2457
Sök

Is körning, fakta för er som inte vet.

den enda som e som jag
274 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Det finns hur många diskussioner på nätet som helst har jag märkt och de ena låter värre än det andra ang iskörning på sjö.
Vissa säger att 10cm håller och vissa åker absolut inte ut om det inte är 30cm, kärnis vill säga.
Har själv vana av is och vi har kört i många år och i helgen var det premiär i Göteborg för att åka ut och sladda på sjön och vi har 18cm kärnis.
Fin svart, helt genomskinlig is som är som glas. Perfekt att åka skridskor på och vi var 8bilar ute (volvo 740) och färdades i 130 blås utan några som helst problem i ca 6tim på breställ förstås.
Det sjunger och smäller i isen som det ska göra.
Uträkning för isens hållbarhet: 18cm gånger 18cm =324    324 gånger 10= 3240kg.

Så nu vet ni det ni som inte vågar er ut på is tunnare än 20cm. Puss puss:)

Din dröm är min verklighet

1 758 Inlägg
6 februari 2012
Av ren nyfikenhet: hur lyder teorin bakom denna fantastiska universella formel?

12 086 Inlägg
6 februari 2012
30cm kärnis kan du ju köra långtradare på.

Jag va ute på isen i lördags, fullkomligt ishalt (hehe) kom inte upp fortare än 140 hur jag än försökte.

:-)
367 Inlägg
6 februari 2012
Vart körde ni nånstans? ;D

98 Inlägg
7 februari 2012
50cm kärnis kan man landa ett jumbo jet på!

"Oversteer is when you're having fun, and your friends in the car think they're going to die. Understeer is when you're friends in the car are having fun, and you think you're going to die."

Tedor
7 februari 2012
Haha crossboynr1 lite fel där, en jumbo kan inte stå på asfalt ens för den sjunker ner wink

SKÅNING
1 215 Inlägg
7 februari 2012
jag gillade uträkningen men hajar den dock inte :S

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

1 072 Inlägg
7 februari 2012
3240kg? Kvm eller per hjulaxel?

Ca 5cm är lagom att åka skridskor på, 3cm håller för en människa men man vill gärna ha marginal och det gäller sötvatten. Bräckt skall ha minst 5cm.

Kan tänka mig att din formel ska va 18*18*7 = 2268kg i punktlast. Sen ska man beakta att isen rör sig. Dvs att genom att köra bil på isen så skapas en lätt våg under som KAN knäcka isen utan förvarning. Högre hastighet = farligare blir det.

18*18* konstanten. Konstanten för hjulfordon A=7, bandfordon A=12,3

Går man enligt VV´s lista så är 20cm kärnis 2ton! Då är det 30km/h som gäller.

Och se för guds skull till att sjön inte är reglerad! LIVSFARLIGT!

SKÅNING
1 215 Inlägg
2 401 Inlägg
7 februari 2012
Tänk på att det finns utlopp också, där är isen mycket tunnare och kan brista rätt så lätt. Jag körde skoter för ett tag sedan där det var 40cm is men på ett ställe var jag ruskigt nära att gå igenom pga utlopp (och jag hade fart)

1 072 Inlägg
7 februari 2012
Reglerad sjö är en vatten reserv till ett vattenkraftverk (som kan ligga flera mil bort) Man ska ha koll på sitt område så man inte åker på en reglerad sjö då den ofta sjunker eller stiger. Båda har förödande effekter för isen.

98 Inlägg
7 februari 2012
Tedor skrev:
Haha crossboynr1 lite fel där, en jumbo kan inte stå på asfalt ens för den sjunker ner wink

Dom kan de såg de på discovery för ett tag sen, men vet ju inte om dom fejka...

"Oversteer is when you're having fun, and your friends in the car think they're going to die. Understeer is when you're friends in the car are having fun, and you think you're going to die."

Sök