3421
Sök

Turbokonvertera en volvo motor

937 Inlägg
22 februari 2012
#41
en orginal btr botttnar man den klara typ 3 kg i en b230?! varför i helvete byter man? jo för att man kan ställa trycker och att det pasera mycket mera bränsle, så är det?  vad fan är problemet? så hära äre ju du har pumper som leder till duelrailen som i sen tur gå till btr där du ställer trycket, det finns progresiva som ökar vid ladd å det finns linjära som håller samma tryck hela tiden,
Senast redigerat av Kalasgasarn (22 februari 2012)


766 Inlägg
22 februari 2012
#42
Kalasgasarn skrev:
en orginal btr botttnar man den klara typ 3 kg i en b230?! varför i helvete byter man? jo för att man kan ställa trycker och att det pasera mycket mera bränsle, så är det?  vad fan är problemet? så hära äre ju du har pumper som leder till duelrailen som i sen tur gå till btr där du ställer trycket, det finns progresiva som ökar vid ladd å det finns linjära som håller samma tryck hela tiden,

Läs på lite grabben innan du börjar käfta:-) kolla vad orden linjär och progressiv betyder först :-)

937 Inlägg
22 februari 2012
#43
cpu1337 skrev:
Kalasgasarn skrev:
en orginal btr botttnar man den klara typ 3 kg i en b230?! varför i helvete byter man? jo för att man kan ställa trycker och att det pasera mycket mera bränsle, så är det?  vad fan är problemet? så hära äre ju du har pumper som leder till duelrailen som i sen tur gå till btr där du ställer trycket, det finns progresiva som ökar vid ladd å det finns linjära som håller samma tryck hela tiden,

Läs på lite grabben innan du börjar käfta:-) kolla vad orden linjär och progressiv betyder först :-)

jag käfta inte smile en regulator ställe du trycker på eller hur? jag jobber på en högtrycksfirma som bygger hörtryckstvättar, till luftdricna kempumpar har vi luftregulatorer dom ställer vi in på runt 4-5 kg så det kommer rätt mångt tvätt medel, lika dant äre på bränslereuglatorer där ställer du vad max trycker ska vara smile det ligger lite skillnad på en linjär åker yters lite vid över tryck medan sen progresiv funger som en utväxlen för över truck å bränsketryck, vi lite närmare titt, smile


766 Inlägg
22 februari 2012
#44
Kalasgasarn skrev:
cpu1337 skrev:
Kalasgasarn skrev:
en orginal btr botttnar man den klara typ 3 kg i en b230?! varför i helvete byter man? jo för att man kan ställa trycker och att det pasera mycket mera bränsle, så är det?  vad fan är problemet? så hära äre ju du har pumper som leder till duelrailen som i sen tur gå till btr där du ställer trycket, det finns progresiva som ökar vid ladd å det finns linjära som håller samma tryck hela tiden,

Läs på lite grabben innan du börjar käfta:-) kolla vad orden linjär och progressiv betyder först :-)

jag käfta inte smile en regulator ställe du trycker på eller hur? jag jobber på en högtrycksfirma som bygger hörtryckstvättar, till luftdricna kempumpar har vi luftregulatorer dom ställer vi in på runt 4-5 kg så det kommer rätt mångt tvätt medel, lika dant äre på bränslereuglatorer där ställer du vad max trycker ska vara smile det ligger lite skillnad på en linjär åker yters lite vid över tryck medan sen progresiv funger som en utväxlen för över truck å bränsketryck, vi lite närmare titt, smile

På en btr ställer du grundtryck sen ökar trycket med laddet linjärt eller om du har en progressiv höjs bränsletrycket mer än laddet fatta du nu?

937 Inlägg
22 februari 2012
#45
cpu1337 skrev:
Kalasgasarn skrev:
cpu1337 skrev:

Läs på lite grabben innan du börjar käfta:-) kolla vad orden linjär och progressiv betyder först :-)

jag käfta inte smile en regulator ställe du trycker på eller hur? jag jobber på en högtrycksfirma som bygger hörtryckstvättar, till luftdricna kempumpar har vi luftregulatorer dom ställer vi in på runt 4-5 kg så det kommer rätt mångt tvätt medel, lika dant äre på bränslereuglatorer där ställer du vad max trycker ska vara smile det ligger lite skillnad på en linjär åker yters lite vid över tryck medan sen progresiv funger som en utväxlen för över truck å bränsketryck, vi lite närmare titt, smile

På en btr ställer du grundtryck sen ökar trycket med laddet linjärt eller om du har en progressiv höjs bränsletrycket mer än laddet fatta du nu?

ungefär det jag skrev wink men på en linjär öker inte trycker mycket typ knapt något men på en progresiv så öka det mycket mera, men visst jag då lägga mig man lär sig något nytt varje dag.


