3217
Sök

Byta vattenpump peugeot 309 gti/ Citroén

11 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
#1
hej är det någon som bytt vattenpump på en peugeot 309 eller en  Citroén: AX, BX, C3, ZX, XM, Visa, Saxo, Xsara/Picasso, Xantia, Synergie/Evasion, Berlingo och vet om man behöver specialverktygssatsen för att ta av och på kamremmen ? eller om det går endå


2 024 Inlägg
28 februari 2012
#2
Det går utan specialverktygen. Har för mig att det brukar vara väl beskrivet i haynesmanualerna.
Brukar finnas att låna på biblioteket om man inte vill köpa en egen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Kokar ris
923 Inlägg
28 februari 2012
#3
om det är den motorn jag tänker på så behöver du spec. satsen, kollegan har bytt på några berlingo, då det sitter med flytande vevaxeldrev och motorn ska låsas med sprintar i kamdreven samt i svänghjulet, o låsningen i svänghjulet sitter på något omöjligt ställe. är en diesel motor med dubbla kamaxlar jag tänker på, vet inte motorkoden.

hursomhelst var det en värdelös motor att meka med, spec kamremmen.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

11 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
#4
okej tack för svaren tongue motorkoden på den här är DKZ det är en bensinare (peugeot 309 gti) men verktygen passar till citroen och peugeot . och verktygen kostar en förmögenhet så skulle varit kul om det gick utan !


2 024 Inlägg
28 februari 2012
#5
Skulle snarast hävda att det är en rätt enkel motor att byta rem på förutom att det är lite trångt mot innerskärmen. Kamdreven låser man med vanlig m8 bult om jag inte minns fel och svänghjulet med en böjd 8mm pinne. Biltema har en universalsats med verktyg för kamremtsbyte där allt som behövs ingår.
Med tanke på modellerna som räknades upp så rör det sig nog om en vanlig XU-motor med enkel överliggande kam.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Kokar ris
923 Inlägg
28 februari 2012
#6
'är den en sån här burk? http://www.cabmasters.com/engines/300-p … terol.html isf inte sån jag beskrev

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

11 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
#7
okej tack så mycket!  får testa helt enkelt!


Kokar ris
923 Inlägg
28 februari 2012
#8
http://www.autokatalogen.se/afw/nacka/v … dNo=282494 här är en DKZ, vilket inte alls är en sån jag trodde det var, en problemet är väl spänningen av kamremmen som jag tror du ska ha ett verktyg till på denna, annars får du spänna lagom helt enkelt.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

2 024 Inlägg
28 februari 2012
#9
Har du en mailadress så kan du få instruktioner med bilder till din motor.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

11 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
#10
citron-saft@hotmail.com . bara att maila:))


2 024 Inlägg
28 februari 2012
#11
Mail på väg.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

11 Inlägg

Sök