3245
Sök

Hur är subarus att sladda med vintertid tycker ni subaru ägare ?

129 Inlägg
9 februari 2012
#21
ImprezaGC8 skrev:
Christian S skrev:
Zeero skrev:
Riktigt roliga bilar att leka med, har ställbar diff så får cirka 80% om jag har fattat det rätt på bakhjulen riktigt skoj att leka med kan jag lova smile

nä du så mycket är det inte utan när man har mittdiffen i öppetläge så är det snarare någonstans mellan 60 & 65% beroende på vilken årsmodell man har.

CHEEVA skrev:
köpt mig en impreza nu smile funkar utmärkt att sladda runt i !! Har även kommit underfund med att BAKHJULSDRIFT är skit TRÅKIGT i jämnförelse big_smile

fan va skoj, får grattulera till ett bra bil val.
vad blev det för någon modell? bilder?

Men när du har DCCD i öppet läge är det ju ingen låsning alls och när det börjar spinna går kraften dit det är minst motstånd, dvs bakhjulen.

hehe jag har diskuterat detta länge och med många men finns aldrig något "riktigt" svar, alla säger olika så tycker vi lämnar det ämnet nu smile

Det jag ville ha sagt var att subaru är en grymt rolig bil att leka med oavsett om man kör med fyrhjulsdrift eller mer bakhjulsdrift.


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
9 februari 2012
#22
jag har en snik impreza smile funkar att flytta röven från a till b, driker mindre ä min förra bmw och är fantastiskt mycket roligare trots mindre effekt. Känns som om man har bra mycket mer kontroll och bilen går dit man vill... sen är det inte lika känsligt som bakhjulsdrift. Går desutom bra mycket fortare på ställ nu än innan.

den bil som är roligast utav de jag har haft iallafall, när det gäller vinterväglag då


692 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#23
CHEEVA skrev:
jag har en snik impreza smile funkar att flytta röven från a till b, driker mindre ä min förra bmw och är fantastiskt mycket roligare trots mindre effekt. Känns som om man har bra mycket mer kontroll och bilen går dit man vill... sen är det inte lika känsligt som bakhjulsdrift. Går desutom bra mycket fortare på ställ nu än innan.

den bil som är roligast utav de jag har haft iallafall, när det gäller vinterväglag då

tummen upp!^^

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

1 365 Inlägg
9 februari 2012
#24
Bra att du är nöjd, Jo 4wd är enklare att köra det håller jag med om. Det är ju en perfekt vinterbil!

CHEEVA skrev:
jag har en snik impreza smile funkar att flytta röven från a till b, driker mindre ä min förra bmw och är fantastiskt mycket roligare trots mindre effekt. Känns som om man har bra mycket mer kontroll och bilen går dit man vill... sen är det inte lika känsligt som bakhjulsdrift. Går desutom bra mycket fortare på ställ nu än innan.

den bil som är roligast utav de jag har haft iallafall, när det gäller vinterväglag då


Självlärd
3 083 Inlägg
9 februari 2012
#25
Tycker allt att det hade vart lite ballare o sett er i en sån här på fyrhjulshäng mitt i vintern

http://www.blocket.se/uppsala/Subaru_SV … 18&w=3

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
9 februari 2012
#26
Volvo142_73a skrev:
Tycker allt att det hade vart lite ballare o sett er i en sån här på fyrhjulshäng mitt i vintern

http://www.blocket.se/uppsala/Subaru_SV … 18&w=3

ball som fan ! lite tråkigt med automat bara smile


Självlärd
3 083 Inlägg
9 februari 2012
#27
CHEEVA skrev:
Volvo142_73a skrev:
Tycker allt att det hade vart lite ballare o sett er i en sån här på fyrhjulshäng mitt i vintern

http://www.blocket.se/uppsala/Subaru_SV … 18&w=3

ball som fan ! lite tråkigt med automat bara smile

Det kan man leva med i en sån kärra faktiskt

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

373 Inlägg
10 februari 2012
#28
Zeero skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Christian S skrev:
Zeero skrev:
Riktigt roliga bilar att leka med, har ställbar diff så får cirka 80% om jag har fattat det rätt på bakhjulen riktigt skoj att leka med kan jag lova smile

nä du så mycket är det inte utan när man har mittdiffen i öppetläge så är det snarare någonstans mellan 60 & 65% beroende på vilken årsmodell man har.


fan va skoj, får grattulera till ett bra bil val.
vad blev det för någon modell? bilder?

Men när du har DCCD i öppet läge är det ju ingen låsning alls och när det börjar spinna går kraften dit det är minst motstånd, dvs bakhjulen.

hehe jag har diskuterat detta länge och med många men finns aldrig något "riktigt" svar, alla säger olika så tycker vi lämnar det ämnet nu smile

Det jag ville ha sagt var att subaru är en grymt rolig bil att leka med oavsett om man kör med fyrhjulsdrift eller mer bakhjulsdrift.

