2519
Sök

HDMI problem, Macbook!

Ödesutmanare
389 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Tjenare allihoppa!

Jag börjar snart flippa ur! Vill få igång HDMIn här hemma, men de vill sig f*n inte!

De här har jag och ska koppla ihop det med;

Macbook PRO c17
(http://www.dustinhome.se/apple-macbook- … 5010613683)

Mini DP HDMI adapter(eftersom macbook inte har hdmi utgång så måste man ha adapter via displayporten)
(http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/ … 6919.5407/)

10 meter "bra/dyr/fin" hdmi kabel

LG 42" LCD TV (42LD450 42" LCD FULL-HD)

Och ja, när jag kopplar in HDMIn i datorn och sedan in i TVn, så blinkar dataskärmen blå, och TVn, sen.. händer de inte så mycket mera. TVn blinkar bara heeela tiden, ibland försvinner bilden helt och de står "ingen anslutning" sen kommer bilden tillbaka i 1 sekund och sedan blinkar det hela tiden, man ser skrivbordet max 2 sekunder, sen blinkar det...

Ngn som vet vad felet kan vara? Blir galen.. Och på ÄCKEL apple prylar så är man självklart så sjuukt låst! På PC finns ju catalyst blabla, där man kan göra inställningar, på mac kan jag bara ändra skärmupplösningen och sedan Hz.. Jag har provat alla olika skärmupplösningar och Hz..

Jag har provat båda hdmi-ingångarna, gått in i menyn på TVn och sedan "ingångar" och ändra "etikettnamnet" till "PC" som jag läste om på något forum, men självklart hjälpte inte det..

Snälla, någon som vet felet? sad

MVH
Widing

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

463 Inlägg
14 februari 2012
Det låter nästan som att det är fel på adaptern. Prova med en annan TV eller skärm om du har möjlighet.. Prova gärna annan HDMI-kabel för att utesluta den..

Vilken version av macbook har du?
Tryck på Äpplet och sedan Om... Tryck sedan vidare om mer information. På min står det då Macbook Pro, 13-tum mitten 2010..
(Nu kör jag på engelska så all text stämmer nog inte överens med din..)

Själv köpte jag denna
http://prisdumpat.com/product/7542-119

Den tar även med ljud på macar från mitten 2010 och nyare.

Ödesutmanare
389 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Adapterna införskaffade jag igår, känns konstigt om de är den..
Redan provat med en annan kabel men de blev ingen skillnad.. hmm

Det står "Macbook PRO, 13-tum tidigt 2011"

Den adaptern du köpte ser precis likadan ut som min fast jag gav 120 kr mer för min, haha.
Men för dig fungerar det bra?

Har läst lite, och LG och mac verkar många ha problem att koppla ihop.. hmm
Fick tips av LG att "du bör testa först och främst är att ställa ner uppdateringshastigheten på din dator"

Hur gör man de på en mac? tongue

463 Inlägg
14 februari 2012
Det kan ju vara fel på adaptern även om den är ny, speciellt om man inte vet att den har fungerat innan.

Då ska din dator klara att skicka både bild och ljud via displayporten.

De flesta adaptrar klarar bara bild, annars brukar det stå att de klarar ljud också..

Att ändra uppdateringsfrekvensen gör man genom systeminställningar -> bildskärmar. Problemet är att inställningsrutan dyker upp på den skärm som inställningarna är aktuella för. Dvs datorskärmens inställningar är på datorskärmen och TVns inställningar är på TVn.

Om du har möjlighet tror jag fortfarande det bästa vore om du har möjlighet att testa en annan skärm för att vara säker på att det inte är adaptern det är fel på..

Ödesutmanare
389 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Okejokej!

Nej, när jag kopplar ihop skärmarna så kan jag trycka på "sammanställ fönster" så kan jag redigera inställningar för både TVn och datorn,men de ända man kan göra på MAC är ju att ändra skärmupplösning, färger och Hz... På PC finns det hur mycket inställningar som helst.. Hatar Apples produkter mer och mer för varje dag.. tongue

Ja, jag får prova med en annans skärm och se.

Ödesutmanare
389 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Har nu provat i en annan LG TV, då såg man bilden i 10 sekunder sen blev de "myrornaskrig" sen kom bilden o de var svag ton av myrornas krig sen försvann bilden igen..

Provade sedan i en ny Samsung TV, exakt samma där med myrornas krig, så de kanske är adaptern då.
Men för att beställa rätt o fungerande, vad ska man ta för någon då, vill inte slänga ut hur mycket som helst på olika
adaptrar, den jag har nu kostade ändå 200 kr, o den du länkade till 70 kr, känns konstigt att den mycket billigare fungerar men inte den dyrare.. hmm

463 Inlägg
14 februari 2012
Leta efter en som det är specificerat att den klarar ljud. Då slipper du dra en extra kabel..

Kan säga att där jag köpte ifrån var det väldigt billigt, men det tog 2-3 veckor att få hem den.. sen var det 30-35kr frakt också..

Ödesutmanare
389 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Men är de att de måste klara av ljud som är problemet? de tror jag inte hmm
Ljud är inte så viktigt, då Både tvn o datan är kopplad till en förstärkare så går de på hemmabio systemet..

De kan knappast vara att den måste klara ljud som gör att de inte fungerar?

463 Inlägg
15 februari 2012
Nej, det spelar ingen roll för den funktionen. Det var mest att om man har en adapter som klarar ljud också så blir det färre kablar att koppla in/ut.. Har din förstärkare HDMI? Provat att koppla via den?

Ödesutmanare
389 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
Marcus- skrev:
En dator för 14.000:- utan HDMI roll

Menar de! Helt sinnessju......

Ja, jag har hdmi på den, på så vis fick jag även veta att hdmi kabeln är hel, och TVns hdmi fungerar kanon, så de måste bara Adaptern.. Suck! Hade hoppats lite på tv o sen dragit lite hot till lg om konsumentverket o gnällt o fått en nyare big_smile haha

463 Inlägg
15 februari 2012
Marcus- skrev:

Haha.. beror lite på hur man ser det. Den har en port för att skicka ut bild (och ljud) sen väljer man med olika typer av adapter om det ska vara vga, dvi, hdmi eller något annat.. Tycker det funkar ganska bra då alla olika kontakter inte hade fått plats på datorn.

Ödesutmanare
389 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
habomaster skrev:
Marcus- skrev:

Haha.. beror lite på hur man ser det. Den har en port för att skicka ut bild (och ljud) sen väljer man med olika typer av adapter om det ska vara vga, dvi, hdmi eller något annat.. Tycker det funkar ganska bra då alla olika kontakter inte hade fått plats på datorn.

Själv tycker jag de är värdelöst att de inte finns en vanlig HDMI utgång, menar de finns adaptrar du kan sätta på hdmin för tex VGA, Dvi osv.

En hdmi utgång tycker jag de kunde klämt in här tongue De här med HDMI adapter om man söker runt verkar krångla för mycket för de som har Macbook, o för mig, haha tongue

Sök