4112
Sök

Volvo 240: Byte bromsok, frågor kring detta!

629 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Hejhej, tänkte man kunde be om lite support då jag tänkt byta båda främre oken på min 240, inte gjort detta förut men har haynes som hjälper mig på traven! smile

Det är Girling bromsar och det är främre oken vi talar om då.
Grejen är att när jag plockat bort beläggen osv och ska lossa själva oket så sitter muttrarna fast berget och går inte att rubba!

Lånad bild, men är lika rostigt o jävligt på min.
http://i43.tinypic.com/2jc7jue.png
Vad skall man göra för att få loss dessa bultar om det inte funkar med 19 hylsa + 1/2 förlängt skaft?
Går det att värma på det med typ en benzomatic / gasol värmare lite försiktigt eller blir bromsoljan flamberad då?

Badat bultarna i wd40 och bräkeleen men det vill inte lossa! sad

Tacksam för tips och svar!

Mröh

95 Inlägg
8 februari 2012
Värma med en riktig gassvets och bra hylsor, har du fått skallarna på bultarna runda?

629 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Jo funderar på att dra fram gassvetsen och värma lite...
Är det någon fara med bromsolja etc med värmen från svetsen, är ju ändå öppen låga....

Nä har inte dragit dom runda , använder hylsor.
Sitter berget alltså, förstår inte hur dom kan sitta så hmm

Mröh

90 Inlägg
9 februari 2012
Värmen bör inte gå så mkt in till själva bromsvätskan! smile

Dom har ju garanterat rostat fast så börja med att ta en hammare och slå till skallarna på skruvarna ganska hårt ett par gånger, sedan värmer du rikligt, och drar sen lär lossna!

1 938 Inlägg
9 februari 2012
Bara värma på som en blådåre, skall du byta ok kommer bränsvätska ändå rinna ut om den nu blivit dålig av värme, för övrigt brinner inte bromsvätska. Packningarna i oken behöver du nog inte bry dig om heller då du ska byta ok.

Så...elda på, men akta bromsslangen om du skall återanvända den.
Skulle dock rekommendera att byta den när det ändå är nere och att den garanterat har rätt många år på nacken.

629 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Bromsslangar ska jag byta ändå när jag är i farten, får släpa fram gassvetsen i helgen och bränna på lite då! Återkommer tackar för svar!

Mröh

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
9 februari 2012
Byt även till nya skruvar så slipper du det problemet nästa gång det är dags att lossa oket.

Sök