2546
Sök

Hjälp/tips på "multifjärrhem/wifihem"

Ödesutmanare
389 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Tjenare Gorg!

Sitter här mitt i natten o funderar lite... Jag är en riktig "prylb*g/nörd" och speciellt när de gäller media, ljud osvosv...

Nu vill jag få ihop ett "Wifi-hem" , alltså det mesta ska gå att styra via min Iphone.
Läst en del på minhembio, logitech, Global Cache osvosvosv men har ett par funderingar som jag inte får ihop..

Det jag VILL göra är alltså att slänga in alla elprylar i ett skåp så man slipper se det, och sedan styra allt med min iphone, tex kunna styra TVn, datorn, hemmabio osvosv.
Och då undrar jag, de finns ingen app till min LG tv, vet ej fullständiga namn på TVn, tappat bort papprena roll MEN, går det på något sätt att köpa en USBsticka med Wifi, och på så sätt lösa det?

Jag har förstått att iTach är ett måste för att få ihop allt, och sedan en app till iphonen som heter iRule där man kan göra en egen multifjärr till sin telefon, men för mig är allt detta rena rama pusslet med IR, wifi o allt vad de nu heter...

Sedan en liten på-sidan-om-fråga såhär, var på fest för ett tag sedan, och de hade någon LITEN vit wifi sak som att i vanligt elutag, som de kunde ansluta sin iphone till, och via den streama sin musik (tex spotify), den där vita lilla saken var sedan ansluten (minns ej om de var med kabel eller inte) till deras ljudsystem, smidigt och bra, slippa hålla på med en bärbar dator och sladdar, bara att "blippa" med mobilen för att ha musik till festen, någon som kanske förstår min usla beskrivning och har en aning om vad det kan vara?

Men för att ågergå till topic...
Någon som kan ge tips på hur och VART jag börjar mitt "bygge" för multifjärr o styra allt?
Eller om någon annan här har något liknande?

Alla här lär ju vara mer tekniska än mig när de gäller detta, haha! smile

/ Widing

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

Fotograf / Bilbyggare / Trafik Pilot
167 Inlägg
6 februari 2012
Sök på control 4

Med vänlig hälsning, patrik
Senast redigerat av Toofast (6 februari 2012)

Ödesutmanare
389 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Toofast skrev:
Sök på control 4

Med vänlig hälsning, patrik

Tackar för tipset, men har nu löst hur jag ska göra med allt! smile

Jag införskaffar mig en Itach, som sänder ut IR signaler till vad man nu önskar, och sedan laddar man ner Irule appen till telefon, och där programmerar man sin egna multifjärr, och via det där så kan ja styra TV, hemmabio, squeezeboxen osv smile

Så de löste sig tillslut! smile

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

1 200 Inlägg
7 februari 2012
En annan sak du MÅSTE ha är en TellStick Net. En sådan kopplar du in i din router, sedan kan du med hjälp av en dator eller din iPhone styra alla Nexa-mottagare i huset, ta emot data från trådlösa termometrar och vindmätare mm. Just nu verkar TellStick vara helt slutsåld, men jag längtar verkligen efter nästa batch, så att jag kan köpa mig en... eller två tongue

TellStick Net (795kr från exempelvis Dustin Home)
http://www.telldus.se/img/img_products_tellstick_net.jpg

Inbyggd Nexa-mottagare (159kr på Clas Ohlson)
http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/36-4608.jpg
Senast redigerat av Minister (7 februari 2012)

1 072 Inlägg
7 februari 2012
Måste va ett Sonos system du tänker på så du kan styra & streama fritt i hela huset/lägenheten? Smutt system iaf.

http://www.hifiklubben.se/produkter/streaming/sonos/

136 Inlägg
8 februari 2012
Sedan en liten på-sidan-om-fråga såhär, var på fest för ett tag sedan, och de hade någon LITEN vit wifi sak som att i vanligt elutag, som de kunde ansluta sin iphone till, och via den streama sin musik (tex spotify), den där vita lilla saken var sedan ansluten (minns ej om de var med kabel eller inte) till deras ljudsystem, smidigt och bra, slippa hålla på med en bärbar dator och sladdar, bara att "blippa" med mobilen för att ha musik till festen, någon som kanske förstår min usla beskrivning och har en aning om vad det kan vara?

Svar: Apple - AirPort Express, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=309928
Airplay är smidigt.

Sök