766 Inlägg
22 februari 2012
#46
Kalasgasarn skrev:
cpu1337 skrev:
Kalasgasarn skrev:

jag käfta inte smile en regulator ställe du trycker på eller hur? jag jobber på en högtrycksfirma som bygger hörtryckstvättar, till luftdricna kempumpar har vi luftregulatorer dom ställer vi in på runt 4-5 kg så det kommer rätt mångt tvätt medel, lika dant äre på bränslereuglatorer där ställer du vad max trycker ska vara smile det ligger lite skillnad på en linjär åker yters lite vid över tryck medan sen progresiv funger som en utväxlen för över truck å bränsketryck, vi lite närmare titt, smile

På en btr ställer du grundtryck sen ökar trycket med laddet linjärt eller om du har en progressiv höjs bränsletrycket mer än laddet fatta du nu?

ungefär det jag skrev wink men på en linjär öker inte trycker mycket typ knapt något men på en progresiv så öka det mycket mera, men visst jag då lägga mig man lär sig något nytt varje dag.

Beror väll på hur mycke ladd du har? Då borde du förstå att de inte går med en klamma på returen

937 Inlägg
22 februari 2012
#47
cpu1337 skrev:
Kalasgasarn skrev:
cpu1337 skrev:

På en btr ställer du grundtryck sen ökar trycket med laddet linjärt eller om du har en progressiv höjs bränsletrycket mer än laddet fatta du nu?

ungefär det jag skrev wink men på en linjär öker inte trycker mycket typ knapt något men på en progresiv så öka det mycket mera, men visst jag då lägga mig man lär sig något nytt varje dag.

Beror väll på hur mycke ladd du har? Då borde du förstå att de inte går med en klamma på returen

jag förstå precis, men en orginal btr går den inte få ut mera än 3 kg för membranen klara ej mera, sen äre det ju så på eftermarkands btr att man ställe trycket så få men bestämma själv om man vill köra med vakum eller utan, visst du har man ju ej samma möjlighet men på en linjär så är det ingen stööre skillnad ändå smile jag orka inte tjabba mera nu jag ge mig


133 Inlägg
22 februari 2012
#48
För att svara på OnlyRobban's fråga (han som säkert slutat läsa för 15inlägg sedan); JA, du kan ha en dumpventil på en icke-turbo-bil!
Både en äkta, å en japansk uppfinning bestående av en högtalare, en 'typ' mp3spelare, å en knapp under kopplingspedalen, som spelar upp ett dumpljud när du trycker på kopplingen...roll

Tror ni inte mej då jag säger en äkta BOV? hmm



Ja då få ni väl försöka tro era egna ögon. tongue


937 Inlägg
22 februari 2012
#49
Plundgren skrev:
För att svara på OnlyRobban's fråga (han som säkert slutat läsa för 15inlägg sedan); JA, du kan ha en dumpventil på en icke-turbo-bil!
Både en äkta, å en japansk uppfinning bestående av en högtalare, en 'typ' mp3spelare, å en knapp under kopplingspedalen, som spelar upp ett dumpljud när du trycker på kopplingen...roll

Tror ni inte mej då jag säger en äkta BOV? hmm



Ja då få ni väl försöka tro era egna ögon. tongue


har sätt detta klipp innan, måste vara bra sug i den motorn big_smile


133 Inlägg
22 februari 2012
#50
Kalasgasarn skrev:
Plundgren skrev:
För att svara på OnlyRobban's fråga (han som säkert slutat läsa för 15inlägg sedan); JA, du kan ha en dumpventil på en icke-turbo-bil!
Både en äkta, å en japansk uppfinning bestående av en högtalare, en 'typ' mp3spelare, å en knapp under kopplingspedalen, som spelar upp ett dumpljud när du trycker på kopplingen...roll

Tror ni inte mej då jag säger en äkta BOV? hmm



Ja då få ni väl försöka tro era egna ögon. tongue


har sätt detta klipp innan, måste vara bra sug i den motorn big_smile

I daihatsun ja? fast ja tror nästan att cykeln ger den stryk på strippen hehe big_smile

Vem har snott mitt nick? :(
2 Inlägg
25 februari 2012
#51
Shit vad ni krånglar....

Turbokonvertera en gammelvolvo är ju det enklaste som finns, man köper bara en annan gammelvolvo med turbo och säljer den man redan har..

ELLER om man nu tvunget vill ha kvar karossen, så köper man en turbomotor för kaffepengar och släpper ner i motorrummet... hålla på och mippla med turbokonverteringar etc blir oftast väldigt mycket dyrare i slutändan än att köpa en färdig turbobil.. man vill ju ändå trimma mer när man väl börjat så det är klart vettigare/mer ekonomiskt att utgå från rätt objekt på en gång istället. smile
Senast redigerat av Cobolt-1 (25 februari 2012)

- Impossible isn´t a fact, It´s an opinion! -

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
26 februari 2012
#52
Cobolt-1 skrev:
Shit vad ni krånglar....

Turbokonvertera en gammelvolvo är ju det enklaste som finns, man köper bara en annan gammelvolvo med turbo och säljer den man redan har..

ELLER om man nu tvunget vill ha kvar karossen, så köper man en turbomotor för kaffepengar och släpper ner i motorrummet... hålla på och mippla med turbokonverteringar etc blir oftast väldigt mycket dyrare i slutändan än att köpa en färdig turbobil.. man vill ju ändå trimma mer när man väl börjat så det är klart vettigare/mer ekonomiskt att utgå från rätt objekt på en gång istället. smile

Ska man ha en vettig volvo turbomotor (nya fk eller ft) kostar det ca 5000, vilket är mer än kaffepengar. Ska man ha en gammal så är det mycket sämre grundblock då både vevaxel, vevstakar och kolvar är svagare. Alltså dyrt att trimma vidare på om man vill att det ska hålla.


133 Inlägg
28 februari 2012
#53
strande skrev:
Cobolt-1 skrev:
Shit vad ni krånglar....

Turbokonvertera en gammelvolvo är ju det enklaste som finns, man köper bara en annan gammelvolvo med turbo och säljer den man redan har..

ELLER om man nu tvunget vill ha kvar karossen, så köper man en turbomotor för kaffepengar och släpper ner i motorrummet... hålla på och mippla med turbokonverteringar etc blir oftast väldigt mycket dyrare i slutändan än att köpa en färdig turbobil.. man vill ju ändå trimma mer när man väl börjat så det är klart vettigare/mer ekonomiskt att utgå från rätt objekt på en gång istället. smile

Ska man ha en vettig volvo turbomotor (nya fk eller ft) kostar det ca 5000, vilket är mer än kaffepengar. Ska man ha en gammal så är det mycket sämre grundblock då både vevaxel, vevstakar och kolvar är svagare. Alltså dyrt att trimma vidare på om man vill att det ska hålla.

Räknade lite på detdär; 1kaffepaket per vecka á 45kr (1pers) x 52veckor= 2340.
Sen som här hemma där vi är 3pers som dricker varje dag, + främmande x antal ggr i veckan, kan man med säkerhet säga 2paket/vecka = 4680kr = nästan en fk/ft  volvomotor, så han är inte så långt ifrån sanningen, cobolt-1! roll tongue

EDIT: sen så kanske cobolt-1 dricker kopi luwak... då kan man ju lika importera nå monsterturbobil från japan för kaffepengarna big_smile
Senast redigerat av Plundgren (28 februari 2012)

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
28 februari 2012
#54
Plundgren skrev:
strande skrev:
Cobolt-1 skrev:
Shit vad ni krånglar....

Turbokonvertera en gammelvolvo är ju det enklaste som finns, man köper bara en annan gammelvolvo med turbo och säljer den man redan har..

ELLER om man nu tvunget vill ha kvar karossen, så köper man en turbomotor för kaffepengar och släpper ner i motorrummet... hålla på och mippla med turbokonverteringar etc blir oftast väldigt mycket dyrare i slutändan än att köpa en färdig turbobil.. man vill ju ändå trimma mer när man väl börjat så det är klart vettigare/mer ekonomiskt att utgå från rätt objekt på en gång istället. smile

Ska man ha en vettig volvo turbomotor (nya fk eller ft) kostar det ca 5000, vilket är mer än kaffepengar. Ska man ha en gammal så är det mycket sämre grundblock då både vevaxel, vevstakar och kolvar är svagare. Alltså dyrt att trimma vidare på om man vill att det ska hålla.

Räknade lite på detdär; 1kaffepaket per vecka á 45kr (1pers) x 52veckor= 2340.
Sen som här hemma där vi är 3pers som dricker varje dag, + främmande x antal ggr i veckan, kan man med säkerhet säga 2paket/vecka = 4680kr = nästan en fk/ft  volvomotor, så han är inte så långt ifrån sanningen, cobolt-1! roll tongue

EDIT: sen så kanske cobolt-1 dricker kopi luwak... då kan man ju lika importera nå monsterturbobil från japan för kaffepengarna big_smile

Ska man se saken på det viset så ja visst stämmer det då tongue


Avstängd
18 Inlägg
1 mars 2012
#55
Annars kan du ju dra dubbla bensinslangar en till insuget och den andra till turbon, blanda i lite kylarvätska för bäst effetkkt PMa om du har lust att hänga nån dag!


Sök