3159
Sök

Hackande bil!

22 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
Hejsan alla bilkunskaper!

Jag har en Audi A3 1.8T - 00

Helt plötsligt idag så började bilen hacka när jag gasade?

När jag släpper gasen i fart går bilen helt normalt, men så fort jag gasar lite mer så hackar motorn, vad är det för fel?

3 235 Inlägg
21 februari 2012
är det separata tänspolar på den? Om inte kan vara fördelarlocket/rotorn, överslag i tändkablarna.
Senast redigerat av engolf (21 februari 2012)

22 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
Vågar inte säga vad det är, Är icke så bilkunnig tyvärr.

Vart kollar man det och vart skall det sitta isåfall?

Är det de vanligaste felet när motorn beter sig så?

3 235 Inlägg
21 februari 2012
Börjar motorn helt plötsligt hacka vid belastning är något uppenbart fel.
Om du inte är bilkunnig är det nog enklare att dra till en verkstad och be dem felsöka, annars är risken stor att du byter en del delar i onödan. Det verkar vara någonting med tändningen i alla fall. När gjorde du service på bilen sist?
Uppstod problemet när det regnade ute, eller precis efter att du har tankat?

22 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
Har en kille som hjälper mig! Men tänkte att det kan vara skönt och få besked direkt om  någon vet om problemets fel! Nej ingenting, stannade för att hämta upp en kompis, sen när jag skulle starta den igen så gick den på lägre varav än förut, och hackade/skakade vid gaspådrag

22 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
Kollade nu med han som hjälper mig, det var så att 1 av 4 tändspole var sönder, men kan det verkligen bli så att hela motorn skakar så mycket p.g.a av att en tändspole är sönder?

438 Inlägg
23 februari 2012
Javisst blir det så,
detta är rätt vanligt på VAG bilar att tändspolarna går sönder,
ett tips till dig är att åka in på en aktoriserad VAG verkstad och så be dom kolla om du har någon auktion på bilen,
har du tur så har du en tändspole auktion på din bil (Rätt vanligt på just 1,8t) och då bytar dom alla tändspolar med felaktiga serienummer och ersätter dom med nya tändspolar, och allt detta är GRATIS på en VAG Verkstad smile
Detta är VAG själva som har gått ut med detta i efterhand för att dom har haft problem med just tändspolarna,

Så åk till en VAG verkstad och be dom kolla detta och ta även med dig den trasiga spolen och säg att spolen som du ersatt den med (om du nu har ersatt den) har du bara lånat av en kompis för att kunna ta dig till verkstaden, så slipper du tjafs från kontors personalen, för sitter där inte original VAG tändspolar så får du inte spolarna utbytta

MVH VAnd3rsson (Anställd på VAG verkstad) wink

22 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
Tack som fasiken, skall göra detta, är det farligt att åka med den söndriga spolen i bilen så länge? eller ska jag ta ut den o köra?

438 Inlägg
23 februari 2012
slirkan skrev:
Tack som fasiken, skall göra detta, är det farligt att åka med den söndriga spolen i bilen så länge? eller ska jag ta ut den o köra?

nä det är ingen fara så länge det inte är några längre sträckor, men bilen kommer hacka,
men är ni säkra på att en spole är sönder?
Det kan vara andra saker oxå liksom,
Men hur som haver så kan du ju ändå åka till VAG verkstad och kolla ändå om du har en auktion på bilen
det skadar ju aldrig,,
sen kan verkstaden ta ett felminne om det inte hjälper smile
Dock ett varningens ord, det kostar massa att få saker gjorda på märkesverkstäder,

MVH VAnd3rsson

22 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
Vad menar du om jag har auktion på bilen?, Vi testade att ta ur dem sen starta motorn så stoppade vi i en och en, och när vi satte i en av dem hördes ingen skillnad.. så vi antog att det är den... Vad skulle det kunna vara annars?

22 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
Sen hur vet man att det är en VAG verkstad? Och hur vet man att bilen är det?, Sorry men noll koll på den delen... inte jätte insatt i detta.. vill bara att bilen ska gå igenom på besiktningen : )

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 februari 2012
slirkan skrev:
Sen hur vet man att det är en VAG verkstad? Och hur vet man att bilen är det?, Sorry men noll koll på den delen... inte jätte insatt i detta.. vill bara att bilen ska gå igenom på besiktningen : )

V.A.G=Audi, WV, Skoda verkstad. Alltså typ atteviks verkstad.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

438 Inlägg
23 februari 2012
slirkan skrev:
Vad menar du om jag har auktion på bilen?, Vi testade att ta ur dem sen starta motorn så stoppade vi i en och en, och när vi satte i en av dem hördes ingen skillnad.. så vi antog att det är den... Vad skulle det kunna vara annars?

Ska jag vara ärlig så vet jag inte varför det heter just Auktion, men det är när VAG återkallar saker ifrån bilarna eller om dom vill att man ska åtgärda någon barn sjukdom på bilen,
Vissa bilar har dåliga bussningar, andra dåliga tändspolar, vissa Audi A6:or så ska man bygga om spolarvätske ledningen vid bakluckans gångjärn, såna grejor som dom har fått anmärkningar ifrån verkstäder att det är vanligt att just den saken är dåligt designad eller går sönder ofta,

okej ni gjorde på det sättet.
då låter det rätt så troligt att den spolen är sönder,
men det kan vara andra saker som : lambda sonder eller någon givare
det enklaste är att få felkoder utlästa så kan man lättare konstatera vad som är sönder,

Edit: skrev lite fel.

MVH VAndersson
Senast redigerat av VAnd3rsson (23 februari 2012)

474 Inlägg
23 februari 2012
marwin_of_sweden skrev:
slirkan skrev:

V.A.G=Audi, WV, Skoda verkstad. Alltså typ atteviks verkstad.

+ seat :p skulle faktiskt inte tro att det är aktion pga årsmodellen. Mvh Bojjann

22 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
Beställde hem en tändspole och problemet kvarstår, vad kan det vara då? Någon som har en aning?

474 Inlägg
29 februari 2012
slirkan skrev:
Beställde hem en tändspole och problemet kvarstår, vad kan det vara då? Någon som har en aning?

lämna in den på felsökning, blir billigast så, ist för att du ska byta massa saker som inte behövs..

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
29 februari 2012
Bojjann skrev:
slirkan skrev:

lämna in den på felsökning, blir billigast så, ist för att du ska byta massa saker som inte behövs..

Här har atteviks ett tak pris på 1800kr på felsökning. Det spelar ingen roll om dom får hålla på i 6 veckor och skicks bilen till Tyskland för o hitta felet. Ganska bra om man har ett knepigt och svårlöst fel:)
Men i det här fallet är det nog bara plugga in datorn o läsa felkoder.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

3 235 Inlägg
29 februari 2012
Kan vara fel på en spridare/ledningar till den, då fungerar inte den cylindern.

Sök