I denna tråd kommer vi att visa när vi bygger våran tävlingsbil 'The Shark'
Nu på lördag 11/2 så kommer Isbanetävlingen Knuffarcuppen att gå av stapeln på Lycksele travbana.
Den brukar hållas på is men sjöisarna har varit i minsta laget så denna gång blir det på fast mark.
Det är en 4 timmars uthållighetstävling där det gäller att ta sig runt en bana flest varv på 4 timmar.
-------------------------------------------------------------
-Reglerna är enkla.
Bilen får inte ha 4-hjulsdrift eller diffspärr, bilen skall vara av typen personbil, ej van/pickup etc.
Inga lysen fram eller bak på bilen.Pga risk för glaskross på isen.
Bakljus måste finnas inne bilen eller på skuffen eller på taket, alltså monterade så dessa inte kan förstöras om någon körs på bakifrån.
Däcken ska vara årtalsmarkerade 09 eller tidigare och får inte vara utrustade med annan eller fler dubb än vanliga vinterdäck är. Inte tilläggsdubbad osv.
Bilen måste vara utrustad med bilradio och högtalare med fungerande antenn.
Alla i teamet ska åka med i bilen och samtliga skall ha en hjälm av motortyp.
Bilen måste ha minst 1 sittplats/deltagare i laget och vara utrustade med bälte för samtliga.
Bilen får inte förstärkas fram eller baktill. Tillåtet att förstärka upp hjulhus för att minska risken för punktering samt förstärka upp kylare eller andra viktiga organ. Stötfångare får ej förstärkas eller byggas på.
Fusk beivras med diskvalificering! Diffspärr, bälte och däck kommer att kontrolleras innan start vid besiktning, Alla måste ha sina hjälmar i bilarna vid besiktningen! Eventuellt kan nykterhetstest förekomma sporadiskt vid misstanke om alkoholförtäring.
Bilen skall utrustas med väldigt tydliga startnummer. Minst 30cm höga och dessa får målas eller tejpas ifall det är mycket bra gjort. Startnumren skall vara av fylld karaktär och vara svart mot vit bakgrund eller vit mot svart bakgrund. Startnumret skall fästas på taket med plåt som popnitas/bultas i taket. Viktigast är att startnumret kan läsas från bilens förarsida.(Vänsterstyrd bil)
Det är även en TEMA-tävling. Bäst sammansatta tema vinner ett fint pris av ovärderligt värde.
Det går alltså ut på att ha ett tema rakt igenom. Allt från bilens lackering till klädsel.
Tävlingen börjar 10:00 på Lycksele Travbana.
Umeå Gatbilar kommer att ha sitt tält på plats och grilla hamburgare.
Mer info finns på http://www.alltomlycksele.se/lmu/index. … mp;id=2090
Orginal projekt tråden på vårat forum: http://forum.umeagatbilar.se/viewtopic. … amp;t=1039
------------------------------------------------------
Umeå Gatbilar kommer att delta med en Svart Mitsubishi Galant "the shark"
Pär 'Professorwinther' donerade en av sina bilar, ännu en gång en Mitsubishi Galant.
Bilen har trasig växellåda då 5:an inte fungerar längre. Men detta ska ju inte behövas på en isbana.
Började med att tina upp bilen.
Lite onödiga prylar plockades ut.
Luftfilter behövs inte på vintern!
lossade batteriet och förlängde röret till LMM
Batteriplattan flyttades.
Batteriet på sin nya plats.
Nu får motorn massor med kall luft.
Lyktorna bortplockade.
Bilen kan ju inte se ut hur som helst. Hade överdelen från en bakkjol från evo 6 över. Det blev istället en läpp.
Buntband och självborrande skruv är grejer!
Lite helhetsbilder
Nu på lördag 11/2 så kommer Isbanetävlingen Knuffarcuppen att gå av stapeln på Lycksele travbana.
Den brukar hållas på is men sjöisarna har varit i minsta laget så denna gång blir det på fast mark.
Det är en 4 timmars uthållighetstävling där det gäller att ta sig runt en bana flest varv på 4 timmar.
-------------------------------------------------------------
-Reglerna är enkla.
Bilen får inte ha 4-hjulsdrift eller diffspärr, bilen skall vara av typen personbil, ej van/pickup etc.
Inga lysen fram eller bak på bilen.Pga risk för glaskross på isen.
Bakljus måste finnas inne bilen eller på skuffen eller på taket, alltså monterade så dessa inte kan förstöras om någon körs på bakifrån.
Däcken ska vara årtalsmarkerade 09 eller tidigare och får inte vara utrustade med annan eller fler dubb än vanliga vinterdäck är. Inte tilläggsdubbad osv.
Bilen måste vara utrustad med bilradio och högtalare med fungerande antenn.
Alla i teamet ska åka med i bilen och samtliga skall ha en hjälm av motortyp.
Bilen måste ha minst 1 sittplats/deltagare i laget och vara utrustade med bälte för samtliga.
Bilen får inte förstärkas fram eller baktill. Tillåtet att förstärka upp hjulhus för att minska risken för punktering samt förstärka upp kylare eller andra viktiga organ. Stötfångare får ej förstärkas eller byggas på.
Fusk beivras med diskvalificering! Diffspärr, bälte och däck kommer att kontrolleras innan start vid besiktning, Alla måste ha sina hjälmar i bilarna vid besiktningen! Eventuellt kan nykterhetstest förekomma sporadiskt vid misstanke om alkoholförtäring.
Bilen skall utrustas med väldigt tydliga startnummer. Minst 30cm höga och dessa får målas eller tejpas ifall det är mycket bra gjort. Startnumren skall vara av fylld karaktär och vara svart mot vit bakgrund eller vit mot svart bakgrund. Startnumret skall fästas på taket med plåt som popnitas/bultas i taket. Viktigast är att startnumret kan läsas från bilens förarsida.(Vänsterstyrd bil)
Det är även en TEMA-tävling. Bäst sammansatta tema vinner ett fint pris av ovärderligt värde.
Det går alltså ut på att ha ett tema rakt igenom. Allt från bilens lackering till klädsel.
Tävlingen börjar 10:00 på Lycksele Travbana.
Umeå Gatbilar kommer att ha sitt tält på plats och grilla hamburgare.
Mer info finns på http://www.alltomlycksele.se/lmu/index. … mp;id=2090
Orginal projekt tråden på vårat forum: http://forum.umeagatbilar.se/viewtopic. … amp;t=1039
------------------------------------------------------
Umeå Gatbilar kommer att delta med en Svart Mitsubishi Galant "the shark"
Pär 'Professorwinther' donerade en av sina bilar, ännu en gång en Mitsubishi Galant.
Bilen har trasig växellåda då 5:an inte fungerar längre. Men detta ska ju inte behövas på en isbana.
Började med att tina upp bilen.
Lite onödiga prylar plockades ut.
Luftfilter behövs inte på vintern!
lossade batteriet och förlängde röret till LMM
Batteriplattan flyttades.
Batteriet på sin nya plats.
Nu får motorn massor med kall luft.
Lyktorna bortplockade.
Bilen kan ju inte se ut hur som helst. Hade överdelen från en bakkjol från evo 6 över. Det blev istället en läpp.
Buntband och självborrande skruv är grejer!
Lite helhetsbilder
Senast redigerat av txi (7 februari 2012)
0
0
0
0