Det finns visst ett riktigt svar, DCCD diffen är elektromagnetisk, när den är helt låst så är det magneten som låser den så lika mycket kraft kommer till bakre och främre hjulparen, därav så kan bilen hacka och hugga när man svänger i lägre farter på asfalt. När den är helt öppen så är magneten helt avslagen och då kan kraften ta sig dit den bäst vill, exakt samma princip som en vanlig differential utan någon form av diffbroms, kraften kommer till hjulet med minst fäste dvs innerhjulet. Samma sak med DCCD diffen, kraften tar sig till bakre hjulparet och bilen blir i princip bakhjulsdriven när det börjar spinna.

7 394 Inlägg
10 februari 2012
#29
TobbeE_87 skrev:
Ingen erfarenhet av subaru, däremot några vintrar med audi quattro, å skulle gissa att dom uppför sej rätt likt när dom går brett... Några saker att tänka på om du inte kört 4wd förut:
Uppsök en STOR plan/parkering UTAN hinder och öva! De är stor skillnad på 2wd och 4wd.
Fega INTE! Du måste våga gasa när de känns som de går åt helvete, annars går de åt helvete!
Tänk på att även om de inte känns så, så får du upp en fruktansvärt mycket högre fart än en bakhjulsdriven bil, trots att bilen bara spinner hej vilt...
Om du sladdar i en korsning/kurva med en bakhjulsdriven bil å tappar kontrollen, snurrar den oftast runt på mer eller mindre samma ställe, en fyrhjulsdriven bil får lättare upp mer fart å snurrar sällen runt sin egen axel, utan fortsätter i färdriktningen. Åker du då med sidan före mot en annan bil/stolpe/snödriva är man inte särskilt kaxig... 
En sladd med en bakhjulsdriven bil häver man enklast genom att frikoppla och styra, i en fyrhjulsdriven bil så måste man våga stampa åt på gasen å styra. Får man panik å bromsar, vilket är väldigt lätt när man helt plötsligt åker sidledes utan kontroll mot diverse andra hinder, så kommer bilen fortsätta att glida sidledes en ganska lång bit...

De är väl lite av vad jag kan komma på nu, men fråga gärna om de är nåt mer du undrar över... // Tobbe

nää INTE lika quattro är mkt sämre wink pga av vikten fram på Audi så understyr Audi MKT mer å man måste få ut arslet innan sladd wink annars åker den ju rakt fram, så beter sig inte subban wink den har mkt bättre viktfördelning för busande smile nu har ju iof bara erfarenheter av impresa smile


223 Inlägg
10 februari 2012
#30
Har en Impreza också och precis som någon annan skrev är det lite skillnad. Istället för att vara blyg med gaspedalen och justera med ratten som i bakhjulsdrivet så är det gasa som gäller med 4wd, när det börjar sladda brett.
Det som är lite läskigt med 4wd, är att det går fortare så när det väl brakar iväg kan det braka iväg ganska långt.
Satte mig faktiskt i en snödriva förra vintern med Imprezan, men visst var det en fullfjädrad bondsladd med yrande snö som ledde till det. Dom kan jag inte få till med 2wd.
Roligast? Tycker jag bakhjulsdrivet är, eftersom man balanserar bilen på ett annat vis.


7 394 Inlägg
10 februari 2012
#31
slowSwede skrev:
Har en Impreza också och precis som någon annan skrev är det lite skillnad. Istället för att vara blyg med gaspedalen och justera med ratten som i bakhjulsdrivet så är det gasa som gäller med 4wd, när det börjar sladda brett.
Det som är lite läskigt med 4wd, är att det går fortare så när det väl brakar iväg kan det braka iväg ganska långt.
Satte mig faktiskt i en snödriva förra vintern med Imprezan, men visst var det en fullfjädrad bondsladd med yrande snö som ledde till det. Dom kan jag inte få till med 2wd.
Roligast? Tycker jag bakhjulsdrivet är, eftersom man balanserar bilen på ett annat vis.

mmm sant,, men endå en hälig känsla med 4wd smile hade en cosworth 4x4 med tillpiffad fördelningslåda å 350hk.. den var skojjig på vintern,,,

tänk bara på att inte göra samma tabbe som jag wink jag skulle göra en hb sladd,, tänkte ju inte på att den låser alla 4 hjulen wink,, gick tackolåv bra


1 365 Inlägg
10 februari 2012
#32
Eh va, Audi S4 biturbo är ju en underbar busbil. sen att den drar 5 liter soppa per mil är ju ett litet problem. Att få den på ställ är ju duktigt lätt tack vare ett enormt vrid tidigt vilket impreza inte har. Så i min värld är det en minst lika rolig bil i vinterväglag. Sen har jag för mig att den har permanent 40/60 med 60 bak också.


