3551
Sök

Köpråd: Vw Touran 1,4TFSI vs Passat 2,0TDI?

1 863 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#1
Sitter och velar, har hittat två bilar jag e lite sugen på.
Den ena är en Touran -09 som gått 14000 mil, hur är dom som bil så att säga? Den andra är en Passat -08 som gått 12500 mil.

Vilken är bäst som familjebil plus att jag kör 12 mil om dagen till och från jobbet?

När ska kamrem bytas på dessa bilar?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2012
#2
666_Beast skrev:
Sitter och velar, har hittat två bilar jag e lite sugen på.
Den ena är en Touran -09 som gått 14000 mil, hur är dom som bil så att säga? Den andra är en Passat -08 som gått 12500 mil.

Vilken är bäst som familjebil plus att jag kör 12 mil om dagen till och från jobbet?

När ska kamrem bytas på dessa bilar?

Jag tror Passat utan tvivel är den bästa bilen för dig, en helt annan bil vid längre sträckor än Touran. Dessutom går 2.0TDI rätt snålt, till skillnad från en liten 1.4 som säkert får stressa på rätt bra vid landsvägsfart och uppåt och då dricker en del. Det har förekommit en del klagomål mot att denna motor är klart törstigare än uppgivet i dom större karosserna.

Jag har haft två Passat TDI av senaste generation i jobbet och dem har fungerat bra, lite irriterande småfel har dem lidit av tyvärr men Touran är snarlik och bör löpa samma risk för fel som en annan VW? En modell jag kan rekommendera är det i alla fall!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 863 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#3
Tack för svaren Rquired, har du koll på Octavia oxå? Sitter å spanar lite på en sån nu, en 1,8 tsi -10.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2012
#4
666_Beast skrev:
Tack för svaren Rquired, har du koll på Octavia oxå? Sitter å spanar lite på en sån nu, en 1,8 tsi -10.

Tyvärr inte, men jag antar att du tänker på VAG´s 1.8TFSI eller tänker jag fel? Om det är samma maskin är den mycket trevlig, men frågan är om inte en diesel tjänar in den högre skatten om man kör ~3500mil/år tack vare en något lägre förbrukning?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 863 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#5
Det blir ca 3000 mil om året plus det jag kör på lediga dagar.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 februari 2012
#6
666_Beast skrev:
Det blir ca 3000 mil om året plus det jag kör på lediga dagar.

Man kan alltid räkna lite på det!

Passat 2.0TDI FWD:
Skatt: 3400:-
Förbrukning blandad körning: 6.0L/100km

Skoda Octavia TSI160:
*Du hade rätt, VAG´s 1.8TFSI har ett något annorlunda namn i Skoda´s modeller*
Skatt: 1200:-
Förbrukning blandad körning: 6.9L/100km

Besparingen med en Passat diesel blir då 2735kr/år om du kör 3500mil/år, men frågan är om inte skillnaden mellan en diesel och en bensinmotor blir större i praktiken än 9cl/mil? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

7 Inlägg
16 februari 2012
#7
min är 170 hk orginal men efter att optimera till 220 hk så har jag märkt tre saker

1.den drar liiiiite mer i stan
2.den drar mindre i landskörning
3.drog lite med en R33 skyline men han vann lungt 400hk men vart ganska jämt ändå


Sök