3302
Sök

Sugtrimma Bmw 320 coupé e36??

36 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjo, har lite funderingar att sugtrimma bmw 320 e36 med weber??

Någon som kan ge tips och råd hur detta kan bli och vad som behövs göras för att detta ska fungera med förgasare big_smile


Mvh Kenny!big_smile

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
18 februari 2012
#2
bygga eget insug och dra dit förgasare ?


36 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#3
Japp, men hur man gör med tändningen etc...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 februari 2012
#4
Du ska alltså försöka trimma genom att byta från insprut till förgasare? Ingen större idé i så fall, det enda du nog lyckas åstakomma är högre bränsleförbrukning än innan. Och även lägre effekt, om du nu inte är superdupermegagenomjävlig på att ställa in förgasare...

För att sammanfatta, resultatet kommer bli dåligt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
18 februari 2012
#5
orginal boxarna lär ju kunna sköta det tycker man... annars får man väl köra på något annat styrsystem, tex msdtändning


36 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#6
som sagt, vill vara lite udda me förgasare och göra nått me toppen med...

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
18 februari 2012
#7
henke_99 skrev:
Du ska alltså försöka trimma genom att byta från insprut till förgasare? Ingen större idé i så fall, det enda du nog lyckas åstakomma är högre bränsleförbrukning än innan. Och även lägre effekt, om du nu inte är superdupermegagenomjävlig på att ställa in förgasare...

För att sammanfatta, resultatet kommer bli dåligt...

inom bla classic racing byter många från insprut till förgasare för att det är mycket enklare att få upp effekten den vägen... handlar i och för sig om äldre sprut. Men att det tvunget måste bli lägre effekt med en knasare är inte helt sant


2 656 Inlägg
18 februari 2012
#8
tojjan skrev:
Tjo, har lite funderingar att sugtrimma bmw 320 e36 med weber??

Någon som kan ge tips och råd hur detta kan bli och vad som behövs göras för att detta ska fungera med förgasare big_smile


Mvh Kenny!big_smile

byt motor till m50b25 smile så har du 42 hk till


866 Inlägg
18 februari 2012
#9
Låt original ECU,n sköta tändningen... Men trimma med förgasare ?? Vadför !! M3 trottel boddy,t passar på den motorn och även grenröret (headers) Sen ett par vättgiga kammar på det och få upp varvstoppet till 7000V/min
Då har du 200Hk men då kan man byta till 2,5 lit i stället:D med samma koncept och då kan det nog bli en 245 Hk:P Och är man igång så kan man ta veven från 2,8, an och dra i 2,5 så har man 260-270 hk typ. wink
Men vevaxelgivare, och kamaxelgivaren tottelpositionsgivaren nocksensorerna så funkar original tändsystem.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
18 februari 2012
#10
antar att han vill montera förgasare för att det är coolt wink


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 februari 2012
#11
Lägg ner tiden som det skulle ta att bygga om till förgasare och turbokomvertera istället. Bra mycket mer effekt!

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

.......
2 655 Inlägg
18 februari 2012
#12
ToTTeN skrev:
Lägg ner tiden som det skulle ta att bygga om till förgasare och turbokomvertera istället. Bra mycket mer effekt!

och hur kul är det att vara som alla andra?.  ne få tag på en 325 motor och sen montera extraktor, värre kammar och tre weber/dellorto 48or iställe och få ett sjukt ljud på samma gång tongue.

får man till förgasarna bra bestyckade så blir ju effekten garanterat bättre då det blir som att köra med separata spjäll.

annars kan man ju leta upp ett gäng kassa förgasare och rensa dom på allt utom spjällen och tata alla små hål inne i "rören" och ha kvar insprutningen genom att göra insugsrör så spridarna sitter kvar mellan topp och förgasare, då blir det ju som m3 insug fast billigare. största operation som måste göras är väl att sätta dit spjälllägesgivaren på gasstaget men även det är ju rätt simpelt.

dock så är det lite roligt att folk som vill sugtrimma har fått för sej att det är billigt, snarare tvärt om. håller på med en sugmotor själv och går från 100hk org till ca 240-250hk och motorn kommer att ha kostat totalt ca 50-60tusen innan den är startklar..

36 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#13
Tack beemern, inget roligt att vara som alla andra..

Och turbo vill ja inte äns tänka på!

mvh kenny smile

Ointresserad.
936 Inlägg
19 februari 2012
#14
Det här uttrycket "palla va som alla andra" börjar bli lite gammalt nu va, grabbar?

Vem fan vill lägga ner sinnessjukt mycket pengar på ett par förgasare, nåt sjabbigt grenrör och allt man behöver för att optimera en förgasarförsedd motor?

Turbo är vägen att gå. 40 lax och du har 3-400 hk.

Teabag appreciation club.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 februari 2012
#15
CHEEVA skrev:
henke_99 skrev:
Du ska alltså försöka trimma genom att byta från insprut till förgasare? Ingen större idé i så fall, det enda du nog lyckas åstakomma är högre bränsleförbrukning än innan. Och även lägre effekt, om du nu inte är superdupermegagenomjävlig på att ställa in förgasare...

För att sammanfatta, resultatet kommer bli dåligt...

inom bla classic racing byter många från insprut till förgasare för att det är mycket enklare att få upp effekten den vägen... handlar i och för sig om äldre sprut. Men att det tvunget måste bli lägre effekt med en knasare är inte helt sant

Kanske var otydlig. Visst går det att få samma eller något bättre effekt med förgasare, men då krävs det stora kunskaper för att ställa in den/dom rätt. Alltså att bara för att förgasare fungerar utan elektronik så innebär det inte att dom är enklare att handskas med, snarare tvärs om.

Och som ts skriv i sitt första inlägg så tolkade jag det som att han ville öka effekten på motorn enbart genom att byta till förgasare. Men det skulle ite ge så pass ökning att det är värt besväret. Gör han däremot andra saker på samma gång så blir det ju ett annat läge.

En annan aspekt är bilprovningen, en katalysator brukar inte tycka om att leva ihop med förgasare och då blir det problem med avgasvärdena. Plus att dom ser förgasarna när dom öppnar huven...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 februari 2012
#16
henke_99 skrev:
CHEEVA skrev:
henke_99 skrev:
Du ska alltså försöka trimma genom att byta från insprut till förgasare? Ingen större idé i så fall, det enda du nog lyckas åstakomma är högre bränsleförbrukning än innan. Och även lägre effekt, om du nu inte är superdupermegagenomjävlig på att ställa in förgasare...

För att sammanfatta, resultatet kommer bli dåligt...

inom bla classic racing byter många från insprut till förgasare för att det är mycket enklare att få upp effekten den vägen... handlar i och för sig om äldre sprut. Men att det tvunget måste bli lägre effekt med en knasare är inte helt sant

Kanske var otydlig. Visst går det att få samma eller något bättre effekt med förgasare, men då krävs det stora kunskaper för att ställa in den/dom rätt. Alltså att bara för att förgasare fungerar utan elektronik så innebär det inte att dom är enklare att handskas med, snarare tvärs om.

Och som ts skriv i sitt första inlägg så tolkade jag det som att han ville öka effekten på motorn enbart genom att byta till förgasare. Men det skulle ite ge så pass ökning att det är värt besväret. Gör han däremot andra saker på samma gång så blir det ju ett annat läge.

En annan aspekt är bilprovningen, en katalysator brukar inte tycka om att leva ihop med förgasare och då blir det problem med avgasvärdena. Plus att dom ser förgasarna när dom öppnar huven...

har i och för sig aldrig jobbat med en bil förgasare, men hoj knasarna är ju inte direkt så jobbiga... sen finns ju vacuum klockor och annat man kan ta till hjälp när det ska synkas. Har personligen aldrig haft problem med att ställa in en förgasare. Vad sbp säger tror jag inte man bryr sig om, inte om man funderare på förgasare iaf hehe


.......
2 655 Inlägg
19 februari 2012
#17
CHEEVA skrev:
henke_99 skrev:
CHEEVA skrev:

inom bla classic racing byter många från insprut till förgasare för att det är mycket enklare att få upp effekten den vägen... handlar i och för sig om äldre sprut. Men att det tvunget måste bli lägre effekt med en knasare är inte helt sant

Kanske var otydlig. Visst går det att få samma eller något bättre effekt med förgasare, men då krävs det stora kunskaper för att ställa in den/dom rätt. Alltså att bara för att förgasare fungerar utan elektronik så innebär det inte att dom är enklare att handskas med, snarare tvärs om.

Och som ts skriv i sitt första inlägg så tolkade jag det som att han ville öka effekten på motorn enbart genom att byta till förgasare. Men det skulle ite ge så pass ökning att det är värt besväret. Gör han däremot andra saker på samma gång så blir det ju ett annat läge.

En annan aspekt är bilprovningen, en katalysator brukar inte tycka om att leva ihop med förgasare och då blir det problem med avgasvärdena. Plus att dom ser förgasarna när dom öppnar huven...

har i och för sig aldrig jobbat med en bil förgasare, men hoj knasarna är ju inte direkt så jobbiga... sen finns ju vacuum klockor och annat man kan ta till hjälp när det ska synkas. Har personligen aldrig haft problem med att ställa in en förgasare. Vad sbp säger tror jag inte man bryr sig om, inte om man funderare på förgasare iaf hehe

att påstå att förgasare är svåra att jobba med låter som att nån inte har en aning om vad man snackar om!
och som föregående säger ang mc förgasare så är dom sjukt lätta att jobba med, kostar jävligt mycket mindre än bilförgasare dessutom.. jag har såna till mitt sugmotorbygge och dom är på 41mm och då dessa är moderna och bra utformade så flödar 41mm bättre än weber 45or. dessutom så kostar bestyckningsgrejerna bara en 15-30kr styck medans de till bilförgasare kostar mer än 3 gånger så mycket...

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
21 februari 2012
#18
Snitch skrev:
Det här uttrycket "palla va som alla andra" börjar bli lite gammalt nu va, grabbar?

Vem fan vill lägga ner sinnessjukt mycket pengar på ett par förgasare, nåt sjabbigt grenrör och allt man behöver för att optimera en förgasarförsedd motor?

Turbo är vägen att gå. 40 lax och du har 3-400 hk.

OT: Jag säger också "palla va som alla andra" för det är så sjukt tråkigt om alla människor är likadana,  precis som att det är sjukt tråkigt om alla bygger sina bilar likadant som alla andra. Bättre att bygga unika bilar som folk kommer ihåg än att dom tycker alla är likadana!

T: Jag själv föredrar både turbo och insprut, men jag tycker att förgasare är häftigt, kör på bara! big_smile
Tror att den kan vara bra att köra med lite nyare mc förgasare istället för gamla bilförgasare, dom är nog lite modernare och förmodligen mer effektiva big_smile



Sök