3985
Sök

Volym av baslåda

St200 TILL SALU
78 Inlägg
14 februari 2007
Trådstartare
jag har nyligen köpt en 12" baslåda från mds. den kräver en volym på 43 liter. ska jag lita på det? vad gör det om den blir för liten eller för stor?

Platta Och Känn Att Du Lever!
ST200 Till salu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

med lem
1 925 Inlägg
14 februari 2007
Uteefterprisfoerslag skrev:
jag har nyligen köpt en 12" baslåda från mds. den kräver en volym på 43 liter. ska jag lita på det? vad gör det om den blir för liten eller för stor?

mindre låda = sluten ( helt tät )

större låda = portad (basrör )

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Kettunen
14 februari 2007
Gör den mindra så ska du inte ha någpt basrör.- Men gör du den större ska du iaf ha 1 st minst.
Men sen varier det på HUR stor eller LITEN du ska gö. Ljudet kan bli Mycket bättre eller tvärtom att du får en tunn o mesig bas ljud. Du får testa dig fram.
Jag hade satsat på "om " du ska ha en större hade jag gjort den på ca 60-70 liter med 2 st rör

1 631 Inlägg
14 februari 2007
Oj, nu är ni allt ute och cyklar...

Genom att göra lådan större eller mindre så ändrar du karaktären på basen. Är 43 liter uträknat efter din bil (och musiksmak) så kör på det, annars bör du få ett nytt förslag.

Portar är absolut inget man bara lägger till på måfå, det krävs en noggrann uträkning för att de ska stämma.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök