Hej, Har en fråga om ljud, och då gällande baslåda och slutsteg.
Har kört med 16mm2 ström-/jord-kabel, billigt, bryggat mutantsteg och billiga 12" mutantelement i portad låda.
eftersom att man gillar bas så har jag bränt 2 stycken steg, de skjuter iaf säkringar utan att det behöver spelas någonting. Så jag köpte mig ett steg av en bekant, ett JBL Grand Touring och det måste vara en 2 kanals steg det med. Men Dett steget var det betydligt mer ös i, basade på riktigt bra fram tills jag skjöt ett element. Och då var gain på ~80%, brytfrekvens 50hz och +2db bass boost. beställt 2 nya element nu som ska tåla dubbelt så mycket som de gamla.
Hej, Har en fråga om ljud, och då gällande baslåda och slutsteg.
Har kört med 16mm2 ström-/jord-kabel, billigt, bryggat mutantsteg och billiga 12" mutantelement i portad låda.
eftersom att man gillar bas så har jag bränt 2 stycken steg, de skjuter iaf säkringar utan att det behöver spelas någonting. Så jag köpte mig ett steg av en bekant, ett JBL Grand Touring och det måste vara en 2 kanals steg det med. Men Dett steget var det betydligt mer ös i, basade på riktigt bra fram tills jag skjöt ett element. Och då var gain på ~80%, brytfrekvens 50hz och +2db bass boost. beställt 2 nya element nu som ska tåla dubbelt så mycket som de gamla.
Kolla upp steget du har istället för att lägga upp en bild på ett steg som liknar det du har! Någonstans på ditt steg står modellbeteckningen så ta reda på det och skriv här vilket steg du har så är det lättare att hjälpa dig!! /TiGgR.
Steget du länkade till heter JBL GTO755.6 (har själv haft ett för nåt år sen) men det finns även som monoblock och heter då GTO1200.1, troligtvis ett sånt som du har.
Jag kan ha skrivit fel diameter på kablarna, verkar vara 20mm. Fortfarande på gränsen vad jag kan läsa mig till. Men när vinterbilen byts ut ska nog kablarna med uppdateras
Om steget ska utnyttjas fullt ut vid 2 Ohms belastning så bör du ha grövre än 21 mm2, tex 30-33 mm2 och 150 A säkring kommer att vara fullt tillräckligt så länge kabellängden är "normal" (typ 5 meter eller däromkring).