2908
Sök

Turbokonvertera en volvo motor

71 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#1
tja undrar om det är någon som kan förklara om jag kan bara slänga på en turbo på min b23 insprut. och hur ska jag göra ? tänkte bara ha en liten turbo.

18 Inlägg
11 februari 2012
#2
http://www.youtube.com/watch?v=vFwdmrEqFkM

Där har du en guide hur du slänger på en turbo!


8 Inlägg
14 februari 2012
#3
tjenare! nu har jag lite funderingar här.. skulle gärna vilja trimma upp min volvo 745. skulle gärna vilja ha svar på om hur man kan trimma upp den lätt eller hur man slänger på en turbo? måste man ha intercooler? vill göra detta enkelt och smidigt och helst inte så jätte dyrt smile
Tack på förhand smile

155 Inlägg
14 februari 2012
#4
onlyrobban skrev:
tjenare! nu har jag lite funderingar här.. skulle gärna vilja trimma upp min volvo 745. skulle gärna vilja ha svar på om hur man kan trimma upp den lätt eller hur man slänger på en turbo? måste man ha intercooler? vill göra detta enkelt och smidigt och helst inte så jätte dyrt smile
Tack på förhand smile
De e skit enkelt tar en kafferast ungefär.

För info om tillvägagångssätt se nedan länk.
http://www.asfaltseliten.com/turbokonvertering.htm
OBS; Länk och text är saxat från http://www.asfaltseliten.com

Men om du inte orkar läsa igenom hur allt fungerar kan du gå direkt ut i garaget efter du printat ut detta;
Receptet:
Tidsåtgång; en kväll i garaget.
Kostnad; ??? Gratis.. Om man har gammal skit liggandes. Ja förresten vi köpte hydraulkopplingar till oljetrycksgivaren. 40 spänn.
Innehåll; Turbo från saab 900 (GA TB03) Bosch plastdump, Egensvetsat grenrör, gamla äckliga slangar, ruttet filter, tryckluftsslang till returen och lite klämmor.
Resultat; Tja.. Bilen går bättre än innan, det sprutar eld avgasröret, det dumpar lite, det är trevligt.

Tro nu inte att detta ska ge en effektökning på flera hundra hästar.. Vägen dit är lång!
Eftersom inget är gjort vid motorn mer än att vi monterade turbo så är effektökningen tämligen låg, och vi kan inte ladda något nämnvärt innan motorn börjar spika. Visst hade det gått att vrida på wastegaten och knöla i 1 bar i motorn, men då går den inte speciellt länge. Först och främst skulle slangarna på denna dela sig eller spricka, visst det går att ordna men det skulle inte dröja länge innan vi hade haveri pga att kolvarna smält, lagerhaveri eller krökta stakar.

Detta återstår; Vi ska först och främst montera en laddtrycksmätare så vi vet vad som händer i motorn, och vi ska ge den mera bränsle så det går att ladda den mer. Detta förväntas hända efter julen. Och sen ska det givetvis köras som fan med bilen. Det lovar vi.

Om det skulle vara lite mer stiligt (och pålitligt gjort) så skulle vi;
1. Bytt lager i motorn.
2. Svarvat ner 2-3mm av kolvarna för att sänka kompressionen.
3. Monterat bränsletrycksregulator för att få upp bränsletrycket något, alt bytt spridare till gröna spridare från 740 turbo.
4. Monterat en riktig fördelare på motorn så vi kunde ställa ner förtändningen några grader.
5. Haft kvar lambda sonden så motorn kunde justera sig något.
6. Flyttat LMM till turbons sugsida. (omdiskuterat ämne)
7. Satt dit ett luftfilter av en något mer pålitlig filterleverantör.
8. Köpt riktiga silikonslangar som framförallt passar bra från början.

Mein Auto ist nicht wie Ihr Auto, Ihr Auto ist ein Leichenwagen!

8 Inlägg
14 februari 2012
#5
tack för svar! en fråga till. går de att ha dumpventil när man inte har turbo eller går de bara när man har turbo smile?

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
15 februari 2012
#6
hur hade du tänkt att en dump ska fungera isåfall?


Ubåtsingenjör
7 283 Inlägg
15 februari 2012
#7
onlyrobban skrev:
tack för svar! en fråga till. går de att ha dumpventil när man inte har turbo eller går de bara när man har turbo smile?
hehe måste också fråga, vad ska du ha den till i sånna fall ? och hur har du tänkt den ska fungera ?