granadadr skrev:
TobbeE_87 skrev:
Ingen erfarenhet av subaru, däremot några vintrar med audi quattro, å skulle gissa att dom uppför sej rätt likt när dom går brett... Några saker att tänka på om du inte kört 4wd förut:
Uppsök en STOR plan/parkering UTAN hinder och öva! De är stor skillnad på 2wd och 4wd.
Fega INTE! Du måste våga gasa när de känns som de går åt helvete, annars går de åt helvete!
Tänk på att även om de inte känns så, så får du upp en fruktansvärt mycket högre fart än en bakhjulsdriven bil, trots att bilen bara spinner hej vilt...
Om du sladdar i en korsning/kurva med en bakhjulsdriven bil å tappar kontrollen, snurrar den oftast runt på mer eller mindre samma ställe, en fyrhjulsdriven bil får lättare upp mer fart å snurrar sällen runt sin egen axel, utan fortsätter i färdriktningen. Åker du då med sidan före mot en annan bil/stolpe/snödriva är man inte särskilt kaxig... 
En sladd med en bakhjulsdriven bil häver man enklast genom att frikoppla och styra, i en fyrhjulsdriven bil så måste man våga stampa åt på gasen å styra. Får man panik å bromsar, vilket är väldigt lätt när man helt plötsligt åker sidledes utan kontroll mot diverse andra hinder, så kommer bilen fortsätta att glida sidledes en ganska lång bit...

De är väl lite av vad jag kan komma på nu, men fråga gärna om de är nåt mer du undrar över... // Tobbe

nää INTE lika quattro är mkt sämre wink pga av vikten fram på Audi så understyr Audi MKT mer å man måste få ut arslet innan sladd wink annars åker den ju rakt fram, så beter sig inte subban wink den har mkt bättre viktfördelning för busande smile nu har ju iof bara erfarenheter av impresa smile


129 Inlägg
10 februari 2012
#33
ImprezaGC8 skrev:
Zeero skrev:
ImprezaGC8 skrev:

Men när du har DCCD i öppet läge är det ju ingen låsning alls och när det börjar spinna går kraften dit det är minst motstånd, dvs bakhjulen.

hehe jag har diskuterat detta länge och med många men finns aldrig något "riktigt" svar, alla säger olika så tycker vi lämnar det ämnet nu smile

Det jag ville ha sagt var att subaru är en grymt rolig bil att leka med oavsett om man kör med fyrhjulsdrift eller mer bakhjulsdrift.

Det finns visst ett riktigt svar, DCCD diffen är elektromagnetisk, när den är helt låst så är det magneten som låser den så lika mycket kraft kommer till bakre och främre hjulparen, därav så kan bilen hacka och hugga när man svänger i lägre farter på asfalt. När den är helt öppen så är magneten helt avslagen och då kan kraften ta sig dit den bäst vill, exakt samma princip som en vanlig differential utan någon form av diffbroms, kraften kommer till hjulet med minst fäste dvs innerhjulet. Samma sak med DCCD diffen, kraften tar sig till bakre hjulparet och bilen blir i princip bakhjulsdriven när det börjar spinna.

Stämmer alldeles utmärkt, bara jag som var trött och otydlig.. Menar att när man pratar om det här med folk som kanske inte haft eller kör fyrhjulsdrivet så kan man få höra allt möjligt smile Men annars en riktig bra beskrivning på hur det fungerar!


7 394 Inlägg
10 februari 2012
#34
Zeero skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Zeero skrev:

hehe jag har diskuterat detta länge och med många men finns aldrig något "riktigt" svar, alla säger olika så tycker vi lämnar det ämnet nu smile

Det jag ville ha sagt var att subaru är en grymt rolig bil att leka med oavsett om man kör med fyrhjulsdrift eller mer bakhjulsdrift.

Det finns visst ett riktigt svar, DCCD diffen är elektromagnetisk, när den är helt låst så är det magneten som låser den så lika mycket kraft kommer till bakre och främre hjulparen, därav så kan bilen hacka och hugga när man svänger i lägre farter på asfalt. När den är helt öppen så är magneten helt avslagen och då kan kraften ta sig dit den bäst vill, exakt samma princip som en vanlig differential utan någon form av diffbroms, kraften kommer till hjulet med minst fäste dvs innerhjulet. Samma sak med DCCD diffen, kraften tar sig till bakre hjulparet och bilen blir i princip bakhjulsdriven när det börjar spinna.

Stämmer alldeles utmärkt, bara jag som var trött och otydlig.. Menar att när man pratar om det här med folk som kanske inte haft eller kör fyrhjulsdrivet så kan man få höra allt möjligt smile Men annars en riktig bra beskrivning på hur det fungerar!

lät skojjigt smile



Sök