Självklart måste du regbesikta om du byter motor. Bara boka tid för regbes och åka dit, och då kan den vanliga kontrollen göras samtidigt.
Det är dock så att man får åka i en månad från "den dag man bytt motor", vilket i teorin kan vara hur länge som helst till någon stoppar dig, t.ex. polisen, eller en besiktningsman som blir misstänksam. Då har du en månad på dig. Annars kan du som sagt i princip bara åka på, för offentligt sett är ju motorn isatt "idag" alla dagar

1031 bakaxeln är inte nödvändig för en 230ft, men det är ju klart en fördel. 940 bakaxeln passar inte rakt på, behövs en del pill med den. Men 1031 satt på eller? Då är det ju bara att köra.
240 har en max gräns på 225hk för karossen ja, har för mig det är 220nm men långt ifrån säker på det dock. För att få ha så hög effekt krävs att man har just 1031 bakaxel och ventilerade frambromsar ( vilket typ alla 240 har ). Utan dessa är gränsen lägre, vet dock inte hur låg.
Du får inte trimma motorn. För att regbesikta bilen måste du ha en motor, inom effektkraven, som dessutom är utrustad med originalkatalysator och lambdastyrd insprutning. Motorn måste vara helt orörd. På bilar -75 och äldre dock får man pilla hur mycket man vill på motorn då dessa inte har samma avgaskrav.
Vad du gör med motorn sedan är ju en annan sak. Så länge du inte smaskar dit ett stort plenumspjäll och hx35 aggregat så är det lugnt. En IC och lite fina slangar är det få besikningsmän som bryr sig om.