Ubåtsingenjör
7 283 Inlägg
15 februari 2012
#8
Perraa skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=vFwdmrEqFkM

Där har du en guide hur du slänger på en turbo!
helskön film big_smile


937 Inlägg
15 februari 2012
#9
du behöver ett grenrör från en 740/940 turbo, sen en turbo med in byggd wastegate gå att köpa för en sketsumma, intecooler är alltid trevlig att ha men behövers inte, sen lite tryckrör, dump ventil är bara volvo raggare som använder sig av wink sen bygga ett avgasrör, sätt ett buntband på returen så det stryper så få du något högre soppa tyckmed, glömde det viktigaste smörjningen av turbo me
Senast redigerat av Kalasgasarn (15 februari 2012)


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
16 februari 2012
#10
Kalasgasarn skrev:
du behöver ett grenrör från en 740/940 turbo, sen en turbo med in byggd wastegate gå att köpa för en sketsumma, intecooler är alltid trevlig att ha men behövers inte, sen lite tryckrör, dump ventil är bara volvo raggare som använder sig av wink sen bygga ett avgasrör, sätt ett buntband på returen så det stryper så få du något högre soppa tyckmed, glömde det viktigaste smörjningen av turbo me
och vem är du att säga "volvoraggare" din tattar lösning med buntband på retur slangen är nog rätt mycket mer "volvoraggare"?

sitter det ingen "dumpventil" på turbon han köper så måste han ha en extern om han vill att de ska hålla
Senast redigerat av Diss (16 februari 2012)


Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
22 februari 2012
#11
Dumpventil behövs inte, men turbon håller längre. Jag har kolvar, stakar, intercooler och lite annat om du är intresserad av att bygga riktigt, PMa isåfall.


766 Inlägg
22 februari 2012
#12
Kalasgasarn skrev:
du behöver ett grenrör från en 740/940 turbo, sen en turbo med in byggd wastegate gå att köpa för en sketsumma, intecooler är alltid trevlig att ha men behövers inte, sen lite tryckrör, dump ventil är bara volvo raggare som använder sig av wink sen bygga ett avgasrör, sätt ett buntband på returen så det stryper så få du något högre soppa tyckmed, glömde det viktigaste smörjningen av turbo me
Hahaha buntband de dummaste ja hört

937 Inlägg
22 februari 2012
#13
cpu1337 skrev:
Kalasgasarn skrev:
du behöver ett grenrör från en 740/940 turbo, sen en turbo med in byggd wastegate gå att köpa för en sketsumma, intecooler är alltid trevlig att ha men behövers inte, sen lite tryckrör, dump ventil är bara volvo raggare som använder sig av wink sen bygga ett avgasrör, sätt ett buntband på returen så det stryper så få du något högre soppa tyckmed, glömde det viktigaste smörjningen av turbo me
Hahaha buntband de dummaste ja hört
ja eller en slangklämma, vet du inte hur en bränsletrycksregulator funka? tror det är du som är dum här


937 Inlägg
22 februari 2012
#14
Diss skrev:
Kalasgasarn skrev:
du behöver ett grenrör från en 740/940 turbo, sen en turbo med in byggd wastegate gå att köpa för en sketsumma, intecooler är alltid trevlig att ha men behövers inte, sen lite tryckrör, dump ventil är bara volvo raggare som använder sig av wink sen bygga ett avgasrör, sätt ett buntband på returen så det stryper så få du något högre soppa tyckmed, glömde det viktigaste smörjningen av turbo me
och vem är du att säga "volvoraggare" din tattar lösning med buntband på retur slangen är nog rätt mycket mer "volvoraggare"?

sitter det ingen "dumpventil" på turbon han köper så måste han ha en extern om han vill att de ska hålla
hmm volvoraggar? har du aldrig ökat bränsletrycket? ta en slangklämma eller vad fan som hälst bara det stryper, det funka precis som en btr idiot


