4326
Sök

JBL Grand Touring

145 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
Hej,
Har en fråga om ljud, och då gällande baslåda och slutsteg.

Har kört med 16mm2 ström-/jord-kabel, billigt, bryggat mutantsteg och billiga 12" mutantelement i portad låda.

eftersom att man gillar bas så har jag bränt 2 stycken steg, de skjuter iaf säkringar utan att det behöver spelas någonting. Så jag köpte mig ett steg av en bekant, ett JBL Grand Touring och det måste vara en 2 kanals steg det med. Men Dett steget var det betydligt mer ös i, basade på riktigt bra fram tills jag skjöt ett element. Och då var gain på ~80%, brytfrekvens 50hz och +2db bass boost.
beställt 2 nya element nu som ska tåla dubbelt så mycket som de gamla.

Jag undrar om någon vet vad detta är för steg och om nu kan några spec. på det: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … kZehXGeGLA

Det är ett 2 kanals steg, inte det där 6 kanals som man hittar överallt om man googlar.

Tacksam för svar! smile

3 187 Inlägg
26 februari 2012
Down_ skrev:
Hej,
Har en fråga om ljud, och då gällande baslåda och slutsteg.

Har kört med 16mm2 ström-/jord-kabel, billigt, bryggat mutantsteg och billiga 12" mutantelement i portad låda.

eftersom att man gillar bas så har jag bränt 2 stycken steg, de skjuter iaf säkringar utan att det behöver spelas någonting. Så jag köpte mig ett steg av en bekant, ett JBL Grand Touring och det måste vara en 2 kanals steg det med. Men Dett steget var det betydligt mer ös i, basade på riktigt bra fram tills jag skjöt ett element. Och då var gain på ~80%, brytfrekvens 50hz och +2db bass boost.
beställt 2 nya element nu som ska tåla dubbelt så mycket som de gamla.

Jag undrar om någon vet vad detta är för steg och om nu kan några spec. på det: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … kZehXGeGLA

Det är ett 2 kanals steg, inte det där 6 kanals som man hittar överallt om man googlar.

Tacksam för svar! smile

hur säker är du på att det är 2 kanals steg och inte ett monoblock med 2 ingångar på steget?

251 Inlägg
26 februari 2012
Kolla upp steget du har istället för att lägga upp en bild på ett steg som liknar det du har!
Någonstans på ditt steg står modellbeteckningen så ta reda på det och skriv här vilket steg du har så är det lättare att hjälpa dig!!
/TiGgR.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 februari 2012
Steget du länkade till heter JBL GTO755.6 (har själv haft ett för nåt år sen) men det finns även som monoblock och heter då GTO1200.1, troligtvis ett sånt som du har.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

145 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Det stämmer att det var ett Monoblock! Verkar heta GTO1200.1 som ChriZtoffer nämde smile

Är det steget någonting att ha enligt er?

3 187 Inlägg
27 februari 2012
Down_ skrev:
Det stämmer att det var ett Monoblock! Verkar heta GTO1200.1 som ChriZtoffer nämde smile

Är det steget någonting att ha enligt er?

det är ett vettigt steg, inget brutalt men inget skräp heller!
dock ska du ha grövre kablar till det steget.

sen ska alltid bassboost stå på NOLL!!

145 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
vad rekommenderar du för kablar till det steget? Jag vet att den ska vara på noll, men ville testa lite! wink

3 187 Inlägg
27 februari 2012
Down_ skrev:
vad rekommenderar du för kablar till det steget? Jag vet att den ska vara på noll, men ville testa lite! wink

så grova som det får plats.

145 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Jag kan ha skrivit fel diameter på kablarna, verkar vara 20mm. Fortfarande på gränsen vad jag kan läsa mig till. Men när vinterbilen byts ut ska nog kablarna med uppdateras smile

21 761 Inlägg
27 februari 2012
Om steget ska utnyttjas fullt ut vid 2 Ohms belastning så bör du ha grövre än 21 mm2, tex 30-33 mm2 och 150 A säkring kommer att vara fullt tillräckligt så länge kabellängden är "normal" (typ 5 meter eller däromkring). smile

Sök