2848
Sök

Flimrande lampor efter generatorbyte

5 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#1
Är lite bakom helt enkelt när det kommer till bilen, så hjälp mig snälla!

Ny generator för en månad sedan och direkt efter det har alla lampor (hel/halv, back och diverse belysning inne i bilen) börjat flimra. Ger inte med sig när man kör..
Gissar att det har med batteriet att göra (?), men det fungerade kanon innan generatorbytet och har inga som helst problem att starta bilen.
Vad gör jag och hur gör jag? roll
Senast redigerat av Dieselsmurfen (1 oktober 2011)

21 761 Inlägg
30 september 2011
#2
Varför bytte du generatorn?

Med tanke på att "det fungerade kanon" innan bytet och att probemet började direkt efter bytet så finns risken att nya generatorn är dålig, tex en defekt diodbrygga eller liknande. smile

5 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#3
Den gamla generatorn tjöt så att jag skämdes ögonen ur mig när jag körde (något slut lager fick jag höra). Fick en (helt) ny insatt av en specialiserad generatorverkstad..
Senast redigerat av bakom (30 september 2011)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 september 2011
#4
bakom skrev:
Den gamla generatorn tjöt så att jag skämdes ögonen ur mig när jag körde (något slut lager fick jag höra). Fick en (helt) ny insatt av en specialiserad generatorverkstad..

Helt nya grejor kan också vara sönder, det är därför man har garanti och reklamationsrätt wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

5 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#5
TBOC_Razor skrev:
bakom skrev:
Den gamla generatorn tjöt så att jag skämdes ögonen ur mig när jag körde (något slut lager fick jag höra). Fick en (helt) ny insatt av en specialiserad generatorverkstad..

Helt nya grejor kan också vara sönder, det är därför man har garanti och reklamationsrätt wink

Det har du iof rätt i, får vänta till måndag och ringa verkstan då och be dem kolla! Tänk att jag inte övervägt det innan tongue

5 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
#6
Det här kommer lite på efterkälken, men får väl se om någon vänlig själv vill svara.
Var minsann fel på generatorn och fick en ny, hej å hå trodde jag.
Istället började batterilampan (laddlampan? hur som- det röda batteriet) lysa och så laddades batteriet ur. Då blir jag tillsagd att köpa nytt (grannen mätte och sa iof att det inte var några som helst fel på det, men ändå verkstaden säger byt=jag byter).
Okej, nytt batteri men absolut ingen kraft alls (är det under -5 och bilen stått ett dygn är det inte alltid den startar) och när jag kör längre än en halvtimme börjar batterilampan lysa. DOCK behöver jag bara starta om bilen så är lampan släckt.
SÅ några förslag?
Visst säg åt mig att åka tillbaka till verkstan, men jag vågar knappt ringa dit mer för de vill inte höra av mig utan säger att det är min bil som gör felet. Så om jag hade något att komma med vore det lättare.
(Har besökt en annan verkstad som inte vill hjälpa mig för att de är den förre verkstans problem)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 februari 2012
#7
Va fan gör man på en bilverkstad om inte lagar bilar med fel ??

Vilka idioter...


Är alla kablar på generatorn rätt kopplade ??

Jordat ordentligt ??

Kan vara många olika fel men det är dom jag kommer på rakt av iaf, någon som kan mer kan säkert tipsa om fler grejor smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

21 761 Inlägg
10 februari 2012
#8
Om ett helt nytt batteri nästan inte orkar starta motorn efter ett dygn vid såna "ynkliga" temperaturer, då är det antingen fel på batteriet eller så var det dåligt laddat vid köpet. Den där verkstaden skulle jag nog inte besöka igen om det var jag som råkade ut för det där.

Vilken bil gäller det och hur stort är det nya batteriet?