766 Inlägg
22 februari 2012
#15
Diss skrev:
Kalasgasarn skrev:
du behöver ett grenrör från en 740/940 turbo, sen en turbo med in byggd wastegate gå att köpa för en sketsumma, intecooler är alltid trevlig att ha men behövers inte, sen lite tryckrör, dump ventil är bara volvo raggare som använder sig av wink sen bygga ett avgasrör, sätt ett buntband på returen så det stryper så få du något högre soppa tyckmed, glömde det viktigaste smörjningen av turbo me
och vem är du att säga "volvoraggare" din tattar lösning med buntband på retur slangen är nog rätt mycket mer "volvoraggare"?

sitter det ingen "dumpventil" på turbon han köper så måste han ha en extern om han vill att de ska hålla
Såg ett klipp på han och han är en tvättäkta volvoraggare:-)

937 Inlägg
22 februari 2012
#16
cpu1337 skrev:
Diss skrev:
Kalasgasarn skrev:
du behöver ett grenrör från en 740/940 turbo, sen en turbo med in byggd wastegate gå att köpa för en sketsumma, intecooler är alltid trevlig att ha men behövers inte, sen lite tryckrör, dump ventil är bara volvo raggare som använder sig av wink sen bygga ett avgasrör, sätt ett buntband på returen så det stryper så få du något högre soppa tyckmed, glömde det viktigaste smörjningen av turbo me
och vem är du att säga "volvoraggare" din tattar lösning med buntband på retur slangen är nog rätt mycket mer "volvoraggare"?

sitter det ingen "dumpventil" på turbon han köper så måste han ha en extern om han vill att de ska hålla
Såg ett klipp på han och han är en tvättäkta volvoraggare:-)
hmm innan du äns öppna käften kan du ju läsa vad tråden handla om. okej om det är så viktigt att jag är en volvo raggare så är jag det då, du kan vel lägga upp några bilder på dina biler eller film klipp? eller är du bara en oduglig lite snor unge som sitter å gnäller på alla andra?


216 Inlägg
22 februari 2012
#17
Kalasgasarn skrev:
cpu1337 skrev:
Diss skrev:

och vem är du att säga "volvoraggare" din tattar lösning med buntband på retur slangen är nog rätt mycket mer "volvoraggare"?

sitter det ingen "dumpventil" på turbon han köper så måste han ha en extern om han vill att de ska hålla
Såg ett klipp på han och han är en tvättäkta volvoraggare:-)
hmm innan du äns öppna käften kan du ju läsa vad tråden handla om. okej om det är så viktigt att jag är en volvo raggare så är jag det då, du kan vel lägga upp några bilder på dina biler eller film klipp? eller är du bara en oduglig lite snor unge som sitter å gnäller på alla andra?
ett lika enkelt å mer seriöst å hållbarare sätt är ju oxå att klämma ihop org btr

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

937 Inlägg
22 februari 2012
#18
Grantomta skrev:
Kalasgasarn skrev:
cpu1337 skrev:

Såg ett klipp på han och han är en tvättäkta volvoraggare:-)
hmm innan du äns öppna käften kan du ju läsa vad tråden handla om. okej om det är så viktigt att jag är en volvo raggare så är jag det då, du kan vel lägga upp några bilder på dina biler eller film klipp? eller är du bara en oduglig lite snor unge som sitter å gnäller på alla andra?
ett lika enkelt å mer seriöst å hållbarare sätt är ju oxå att klämma ihop org btr
hmm blir det inte tvärnit i den? tänkte om bensinen inte kommer igenom om man klämmer btr?


216 Inlägg
22 februari 2012
#19
Kalasgasarn skrev:
Grantomta skrev:
Kalasgasarn skrev:

hmm innan du äns öppna käften kan du ju läsa vad tråden handla om. okej om det är så viktigt att jag är en volvo raggare så är jag det då, du kan vel lägga upp några bilder på dina biler eller film klipp? eller är du bara en oduglig lite snor unge som sitter å gnäller på alla andra?
ett lika enkelt å mer seriöst å hållbarare sätt är ju oxå att klämma ihop org btr
hmm blir det inte tvärnit i den? tänkte om bensinen inte kommer igenom om man klämmer btr?
nejnej för tusan tryck med en 14 hylsa runt den långa pipen i ett skruvstäd sen är de bara ta tryck mätare å kolla när de släpper igenom bränsle å klämma tills man uppnår önskat tryck

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 februari 2012
#20
En slangklamma ger ju för fan högst tryck på tomgång! Därför har en btr vakumstyrning eller liknande, tänk efter före....

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök