3641
Sök

Volvo 945 ltt -96 går inte som den ska

40 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
Någon som vet vad det kan va för fel när bilen blödrar och böar när man gasar?

Den blödrar och böar när jag trycker hårt på gasen men om jag trycker försiktigt så går den bra och när jag har varv på över 3 varv så går den som den ska. har bytt luftmassemätaren och felsökt bilen men hittar inget som ska vara fel. tog upp alla tenstift och 2 av dom var svarta och blöta och 2 var mindre svart och blöt

402 Inlägg
22 februari 2012
Hur mycket laddar du? Såg att du har en 96a vilket innebär att du har ett överladdningskydd.
Så när du gasar hårt från lägre varv o får en laddpeak på över 1 bar så bryter det.
Du löser detta genom att ta bort vakumstyrningen till detta.
Om tar bort kåpan under ratten ner mot pedalerna så kan du se att typ bredvid gaspedalen på höger sida så sitter det 2 eller 3 svarta, platta, runda behållare som det sitter vakumslangar på. Följ dom slangarna och kablarna ut genom torpedplåten så kommer du se vart dom tar vägen.
Ta bort alla vakumslangar som kommer därifrån från insug o ta även bort kontakten som sitter in i elhärvan.
Den kontakten sitter ungefär vid fördelaren.

Jag hade samma problem på min 96a o när jag hade tagit bort allt så klippte jag bara bort alla dessa kablar o vakumslangar o sen var problemet ett minne blott smile

MVH// Arn

40 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
Den laddar 1,2 men har tagit bort chipet och allt nu. men det verkar bara som att den går så där kontigt när jag drar bort slangen vid turbon-wastgeten och när jag har öppet filter, den gick bra förut men nu går den inge bra alls när jag kör så..

Blir den bättre om man tar bort dom slangarna som du sa?
tänkte stoppa in chipet igen och åka laddtrycket bara jag får till det som är fel

Sök