2508
Sök

Hjälp med att koppla in kallstartsventil på volvo b21et med k-jetronic.

Perfektionist!
147 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
#1
Ja, hallå.
Det är en volvo 244gl -84 med bytt motor till en b21et som jag har ståendes på gården.
Allt till motorn är inkopplat och funkar förutom kablarna till kallstartsventilen.
Det är allt jag behöver ha hjälp med, sen så kommer den att rulla på vägarna igen.

Det är 2st vita kablar och 2st gul/blåa som jag inte vet vart som ska dras.

Skulle vara härligt med lite snabba svar då jag snart ska in och besikta ^^
Senast redigerat av Mirez_245 (28 februari 2012)

Ha vett, åk brett!

21 761 Inlägg
28 februari 2012
#2
Är det inte 3 st gul/blå kablar?

Har kikat i ett elschema till 240, där visar det 2 st vita och 3 st gul/blå som sitter på kallstartsventien. Kan ju iof vara så att den ena gul/blå egentligen sitter på ett annat ställe, men att schemat visar att kopplingspunkten är på kallstartaventilen. Om man utgår ifrån schemat så visar det så här:

1 st gul/blå till impulsrelä (stift 50)
1 st gul/blå till termotidgivaren (står inget anslutningsnummer)
1 st gul/blå till startmotorsolenoiden (stift 50)

1 st vit till impulsrelä (stift 31b)
1 st vit till termotidgivaren (står inget anslutningsnummer)

Om det där stämmer till 100% vet jag inte, schemat är från Haynes rephandbok iaf. smile

Volvo 200 serien nörd!
12 Inlägg
28 februari 2012
#3
4 kablar på kallstartsventilen

blå/gul-->startmotorn.
blå/gul(ifrån samma stift som den till startmotorn)-->stift 4 impulsrelä.

Vit-->termotid givaren(under insuget, vid 4:ans cylinder)
Vit-->(samma stift som den till termotid givaren)-->impulsrelä stift 3.

impulsrelät skall jordas med svart kabel i karossen ifrån stift nr 1.

termotid givaren (under insuget, vid cylinder nr4) skall det gå en blå/gul till startmotorn(50)

Varför klaga på d24:an? sköt han, ge den fräscht vatten och olja och ha en förstående fot då är den dej trogen många mil :)
Har extremt mycket volvo 245:i prylar bara höra av sej!


Sök