2593
Sök

Hur vet man begnaden automatlåda är bra?

235 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
Hej!

Som rubrik tyder.. Har hittat en automatlåda som jag ska kanske köpa imorgon. Kille säger det är bra skick men kan man se om det är bra om man kika på lite innan köpet?

Jag är inte direkt kunnigt när det gäller automatlåda roll

Är tacksam om ni svarar och vet hur man kan se en begagnad automatlåda är bra.

Mvh Fleur

Bmw, när du älskar att köra!

Allfixare
1 475 Inlägg
18 februari 2012
Det kan man inte om inte du tar isär hela lådan och kollar igenom alla grejjer. Enda du möjligen skulle kunna se är om den läcker olja eller inte.

326 Inlägg
18 februari 2012
Skruva av tråget kan man väl göra. Då kan man ju få lite ledtrådar om skicket, genom att kolla på oljan och om det ligger mycket gojs och spån i tråget.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 februari 2012
Ja det enda man kan se nåt om lådans skick är på eventuellt skräp i tråget och färgen på oljan. Oljan ska vara klar och inte lukta "konstigt" på nåt sätt.

Dock är det väldigt mycket lotteri i att köpa en begagnad automat. Den kan gå en vecka, eller 10 år... Har man möjlighet och man ha tänkt sig att behålla bilen en längre tid så brukar jag rekommendera att man renoverar sin egna havererade låda. Då vet man att allt är i gott skick sen.
Senast redigerat av henke_99 (18 februari 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 412 Inlägg
18 februari 2012
Jag vet inte vad det är för låda du ska kolla på, men som t.ex gm-lådor brukar ju ha ett filter i tråget.
Ser filtret förjävligt ut så kan man ju misstänka att den inte skötts ordentligt.
Färgen på oljan är väl bra att kolla också.

Man kan ju aldrig veta skicket ändå, men man kan ju få ledtrådar iaf.  smile

Sök