2480
Sök

Hastighetsmätare visar 3 gånger för mycket!! :S

31 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Growe skrev:
du kan använda vilken mätare du vill från 88b-98 bortsätt att 760 och 960 så blir varvmätaren fel smile

men med ett 88b mätarhus så fungerar hastighetsmätaren men tankmätaren kommer fula sig

det är sprutet som skiljer och lite andra grejer
fast en 88b är en 89:a men pga man fick skatterabbat eller något liknande vid köp av en bil med kat före 89 så blev 89:orna 88b och blev utagna sent 88

enkelt sätt att se skillnaden mellan 88a och 88b på volvosar är att det sitter 007 lmm fram till 88a och 88b-98 sitter det 016 och på 88b har du felkodsavläsaren på fjäderbenstornet något som inte finns på dom som är 88a och äldre

Jaha okey, på min lmm står det 0 280 213 010
Står jag framför bilen å öppnar huven så har jag en svart fyrkantig el kontakt som sitter en dessimeter ovanför fjäderbenstornet mot torpedväggen. Frågan är om det eventuellt bara sitter ett gammalt mätarhus i den å jag har 88b modellen på bilen? :S smile

31 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Stewie skrev:
Growe skrev:
du kan använda vilken mätare du vill från 88b-98 bortsätt att 760 och 960 så blir varvmätaren fel smile

men med ett 88b mätarhus så fungerar hastighetsmätaren men tankmätaren kommer fula sig

det är sprutet som skiljer och lite andra grejer
fast en 88b är en 89:a men pga man fick skatterabbat eller något liknande vid köp av en bil med kat före 89 så blev 89:orna 88b och blev utagna sent 88

enkelt sätt att se skillnaden mellan 88a och 88b på volvosar är att det sitter 007 lmm fram till 88a och 88b-98 sitter det 016 och på 88b har du felkodsavläsaren på fjäderbenstornet något som inte finns på dom som är 88a och äldre

Jaha okey, på min lmm står det 0 280 213 010
Står jag framför bilen å öppnar huven så har jag en svart fyrkantig el kontakt som sitter en dessimeter ovanför fjäderbenstornet mot torpedväggen. Frågan är om det eventuellt bara sitter ett gammalt mätarhus i den å jag har 88b modellen på bilen? :S smile

El kontakten sitter på högersida om man står framför bilen smile

Performance meck
342 Inlägg
6 februari 2012
har du diagnos uttag har du nyare 88B!
GLT fanns inte innan sent 88 alla glt är dom *nyare* modellerna.
Dom tidiga med mer utrustning än gl heter >GLE

är lite bök med att byta panel elen och det går absolut inte på under 2 timmar då missar man en hel del.
och skulle inte ens försöka göra det i detta väder om du inte har tillgång till varmgarage där bilen kan stå en veckan medans du håller på.

Mvh Wistfors

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
6 februari 2012
010..då är det en 16v finns glt paketet oxå smile då är det bara en 8v 116hk

då måste du bara valt fel mätarhus helt enkelt

smile

Kör fort så hinner inget hända...

14 125 Inlägg
6 februari 2012
wistfors skrev:

är lite bök med att byta panel elen och det går absolut inte på under 2 timmar då missar man en hel del.
och skulle inte ens försöka göra det i detta väder om du inte har tillgång till varmgarage där bilen kan stå en veckan medans du håller på.

Mvh Wistfors

upplysningsvis går det utmärkt att bruka bilen under tiden smile jag slet ur min bräda och körde utan i 1vecka innan jag hade lite ledigt från jobbet tror det tog mig 4timmar att montera ihop brädan igen inkl ombyggnad från ac till ecc med tillhörande el

Performance meck
342 Inlägg
6 februari 2012
Growe skrev:
wistfors skrev:

Mvh Wistfors

upplysningsvis går det utmärkt att bruka bilen under tiden smile jag slet ur min bräda och körde utan i 1vecka innan jag hade lite ledigt från jobbet tror det tog mig 4timmar att montera ihop brädan igen inkl ombyggnad från ac till ecc med tillhörande el

då vill det till att man monterar instrumet huset annars laddar den ju inte;)

Mvh wistfors

14 125 Inlägg
6 februari 2012
wistfors skrev:
Growe skrev:
wistfors skrev:

Mvh Wistfors

då vill det till att man monterar instrumet huset annars laddar den ju inte;)

Mvh wistfors

ähh åkte 2dagar utan laddning innan jag kom fram till att bilen kanske laddade lite dåligt ;-) men mätarhuset kan man lägga uppe på rattstången..men polisen hade nog idiot förklart mig om jag blivit stoppad smile

31 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Det ända vettiga ja kommer fram till nu är att de är fel mätarhus och att det ska vara 88:B
Bilen är tillverkad i sverige i trafik första gången 88 - 09 - 15

Fordonsidentifikation
Fabrikat: VOLVO 744-892 GLT
Färg: RÖD Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1988

Hur får jag tag i en mätare till den modellen?
Jag har absolut inte den blekaste om hur den ska se ut eller nånting. Mvh
Senast redigerat av Stewie (6 februari 2012)

31 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Någon som vet om alla 88b mätare och fram till mitten på 90talet nångång passar min 740 eller är de specifikt 88b år 1988 som ska sitta? smile

14 125 Inlägg
6 februari 2012
ska inte vara problem att använda en nyare  så det är bara att köra på

31 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Growe skrev:
ska inte vara problem att använda en nyare  så det är bara att köra på

Okey !! Tack och åter tack för bra och nyttig information, har ju tagit mig mycket längre fram i de här problemet nu!! big_smile Mvh

Sök