3443
Sök

VGA II larm volvo 940 -94 larmet går hela tiden

96 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#1
hejsan.smile Ber om ursäkt för långt inlägg i förväg;)

Har en 940 turbo -1994  med som jag fattade det VGA II larm ( diod i högtalargallret och 2 knapps grå dosa(1lock/unlock 1 omärkt) 


Bilen har funkat kalas tills att kontrollen började tappa avstånd SAMT att bilen låste sig själv med nyckel+dosa hängandes i tändningslåset och när jag öppnade dörren med reservnyckeln gick larmet igång! (stängde av med dosan med nöd och näppe).


Sen tog jag ur batterierna ut dosan tills jag köpt nya då funkade den som den skulle med vanlig nyckel/lås/larm
sen satte jag i nya batterier och dosan funka på avstånd igen MEN!
Nu går larmet hela tiden av sig själv när bilen är låst! Har även larmat ett par gånger OLÅST?mad
Händer med olika lång intervall ibland tar det typ 10 min ibland 10 sek efter man låst/låst upp.

ibland larmar den full patte med blinkers plus tuta ibland BARA blinkers - har även märkt att vissa gånger gånger blinkar blinkerssymbolerna i instrumentbrädan med larmblinkersarna ibland inte yikes

Har provat ha bort batteriet-ingen skillnad.

stängde på/av tänningen 5 gånger lät på den 5:te tändningen vara på sen tryckte på dosknappen- "funkade lite"  låste den och den larmade inte på resten av kvällen gick även och låste/låste upp lite då o då.

Men nu dagen efter så började hela helvetet igen! larmet går igång när den är låst:(


Söker nu tips på va jag kan göra ELLER en bra beskrivning hur jag kopplar bort larm+startspärr:)
(VILL DOCK HELST HA KVAR FJÄRRSTYRT CENTRALLÅS)

2 452 Inlägg
6 februari 2012
#2
det är inte så att det tjärvar på nån dörrkontakt eller nått sådant är ju ganska vanligt att det kan kärva....smörja in dom delarna så kanske det hjälper alternativ låna ett annat larmrelä av nån o programmera om nyckeln bara o utesluta fel på relät...kan ju börja bli kasst...som allt med elektronik...börjar det så slutar det aldrig.

döden kommer tillbaka

1 008 Inlägg
6 februari 2012
#3
Anledningen till att den låste in nycklarna i bilen är med stor sannorlikhet att en eller flera dörrkontakter är glapp.
Efter avlarmning har man en 1-2 min på sig att öppna en dörr, annars låser den igen, funktionen heter "återaktivering"  är då ex förardörrens dörrkontakt glapp så känner inte larmet av att du har öppnat dörren.. man brukar märka på innerbelysningen att kontakterna är kassa/glapp.

larmets signalhorn ljuder bara i 20-30 sekunder medan blinkersen 5 minuter.

Blinkar enbart pilarna i instrumentet ibland så har inte detta med larmet att göra , utan bilens ordinare kablage och påverar således även den vanliga blinkersen och varningsblinkers.

Anledningen till falsklarmen kan vara många, men vanligast är att motorhuvens magnetkontakt är skadad eller kabelanslutningarna till denna.


Fjärrstyrningen och larmet är densamma, så det är allt eller inget som gäller.
Senast redigerat av 240bns (6 februari 2012)


96 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#4
hmm okej... Jo nu när jag tänker efter så finns en rolig finess till på bilen!  på passagerarsidan så lyser inte den röda lampan i höger fram dörr MEN den tänds när man öppnar höger bakdörr med och släcks när man stänger den! men så har det varit långt innan larmet krabbade hmm   PLUS att första inlåsningen hände innan larmet började gå hmm den var bara låst morgonen efter när jag kom ut till den sad

juste! skruvade ihop kabelskorna på motorhuvens sensor men det hjälpte inte hmm men tror du det kan vara kabelbrott längre ner då?


annars går det inte bara koppla bort larm?
Senast redigerat av reebstyle (7 februari 2012)


Sök