grader.
Temp mätaren gick från början upp men sjönk sedan i botten när jag nästan var hemma. När jag då körde fläkten på max kom kall luft, fungerade bättre om jag sänkte en snäpp.
Någon som har några tips vad som kan vara fel? Eller kan detta vara normalt i denna kyla?

Mvh: Oskar

Forummoderator
18 038 Inlägg
4 februari 2012
#2
drawen skrev:
Köpte idag en Caddy diesel 1.9 -99. Hade ca 12 mil att åka hem i ca -20 grader.
Temp mätaren gick från början upp men sjönk sedan i botten när jag nästan var hemma. När jag då körde fläkten på max kom kall luft, fungerade bättre om jag sänkte en snäpp.
Någon som har några tips vad som kan vara fel? Eller kan detta vara normalt i denna kyla?

Mvh: Oskar

Har du en vanlig 1.9D eller en TDi/SDi?

En wellpapp framför kylaren gör underverk i vilket fall som helst. En 1.9D, alltså en vanlig sugdiesel är inte lika effektiv med bränslet som en TDi/SDi och dessa brukar ge lite bättre värme. Eftersom mätaren gick upp till arbetstemp när du började resan kan vi anta att termostaten fungerar och stänger när motorn blir för kall. Eftersom det är så kallt så räckte väl inte motorns inre friktion till för att hålla maskin varm..?

Täta i fronten och även kylaren så inte den får för sig att frysa. Hur är det med glykol??? Det är faktiskt möjligt att frysa sönder den vid körning. Kolla det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#3
Det var i alla fall vätska i burken och fryset var det inte så får väl anta det är ok på den fronten.
Det är en SD.
Köpte den beg. på firma så känns viktigt att få reda på att det inte är något fel.

1 319 Inlägg
4 februari 2012
#4
Har en liknande bil med 1.9d jag med och den har riktigt svårt att hålla värmen nu när det är kallt. en stor kartong skiva framför hela kylaren och problemen är borta.

_----------'

17 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#5
Sätter du skivan innanför grillen?
Provade köra en sväng idag bara 12 minus nu, bättre med värme men temp mätaren stod på noll!

747 Inlägg
5 februari 2012
#6
Det tråkiga med dom är ju att dom är såpass effektiva och nu när det är så kallt så orkar dom inte hålla arbetstemp, därav att den steg när du sänkte fläkten ett steg då du inte tog ut lika mycket värme som innan. Vet inte om din har en tillsatsvärmare för motorn men den ska ju som sagt gå nu annars när det är så kallt för hjälpa till att hålla en arbetstemp på motorn.

Annars kan man göra så att man sänker fryspunkten på kykarvätskan en aning till ca -35 istället för ha mellan 45-50 grader. Detta kommer innebära en snabbare uppvärmning av vattnet och motorn dvs.

/ Toni Larsson

168 Inlägg
5 februari 2012
#7
drawen skrev:
Sätter du skivan innanför grillen?
Provade köra en sväng idag bara 12 minus nu, bättre med värme men temp mätaren stod på noll!

Sätt den så nära kylaren du bara kan, helst direkt mot den. Sen är det inget ovanligt på en dieselbil att den har svårt att hålla värmen när det är riktigt kallt, oftast kör man med tillsatsvärmare som nämdes tidigare för att hjälpa motorn att hålla värmen.


17 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#8
Ok får kika lite imorgon och få se om man kan få lite hjlälp smile
Men om inte temp mätaren rör sig uppåt imorgon (utan skiva) när jag åker 3 mil till jobbet i -10 borde det vara fel på den?
Antar det bara är någon givare eller nått man provar byta? eller kan det vara något värre?
Tack för svaren!

747 Inlägg
5 februari 2012
#9
Den borde iaf röra sig från botten, ett tips är annars att köra på 1växel lägre än du brukar dvs max 4an påvägen till jobbet, då får du upp tempen mer än om du hade legat på högsta växeln.

/ Toni Larsson

17 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#10
Som sagt mätaren var död igår men rörde sig lite uppåt idag ca: 75 grader, så den kanske fungerar trots allt smile
Därimot hittade jag något värre, olja runt omkring kamremmen så då var det ett olje läckage istället, känns som det var värre sad
Har inte plockat bort kåpan till kamremmen så vet inte var det kommer ifrån.

926 Inlägg
6 februari 2012
#11
Hade en Caddy TDI i 6-7 år körde med pappskiva framför kylaren året runt. Inga problem på sommaren, på vintern blev den i alla fall lite varmare än utan skiva. Ca 2 mil för att den skulle gå upp i temp helt. Bytte termostat flera gånger för att utesluta att det var den det var fel på. Tydligen ett normalt problem,
Mats


Sök