3396
Sök

Behöver dessa bromsskivor bytas ut?

3 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag hoppas kunna få hjälp av någon expert här angående mina bromsskivor och bromsbackar.
Jag lämnade in min bil på service för 2 veckor sedan och fick sedan ett samtal då att jag behövde byta bromsskivor och bromsbackar på bakhjulen. Blev lite förvånad då jag tyckte de var i samma skick förra gången jag lämnade in den på service förra året. Men eftersom de sa att det var rätt så akut så gick jag med på det och det hela kostade mig 7000 kr...(stor service ingick)

Jag lägger in några länkar på bilder så ni kan se hur de ser ut och vad ni tycker.
Det kanske inte är den bästa kvaliten på bilderna...Det är kanske lite väl många bilder men det är bara för att ni ska få en bra uppfattning om hur det ser ut. Det är så svårt att ta sånt här över internet på ett forum.
All hjälp uppskattas jättemycket!

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=1b22012111412e982
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=d5220121116329464
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=3d22012111712d036
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=2a22012111950012f
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0922012112153a8b4
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=572201211222341b8
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=4d22012112302e69c
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=2e220121123309dc9


471 Inlägg
22 februari 2012
#2
Jag tycker nog att det var rätt beslut att byta dem,såg inte alls fina ut.
Dessutom verkar det som om beläggen inte har tagit på hela skivans yta


871 Inlägg
22 februari 2012
#3
byt skivor! smile


214 Inlägg
22 februari 2012
#4
Mitt_Namn skrev:
Hej!

Jag hoppas kunna få hjälp av någon expert här angående mina bromsskivor och bromsbackar.
Jag lämnade in min bil på service för 2 veckor sedan och fick sedan ett samtal då att jag behövde byta bromsskivor och bromsbackar på bakhjulen. Blev lite förvånad då jag tyckte de var i samma skick förra gången jag lämnade in den på service förra året. Men eftersom de sa att det var rätt så akut så gick jag med på det och det hela kostade mig 7000 kr...(stor service ingick)

Jag lägger in några länkar på bilder så ni kan se hur de ser ut och vad ni tycker.
Det kanske inte är den bästa kvaliten på bilderna...Det är kanske lite väl många bilder men det är bara för att ni ska få en bra uppfattning om hur det ser ut. Det är så svårt att ta sånt här över internet på ett forum.
All hjälp uppskattas jättemycket!

Bromsbackarna var nog inget fel på, men skivorna såg inte bra ut. Jag hade skivor som såg nästan exakt likadana ut som dina och det blev nedslag på besiktningen. "Skadad bromskiva".
Kan dock undvikas genom att använda bromsen hårdare så håller sig skivorna längre och man slipper rost.


1 948 Inlägg
22 februari 2012
#5
byter du skivor så ska du byta klossar, snedslitna klossar förstör snabbt ett par nya skivor, och med tanke på att klossar brukar kosta 1/3 av skivorna så känns det som en no brainer smile

3 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#6
Hej Alla!

Tacksam för alla svar.

Jag blev lite fundersam då jag mätte dem och de var  över 9 mm tjocka vilket är godkänt för att ha dem, men de såg ju väldigt rostiga ut och att de formade bromsbackarna och gjorde att de blev sneda och att de inte tar över hela skivan.

Tack åter igen!


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
23 februari 2012
#7
du får lära dig att bromsa hårt och inte fjöns köra hela tiden så slipper du byta skivor i tid och otid smile

men dom där är bara att kasta på tippen

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#8
Growe skrev:
du får lära dig att bromsa hårt och inte fjöns köra hela tiden så slipper du byta skivor i tid och otid smile

men dom där är bara att kasta på tippen

Du menar att köra fort som fan hela tiden och börja bromsa 2 meter innan stopljus? smile


49 Inlägg
23 februari 2012
#9
Använd bromsarna lite mer bara. Samt bromsa ganska så bestämt då och då. Annars blir de som dina bilder visar : ) Grejerna måste ju motioneras som en själv.


Better than God \o/
1 883 Inlägg
23 februari 2012
#10
De (+ belägg) ska bytas om man vill ha bra bromsar, vilket ibland kan vara gott att ha. Relativt billig livförsäkring att ha bromsar i gott skick. smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Smålänning
7 887 Inlägg
23 februari 2012
#11
Det är dumt med skivorna på moderna bilar, för hade det vart en äldre bil med tjockare skivor hade man kunnat svarva dom, men när dom är så tunna redan som nya går inte det.

Men dom va dåliga, simple as that smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
23 februari 2012
#12
Enligt ovan, så var nog bytet "rätt".

Mina bakskivor blev utdömda på BMWn av en verkstad efter en service pga att de var tunna (hade nyss köpt bilen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-6b061d9addd67d3ee3f2153e8a85e994_large.jpg
I övrigt såg ytan rätt så ok ut, men lite slitna (11år / 15000mil). Det roliga är att en verkstad hade envisats med
att enbart byta handbromsbackar ett halvår innan tillfället då jag bytte bromsskivorna och beläggen. Olika uppfattningar är nog inte helt ovanligt. neutral


747 Inlägg
23 februari 2012
#13
Bilverkstäderna går ju efter andra krav än vad SBP säger, vi följer ju tillverkarens rekommendationer gällande krav osv. SBP dömer ju bara om det är trafiksäkert eller ej.

Svar på frågan, hade också bytt dessa.

/ Toni Larsson

88 Inlägg
23 februari 2012
#14
Jag hade också bytt, hade inte blivit bra att svarva dom heller, dels för tunna och för djupa porer.


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
23 februari 2012
#15
Mitt_Namn skrev:
Growe skrev:
du får lära dig att bromsa hårt och inte fjöns köra hela tiden så slipper du byta skivor i tid och otid smile

men dom där är bara att kasta på tippen

Du menar att köra fort som fan hela tiden och börja bromsa 2 meter innan stopljus? smile

ett alternativ ..har aldrig behövt bytt varken skivor eller ok på en bil jag haft ett tag

har haft lite problem just vid köpet
då man bromsar hårt ett par gånger och skivorna blir vinna och kolvarna fastnar

men aldrig fått en 2:a på sliten bromskiva eller rostskadad
är helt övertygad av att lite hård körning snarare är bra för grejerna än tvärsom

visst belägg går det åt men frågan är om det är bättre att byta skivor och belägg och i värsta fall även ok efter 2-3år eller byta belägg 1gång om året smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök