2729
Sök

Volvo 850 T5 94:A Lambdasond med förvärmning.

35 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
Hallå där!  Bilen jag har är en Volvo 850 T5 -94:A 27000 mil, 2,5 tums system, sportluftfilter. (chippad med motor nord steg 3 )

Då till problemet helt plötsligt en dag så märker jag att bilen inte laddar mer än 0.6 bar, innan så har den alltid varit ställd på 1.1 cirka, Sökte då efter fel koder och fick fram koden 2-3-1 Vilket står för ( Lambdasond med förvärmning. Långsiktig bränslekorrigering ) , Bilens tomgång pendlar lite upp och ner också att tillägga ( mest dock när motorn är kall ). Har också märkt att bilen drar lite mer soppa än vad den gjorde innan vill säga.

Det jag har kommit fram till är att det antagligen är: Lambdasonden är sönder?
Eller om det är Luftmassemätaren?
Eller om det är Vacumslangar som gått? Tryckslangar? Tomgångsmotor? Insugspackningen? Spjäll är rent osv?

Tacksam för alla svar och tips jag kan få! smile

Mvh / Andreas

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
11 februari 2012
har du nollat den och då dykt upp igen eller?

när jag haft den felkoden på sugmaskinerna har ett lambda byte hjälpt

men först ska man nolla koden och kolla om den verkligen finns kvar innan man byter något

är det sonden som är kass kommer den vara tänd direkt igen

motorlampan lär lysa oxå fast det är väll som vanligt att någon klåfingrig jävel varit och plockat ur lampan i vanlig ordning

Kör fort så hinner inget hända...

35 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
Motorlampan började helt plötsligt bara lysa en dag när jag var ute och åkte. fick då fram den felkoden, nollade systemet då slutade lampan att lysa, men bara efter 2-3 dagar så började den lysa igen.

Och sen första gången lampan börja lysa har bilen dragit något mer soppa än vanligt. Men om det vore lambdan som du säger så ska ju motorlampan börja lysa direkt när man startar bilen. vilket inte min gör förns 2-3 dagar efter man nollat systemet. bilen går precis som vanligt nu också,

det enda jag har märkt är den drar något mer soppa som sagt. Den lyste kanske 2-3 dagar, sen kunde lampan vara släckt 2 dagar, sen börjat lysa igen. väldigt skumt.

Bild på lampan som lyser.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=1a1201261032P450a
Senast redigerat av Aphilipsson (11 februari 2012)

23 Inlägg
12 februari 2012
Låter som ett problem med förgasaren

Lastbilsmekaniker
5 187 Inlägg
12 februari 2012
Dunlopzu skrev:

Det var något nytt på en 850 med insprutning:D lite svårt att det är förgasaren då:P

43 Inlägg
12 februari 2012
volvoqq skrev:
Dunlopzu skrev:

Det var något nytt på en 850 med insprutning:D lite svårt att det är förgasaren då:P

haha, han driver bara.
innan någon idiot förklarar han tongue

35 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Haha klapp mongo cool

Skaune
15 februari 2012
E du säker på att den laddar 0,6? så de inte e så den går på grundladdet o magnetventilen lagt av?

Att den går som den gör e ju för att den får för mycket soppa. Om du misstänker luftmassemäatren så e de enklaste att dra ut kontaktstycket o kolla efter en märkbart sämre gång, händer inget o den går som innan vet du att LMM e kass.
En vacuumläcka kan självklart också försämra ditt laddtryck markant! kolla slangarna efter sprickor etc!

1 679 Inlägg
15 februari 2012
Har tyvärr inget vettigt svar att komma med som inte redan blivit skrivet smile
Undrar mest bara vad du tycker om motornord chippet? smile
Min ska nog in där på våren nån gång smile

35 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
Kan mycket väl säkert vara magnetventilen som lagt av också. Finns mängder med orsaker som kan bero på att bilen går som den gör, men ska köra en grund sökning och se vad jag får fram helt enkelt! men ska allt testa det med kontaktstycket som du nämnde! tack för tipset!

Aldrig haft något problem med motornord chippet alls faktiskt. kostar en slant, men det är det värt alla gånger smile
Har dock lite problem nu med bilen, men tror inte det har nåt med chippet att göra iaf. Annars återkommer jag om det smile

Sök