3225
Sök

Volvo 16v trimma??

82 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#1
Har en 16v motor som ja vill trimma som fan, priset på bygget är inte så intressant men helst så billigt som möjligt. Har ms1 v3 ligger och tänkte handla hem msd åxå.

(JA JAG HAR KOLLA ANDRA TRÅDAR MEN CA 9,5 AV 10 SIDOR ÄR BARA FOLK SOM SKA VARA BÄTTRE ÄN ANDRA OCH BYTA SAMTALSÄMNEN, SÅ HÄR VILL JAG BARA HA SVAR OM 16V OCH ALLA SVAR ÄR BRA, EXPERTER BAKOM SIN SKÄRM KAN BYTA TRÅD, MAN LÄR SIG AV ATT SE LYSSNA OCH HÖRA INTE GISSA)

Nu till frågan, VAR köper man grejer och vad behövs.

Vet jag ska ha H-profilare med bättre kolvar. Bättre ventiler och fjädrar, men var finns det att köpa till en hyffsad peng och länka ge tips om alla saker ja behöver för att bygga klart bilen så fort som möjligt, samt länka och allt där man kan köpa grejerna.
Tex spridare, tändning "msn" (hur funkar de och vad behöver man till?) hur går man till väga med blocket för oljeretur? och hur mycket klarar blocket av innan man måste stärka upp de? Hur kopplar man i hop ms och msd? Ge tips och länkar på precis allt, finns de fler forum så länka gärna (men inte dom som består av 93% tjafs om att nån tex stavar fel, säger fel eller vet för lite eller om att den ena är bättre än den andra, för sånt gör att man tappar intresset för både garaget.org och bilar överhuvudtaget)
Nu ska jag bygga en bil som ska gå som fan och bilder och filmer kommer finnas undert hela bygget och allt om jag kommer igång snart smile


403 Inlägg
1 november 2011
#2
Du vill inte bygga turbo på den lr?


612 Inlägg
1 november 2011
#3
Hur mycket pengar har du råd att plöja ner i motorn, och vad har du för mål med trimningen?
Senast redigerat av G-sson (1 november 2011)

82 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#4
G-sson skrev:
Hur mycket pengar har du råd att plöja ner i motorn, och vad har du för mål med trimningen?

vet inte har inte gjort upp en budget än, men runt 50 kanske då är koppling o låda inräknat. Jag har ingen aning vad saker kostar men har turbo och ms ligger så har en början iaf smile   och mitt mål är inte att få ut de mesta som går ur motorn utan en bra rolig bil som man kan drifta med och köra fort med smile


108 Inlägg
2 november 2011
#5
blocket kan du ta direkt ifrån en b230 turbo så slipper du jobb med att göra egen oljeretur.

lite sidor med god saker då

http://www.l-m-r.se/index.do
http://www.h2mracing.se/webbutik/index.php?cPath=958
http://www.stenparnermotor.se/
http://www.raidopower.se/motor/bransles … ridare/440      (spridare)
http://webshop.cp-service.se/
http://www.kgtrimning.com/

för att nämna några smile
Senast redigerat av Volvo_74o (2 november 2011)


403 Inlägg
2 november 2011
#6
passar 16v toppen på en vanlig 8 ventilare rakt av?


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
2 november 2011
#7
Tonycrona skrev:
passar 16v toppen på en vanlig 8 ventilare rakt av?

Lite gissnaningar samt sett&hört...
Som jag fattat de så passar 16v toppen inte utan modifikation på vanliga b230 blocket, vet dock inte exakt vad som skiljer...
Har även hört att  b230FK ska vara en bra botten att bygga på då den ska ha oljekylda kolvar, hur stor betydelse de har samt om de finns fler b230 motorer som oljekylda kolvar kanjag inte uttala mig om... 
TS:Lycka till me bygget, å hoppas de ramlar in lite fler matnyttiga råd // Tobbe
Senast redigerat av TobbeE_87 (2 november 2011)

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

82 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#8
vr6rotrex skrev:
eejah skrev:
vr6rotrex skrev:
H-profils stakar kan jag ordna till ok priser

vad är priset och hur är kvalitéen? smile

mycket fin kvalite, 750st

pma vid intresse

är dom nya? är de kina kopior??


82 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#9
TobbeE_87 skrev:
Tonycrona skrev:
passar 16v toppen på en vanlig 8 ventilare rakt av?