Att batterilampan lyser efter en stunds körning känns som glapp någonstans, jag håller med TBOC_Razor om att du borde kolla upp kablarna. smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 februari 2012
#9
Du har inget i skämmas för! Åk tillbaka! Felet är ju uppenbarligen generator relaterat på ett eller annat sätt.
Uppstår det fel som kan ha med generatorn att göra efter att dom har bytt den så är det klart som korvspa att dom ska kolla över kablar osv åt dig! Snarare dom som ska skämmas om som dom inte vill kolla på bilen igen.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

28 Inlägg
10 februari 2012
#10
Du kan göra en simpel koll på om gen laddar genom att mäta spänningen över batteripolerna.
Motor stilla = ca 12.5V
Tomgång= liiite högre
2-3000rpm minst 14.5V
Ingen 100%-ig koll men ger ett hum om..
Polskorna sitter väl fastmonterade på batterit?? Juckat lite innan mont? Borstat av?
Om du bytte batteri så har ofta pol-skorna format sig efter gamla batteriet.

6 632 Inlägg
10 februari 2012
#11
NoVolvo skrev:
Du kan göra en simpel koll på om gen laddar genom att mäta spänningen över batteripolerna.
Motor stilla = ca 12.5V
Tomgång= liiite högre
2-3000rpm minst 14.5V
Ingen 100%-ig koll men ger ett hum om..
Polskorna sitter väl fastmonterade på batterit?? Juckat lite innan mont? Borstat av?
Om du bytte batteri så har ofta pol-skorna format sig efter gamla batteriet.

Ok Batteri: 12.7V + ( Annars blir kylan jobbig.. )
Ska ladda ca 13.2V - 13.5V stilla
Samma laddning ovan vid belastning..~ (Slå på allt som går, ha kvar på tomgång)

De/Dem

5 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Om ett helt nytt batteri nästan inte orkar starta motorn efter ett dygn vid såna "ynkliga" temperaturer, då är det antingen fel på batteriet eller så var det dåligt laddat vid köpet. Den där verkstaden skulle jag nog inte besöka igen om det var jag som råkade ut för det där.

Vilken bil gäller det och hur stort är det nya batteriet?

Att batterilampan lyser efter en stunds körning känns som glapp någonstans, jag håller med TBOC_Razor om att du borde kolla upp kablarna. smile

Bilen, en vw Caddy (69hk) och om du menar batterikapaciteten så har jag för mig att den är 12V/60Ah.
Tycker mig ha kollat kablarna, men kanske att man ska känna efter att grejerna verkligen sitter roll

NoVolvo skrev:
Ok Batteri: 12.7V + ( Annars blir kylan jobbig.. )
Ska ladda ca 13.2V - 13.5V stilla
Samma laddning ovan vid belastning..~ (Slå på allt som går, ha kvar på tomgång)

Polskorna sitter väl fastmonterade på batterit?? Juckat lite innan mont? Borstat av?
Om du bytte batteri så har ofta pol-skorna format sig efter gamla batteriet.

Får ta och kolla efter igen. Verkstad nr 2 (som inte vill kolla på bilen nu) bytte batteriet. Dom har jag full tillit till, men kanske inte har vart så noggranna och borstat så får väl ta och fixa det själv.
Ska be grannen mäta batteriet snarast han kan.

marwin_of_sweden skrev:
Du har inget i skämmas för! Åk tillbaka! Felet är ju uppenbarligen generator relaterat på ett eller annat sätt.
Uppstår det fel som kan ha med generatorn att göra efter att dom har bytt den så är det klart som korvspa att dom ska kolla över kablar osv åt dig! Snarare dom som ska skämmas om som dom inte vill kolla på bilen igen.

Jag vet att jag borde åka tillbaka och ja jag ska väl bita ihop och göra det.. Men eftersom att han pratar ett språk jag inte förstår (bilelektronik) så blir jag ställd när han säger att min bil dödar generatorerna som sätts i och att hela problemet är min bil. Han nämnde i en suck för ett tag sen att dom kunde göra en felsökning men det kan ju ta tid och det kan vara fel i datorn. Då kan dom inte göra något utan då måste jag till vw oxå och ja då blir det ju dyrt för då får jag pröjsa båda.
För att bemöta den här otrevliga herren känns det lättare om jag har något att komma med, allra helst att jag lyckas lösa problemet och slipper tongue



Känns som jag har några riktmärken att gå efter, jag kollar upp allt jag kan med grannens hjälp och sen får jag väl i värsta fall åka tillbaka till verkstan. Tack alla! Återkommer !


Sök