2664
Sök

Zink\Kallgalv på grenrör, funkar de?

424 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Håller på byter packningar till grenrör, downpipe & ventilkåpan på min lilla vinterböna.

I samma veva tänkte jag snygga upp lite under huven när jag ändå plockat ner grejorna.

Slipade grenröret i nån timme så gjutjärnet fick en ganska blank grafitgrå yta.

Utav misstag så förväxlade jag färgerna o sprutade på Zink\Kallgalv ist för Grenrörsfärgen (Hotpaint).

Frågan är om de håller? el börjar de flagna\bubbla o släpper lika fort som jag drog på den?

Hittade en tråd på nätet och citerar:

"På en racemotor kan det vara till fördel att zink-täcka grenröret. Zink, "galvanisering", fungerar mycket bra som isolator - och som bekant vill man få så mycket värme som möjligt till turbon.

Nackdelen är att zinken oxiderar till zinkoxid rätt fort, då tappar den sin fina förmåga.

Men, på en racebil är zink bra."

( P.s har varken en turbo el race motor big_smile )

3 235 Inlägg
17 februari 2012
#2
Står inte det på burken hur hög temp färgen tål? Grenrör kan fort komma upp i 900 C...


414 Inlägg
17 februari 2012
#3
Jag har inte sett att det har stått något på burkarna om hur hög temperatur de tål, däremot står det väl i stil med att torr "lack" innehåller 90% zink? Isåfall så tycker jag det borde klara lite värme i alla fall... Men frågan är hur mycket. smile

Ugnssvärta har jag hört att endel kör med, vet inte hur det håller sig i längden dock.

MVH
Senast redigerat av joH900 (17 februari 2012)

424 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#4
Jo, står både 200C på burken (om de e max el kontinuerlig vet ja inte) och 400C på hemsidan.

Just de där resonemanget undrar jag över: "Nackdelen är att zinken oxiderar till zinkoxid rätt fort, då tappar den sin fina förmåga"

Blir den enbart ful och tapper sin isolator förmåga el släpper den?

För släpper den inte så kanske jag kan bara dra Hotpaint över zinkgalvet.
Men släpper den el börjar bubbla då är de bara packa sliprondellen & ett par pilsner smile

huh?
10 427 Inlägg
17 februari 2012
#5
joH900 skrev:
Ugnssvärta har jag hört att endel kör med, vet inte hur det håller sig i längden dock.MVH

Håller ganska dåligt wink

http://forumbilder.se/images/0e02008103548b0a4.jpg
http://www.forumbilder.se/images/f1200862230PM0563.jpg
http://www.forumbilder.se/images/34200862332PM56d7.jpg
http://www.forumbilder.se/images/2e200994902PMb182.jpg

Men underarbetet inte 100% som synes på bilderna ovan.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
17 februari 2012
#6
LiNx skrev:
Hej!

Håller på byter packningar till grenrör, downpipe & ventilkåpan på min lilla vinterböna.

I samma veva tänkte jag snygga upp lite under huven när jag ändå plockat ner grejorna.

Slipade grenröret i nån timme så gjutjärnet fick en ganska blank grafitgrå yta.

Utav misstag så förväxlade jag färgerna o sprutade på Zink\Kallgalv ist för Grenrörsfärgen (Hotpaint).

Frågan är om de håller? el börjar de flagna\bubbla o släpper lika fort som jag drog på den?

Hittade en tråd på nätet och citerar:

"På en racemotor kan det vara till fördel att zink-täcka grenröret. Zink, "galvanisering", fungerar mycket bra som isolator - och som bekant vill man få så mycket värme som möjligt till turbon.

Nackdelen är att zinken oxiderar till zinkoxid rätt fort, då tappar den sin fina förmåga.

Men, på en racebil är zink bra."

( P.s har varken en turbo el race motor big_smile )

Många lämnar bort sina grenrör/headers för att få dom blästrade och aluminiumsprutade. Det "ska" hålla!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

424 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#7
Ok! Tack för svaren smile Lämna in den på blästring & alu-sprutning låter som att konstnaderna överstiger de jag la ner på enbart packningarna så då tappar det lite utav hela poängen. Inte på min lilla vinterbil iaf smile

Tänkte mer "GDS-ta-vad-du-har-hemma" varianten.

Får väl testa o se efter helt enkelt . Får lägga ner lite extra på förarbetet så den får en bra förutsättning o hålla

7 414 Inlägg
17 februari 2012
#8
om det är en vinterhäck, hade jag struntat i att piffa till grenröet överhudtaget


424 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#9
mm, men nu när jag satt igång så kan jag lika väl avsluta känns de som. När jag ändå plockat ner gjejerna o allt.

Trist att mötas utav ett rostigt grenrör varje gång huven öppnas, tänkte att de skulle bara se lite trevligare ut.

+ att om jag ngn ggr vill byta in\sälja så ser de bättre ut oxå än rosten som möter en direkt smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 februari 2012
#10
Det kommer att brinna bort så fort du startar bilen istortsett, rostlagade främre röret på min gamla 9000CC -91 med sugmotor och när jag var klar drog jag på zinkgalv över hela röret och det försvann rätt fort.

Blir som ett silvrigt puder som dammar av från röret.


Och det var ändå en bit ifrån motorn, grenröret ditt lär ju vara ännu varmare wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

424 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#11
Suveränt TBOC, de va just de jag va ute efter o veta. De va väl de dom menade att de blir zinkoxid!

Hittade ett annat forumsinlägg:

"I övrigt hade volvo och saab en spec på sina avgastemper. Temperaturerna nedan gäller orörda turbobilar.
Volvo ca 930 grader avgastemp på sina standardbilar, och SAAB har 980 grader.
På senare tid gått över till att under kortare perioder tillåta upp till 1030 grader."

Så jag tror du vinner wink


Sök