Lite gissnaningar samt sett&hört...
Som jag fattat de så passar 16v toppen inte utan modifikation på vanliga b230 blocket, vet dock inte exakt vad som skiljer...
Har även hört att  b230FK ska vara en bra botten att bygga på då den ska ha oljekylda kolvar, hur stor betydelse de har samt om de finns fler b230 motorer som oljekylda kolvar kanjag inte uttala mig om... 
TS:Lycka till me bygget, å hoppas de ramlar in lite fler matnyttiga råd // Tobbe

aa läste på ett annat forum av någon som använt fk blocket och de verka funka


Volvoskadad
6 017 Inlägg
2 november 2011
#10
Tonycrona skrev:
passar 16v toppen på en vanlig 8 ventilare rakt av?

Med andra/modifierade kolvar och special kamdrivning så funkar de

Jonas

Volvoskadad
6 017 Inlägg
2 november 2011
#11
TobbeE_87 skrev:
Tonycrona skrev:
passar 16v toppen på en vanlig 8 ventilare rakt av?

Lite gissnaningar samt sett&hört...
Som jag fattat de så passar 16v toppen inte utan modifikation på vanliga b230 blocket, vet dock inte exakt vad som skiljer...
Har även hört att  b230FK ska vara en bra botten att bygga på då den ska ha oljekylda kolvar, hur stor betydelse de har samt om de finns fler b230 motorer som oljekylda kolvar kanjag inte uttala mig om... 
TS:Lycka till me bygget, å hoppas de ramlar in lite fler matnyttiga råd // Tobbe

Alla B230/b200 från 1993 års modell har oljekylda kolvar

Jonas

82 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
#12
Volvo_74o skrev:
blocket kan du ta direkt ifrån en b230 turbo så slipper du jobb med att göra egen oljeretur.

lite sidor med god saker då

http://www.l-m-r.se/index.do
http://www.h2mracing.se/webbutik/index.php?cPath=958
http://www.stenparnermotor.se/
http://www.raidopower.se/motor/bransles … ridare/440      (spridare)
http://webshop.cp-service.se/
http://www.kgtrimning.com/

för att nämna några smile

tackar smile bara för mig att börja kika runt efter nå skoj


66 Inlägg
8 november 2011
#13
får väl lägga in en länk som man kan hitta mycket nyttig info på vid motorbygge... savarturbo.se

turbobilar är som ljudar antigen är man född sån eller har man konventerat..!

486 Inlägg
8 november 2011
#14
eejah skrev:
(JA JAG HAR KOLLA ANDRA TRÅDAR MEN CA 9,5 AV 10 SIDOR ÄR BARA FOLK SOM SKA VARA BÄTTRE ÄN ANDRA OCH BYTA SAMTALSÄMNEN, SÅ HÄR VILL JAG BARA HA SVAR OM 16V OCH ALLA SVAR ÄR BRA, EXPERTER BAKOM SIN SKÄRM KAN BYTA TRÅD, MAN LÄR SIG AV ATT SE LYSSNA OCH HÖRA INTE GISSA)

Vet jag ska ha H-profilare med bättre kolvar. Bättre ventiler och fjädrar, men var finns det att köpa till en hyffsad peng och länka ge tips om alla saker ja behöver för att bygga klart bilen så fort som möjligt, samt länka och allt där man kan köpa grejerna.
Tex spridare, tändning "msn" (hur funkar de och vad behöver man till?) hur går man till väga med blocket för oljeretur? och hur mycket klarar blocket av innan man måste stärka upp de? Hur kopplar man i hop ms och msd?

Oljeretur är egentligen vädigt lätt. Gänga ett 1/2" hål och dra i en slangnippel.

Ventiler och fjädrar beror ju änna på om hur mycke pulver du är ute efter och hur mycket du vill kunna varva. Du ska ha i åtanke att det finns folk som kört 500hk på original B234-topp..

Det vore hjälpsamt om du skriver vad du siktar på effektmässigt, inte bara "Har en 16v motor som ja vill trimma som fan".
Skillnaden mellan 300-400hk och 500-600hk är rätt stor, p.g.a att man klarar sig med mycket originaldelar upp till 300-400hk.

//

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

82 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
#15
Tomas_H skrev:
eejah skrev:
(JA JAG HAR KOLLA ANDRA TRÅDAR MEN CA 9,5 AV 10 SIDOR ÄR BARA FOLK SOM SKA VARA BÄTTRE ÄN ANDRA OCH BYTA SAMTALSÄMNEN, SÅ HÄR VILL JAG BARA HA SVAR OM 16V OCH ALLA SVAR ÄR BRA, EXPERTER BAKOM SIN SKÄRM KAN BYTA TRÅD, MAN LÄR SIG AV ATT SE LYSSNA OCH HÖRA INTE GISSA)

Vet jag ska ha H-profilare med bättre kolvar. Bättre ventiler och fjädrar, men var finns det att köpa till en hyffsad peng och länka ge tips om alla saker ja behöver för att bygga klart bilen så fort som möjligt, samt länka och allt där man kan köpa grejerna.
Tex spridare, tändning "msn" (hur funkar de och vad behöver man till?) hur går man till väga med blocket för oljeretur? och hur mycket klarar blocket av innan man måste stärka upp de? Hur kopplar man i hop ms och msd?

Oljeretur är egentligen vädigt lätt. Gänga ett 1/2" hål och dra i en slangnippel.

Ventiler och fjädrar beror ju änna på om hur mycke pulver du är ute efter och hur mycket du vill kunna varva. Du ska ha i åtanke att det finns folk som kört 500hk på original B234-topp..

Det vore hjälpsamt om du skriver vad du siktar på effektmässigt, inte bara "Har en 16v motor som ja vill trimma som fan".
Skillnaden mellan 300-400hk och 500-600hk är rätt stor, p.g.a att man klarar sig med mycket originaldelar upp till 300-400hk.

//

Okej, jag har en tb70 turbo ligger och ett ms1 v3 och bilen har bur allt i bilen är urtaget den är rensad, tanken är att bygga så billigt som möjligt och ändå få ut så mycket som de bara går så om ja kör på orginal toppen och bara stoppar i en turbo sen andra turbo boxar från lh 2,4 de borde väl gå? eller är ja helt ute o cyklar, för vore just nu bara roligast att få den att gå bättre än orginal då ja vill ut på isen med den i vinter smile


379 Inlägg
22 november 2011
#16
Vårat bygge: Sök på x-itingcars 945.

Vi kör B230FK, med 16v topp, det som måste bytas är vevaxel drevet, och kamrem + spännare. Och sen måste man svarva av kolvarna eller köpa andra. Man använder en kamrem från opel diesel.

Vi kör med KL-racing grenrör, och T04E kina turbo. Megasquirt, 1200cc spridare. Standard topp, standard insug, stor IC.
Vi får ut 400hp på E85 @ 1bar. Går riktigt bra.

Nästa steg är att byta till H-profil stakar. Och ladda 1,5.

Svårare är så är det inte. Men räkna på att växellåda och bakaxel inte kommer hålla. Så det är ca 50.000 för att få ut 400 hållbara hk, med BMW låda och koppling som tål vridet.
Bakaxeln är bara att byta då å då.

77 Inlägg
7 februari 2012
#17
När det gäller låda så är 328/m3-lådan från BMW E36 en av dom bästa du kan hitta till ett överkomligt pris. Det enda problemet är att du oftast behöver byta bakaxelutväxling så att bilen inte blir alldeles för lågt växlad. Jag tror att Summit säljer diffade utväxlingar. Använder du en M5 3.6 eller M635 koppling med fjädrat centrum i kombination med en Sachs 765 tryckplatta har du en kopplingskombination som klarar lite över 600 Nm utan att bilen blir svårkörd. Efter det måste du oftast köra en sinterkoppling som tyvärr är svårare att köra med eftersom den saknar marcel. Ett turboblock med oljesprut och dom grövre stakarna är ju definitivt att rekommendera. Hållbarheten förbättras och dessutom kan du köra högre laddtryck. Att plocka runt 200 hästar går med originalinsug och ett bra grenrör men uppemot 250 sughästar är möjligt med bra insug och portning. Detta med originalkammar och ventiler. Vill du vara lite mer seriös passar 36 mm:s insugsventiler i originalsätena och med andra säten kan du använda 39-ventiler från BMW S38 och S14. Kör du på etanol kommer du att kunna köra höga laddtryck med normal tändning samt originalkolvar. Original bottendel och portad original topp klarar i alla fall 600 hästar, men sen beror det ju till stor del på mappning. Har du möjlighet att höja tändningen efter max vrid förbättras effekten avsevärt.
Senast redigerat av 3CSi (7 februari 2012)


Sök