2735
Sök

Hjälp med xenonljud

22 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#1
Hejsan har en Audi a3 - 00


Allt ljus och dylikt är original på bilen, och skulle vilja byta till xenonljus.

Vad behöver jag? Är det krångligt?

Olagligt vet jag att det är om de inte är "specialister som monterar, och fixar med bakvagnen och shit".


Tack på förhand!

Random Hero
4 047 Inlägg
19 februari 2012
#2
nej det tar högst 20 min att stoppa in om man ska gömma barlaster mm snabbt. det behöver inte vara lagligt bara för att ett proffs gör det, men ska de vara lagligt gjort behöver du en E märkt xenon sats, klarglas, nivåreglering och högtrycksspolning.

IOM att det är så lätt att plocka av o på så tycker jag att du ska göra det själv istället för att låta nån firma göra det åt dig.

Dog food lid. Backwards

22 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#3
Men hadde tänkt att köpa ett Kit.

Räcker det? Har en kompis som hjälper mig med det, Men räcker det med ett sådant kit? Och vad är det som fäljer me di de?

533 Inlägg
19 februari 2012
#4
Det räcker med ett kit. Men du måste ju köpa ett speciellt kit till just din lamp-typ du har. Tex H7, HB3 eller vad du nu har på din bil. Annars kommer kontakterna inte att passa.

Det som följer med är 2 ballaster (drivdonen till lamporna), 2 xenonlampor och 4 kablar. Sen är det typ inget mer.
Väldigt lätt att installera. Bara att ta originalkontakten från dina lampor och sätta på en av kablarna som går in i ballasten. Sen sätta dit xenonlampan i en kabel från ballasten. Repetera på andra sidan, så är det mer eller mindre klart smile

Tar typ 20 min att göra det. Om ens det...

BMW följer inte tekniken, de leder den
24 Inlägg
19 februari 2012
#5
första ggn du gör de så tar de väl en halvtimma eller något men det är väldigt enkelt. Var bara rädd om tändstaven som sitter utanpå glaset av lampan. Den är jätte ömtålig och går lätt sönder om man är oförsiktig smile

Lycka till smile

Go Fast or Go Home

7 424 Inlägg
19 februari 2012
#6
ett litet tips kan vara att om man har strålkastare som är lätta att ta loss, så kan man ha 2 till bilen,, ett par för xenon å ett par för bes wink,, men ställ endå in xenonen ordentligt för bländade xenon är inte kul,, å köp inte mer än 35w å högre kelvin än 5000 för då börjar det dels blända, dels så synns det ju att dte är konverterat,, det bästa är att konvertera bilar med sk projektorlins,, då ser det helt orginal ut om man gör som jag skriver,,

det sämsta man gör är att konvertera H4 då bländar det jävlar i alla lägen,,
ser dagligen en MB här som har minst 6000k å säkert 50w han får 5x xenon av mig så ofta jag kan wink =hellyse


22 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#7
Okej tack för hjälpen, en sista fråga: Hur får jag reda på vilka lampor som passar just min bil ?

7 424 Inlägg
19 februari 2012
#8
vad har du för bil?? brukar stå i instruktionsboken wink  väldigt enkelt att koppla in,, för mig tog det ca 1 timme men då jag är lite kinkig å var lite mer noga såat säga,, å förberedde för att det ska gå ennusnabbare å byta sen wink kommer att ta ca 15 min att byta lysen på bilen,, då tar jag det LUGNT,, 2 bultar på varje lampa sen lös smile


22 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#9
Okej, ska kika nu vilken typ jag har sen kanske du/ni kan visa ungefär vad det är jag ska ha ?

Thorssa
19 februari 2012
#11
Du ska ha H7R om jag inte missminner mig. Jag xenonkonverterade min A3 i båda halv- och helljus och det är hur enkelt som helst på den bilen, inga problem med strålkastarna monterade på bilen.

7 424 Inlägg
19 februari 2012
#12
Thorssa skrev:
Du ska ha H7R om jag inte missminner mig. Jag xenonkonverterade min A3 i båda halv- och helljus och det är hur enkelt som helst på den bilen, inga problem med strålkastarna monterade på bilen.

hahaha och du vet vad han har för bil????smile


2 271 Inlägg
19 februari 2012
#13
granadadr skrev:
Thorssa skrev:
Du ska ha H7R om jag inte missminner mig. Jag xenonkonverterade min A3 i båda halv- och helljus och det är hur enkelt som helst på den bilen, inga problem med strålkastarna monterade på bilen.

hahaha och du vet vad han har för bil????smile

Står ju i TS inlägg.


2 271 Inlägg
19 februari 2012
#15
granadadr skrev:
hahahaha,, joppsan fetmissade ju det SORRRY  ooops

smile


7 424 Inlägg
19 februari 2012
#16
Thorssa skrev:
Du ska ha H7R om jag inte missminner mig. Jag xenonkonverterade min A3 i båda halv- och helljus och det är hur enkelt som helst på den bilen, inga problem med strålkastarna monterade på bilen.

håller med där då är bländningsriksen mindre wink
borde inte vara så svårt att klämma in slimballaster nånstans heller eller??

som sagt man kopplar in pluskablen från lampsockeln,, ev byta kabelsko,, å minus nånstans i lycktan,, sen bara dra kablarna genom kåpan på baksidan, en 22mm stegborr funkar fint,, sen är det bara koppla in snabbkontakterna å placera ballasterna på ett bra ställe smile


BMW följer inte tekniken, de leder den
24 Inlägg
19 februari 2012
#17
granadadr skrev:
ett litet tips kan vara att om man har strålkastare som är lätta att ta loss, så kan man ha 2 till bilen,, ett par för xenon å ett par för bes wink,, men ställ endå in xenonen ordentligt för bländade xenon är inte kul,, å köp inte mer än 35w å högre kelvin än 5000 för då börjar det dels blända, dels så synns det ju att dte är konverterat,, det bästa är att konvertera bilar med sk projektorlins,, då ser det helt orginal ut om man gör som jag skriver,,

det sämsta man gör är att konvertera H4 då bländar det jävlar i alla lägen,,
ser dagligen en MB här som har minst 6000k å säkert 50w han får 5x xenon av mig så ofta jag kan wink =hellyse

Mycket bra gjort smile H4 borde inte få finnas i xenon. Har man inte "riktiga" lyktor får man nöja sig me halogen wink

Go Fast or Go Home

7 424 Inlägg
19 februari 2012
#18
joo på granadan blir det nog nightbreaker,, tror jag wink å xenon extraljus
Senast redigerat av granadadr (19 februari 2012)



Sök