3933
Sök

Hemmahögtalare (golv) vilka och var köpa?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
1 mars 2012
bosabengt skrev:
TiGgR skrev:
Jag skrev ju att det var teoretiskt!! En fin Luxman på 70W kommer spela som bara den men då effekttåligheten ligger på ca 250W på Dynavoice så kan du kräma lite till med en starkare förstärkare!!

Men jag sa inte att det inte räcker med 70W!! Och Dynavoicehögtalarna är inte trögdrivna!
De är väldigt lättdrivna med sin känslighet på 94Db!

/TiGgR.

Okej skönt att höra att min luxman ändå duger gott smile
Har bara hört bra om Luxman, men hittar själv inte så mycket info om dem.

Pratade med en kompis idag som är audiofil och han pratade om att han använde sig utav balance audios högtalarkablar minsann och att det var mycket bättre ljud i dem än i en vanlig högtalarkabel.
Han pratade om att dem var handlindande och hade då ett visst avstånd mellan varje kardel i kabeln som gjorde att det minimerade störningar från t ex antennkablar o dyl. Jag sa det att jag inte trodde på honom och att jag använder en vanlig 1.5mm2 högtalarkabel i ren koppar vilket jag tror räcker gott.

Vad säger ni? Han pratade om fem ggr bättre ljud i en högtalarkabel för 3000:- mot en vanlig för 100:-.
Möjligt men lite overkill å inte värt pengarna.

Skitsnack, Vill man ha undan störningar så köper man skärmad kabel. Köpte mig en dyr kabel, lät inte ens något annorlunda mot en vanlig 3g1.5 EKK. Tvivlar på att man kan mäta ljudkvaliten på så vis dessutom. "fem ggr bättre ljud".

EDIT: Självfallet blir det bättre ljud med högre kvalite på kabeln. Men inte ska någon stå o påstå att det blir "fem gånger bättre ljud" för att man köper en så dyr kabel. För mig är kabeln det där "sista rycket".. smile
Senast redigerat av Nitromast (1 mars 2012)

251 Inlägg
1 mars 2012
Ja vilket skitsnack!! 5 ggr bättre ljud!! BULLSHIT!! Men lite bättre?? Kanske!!
Har själv högtalarkabel som kostade 7000:- för 2 x 2.5 meter! big_smile Men 5 ggr bättre ljud?? NEJ!!

Men jag skulle inte köra med mindre än 2.5 kvadrats kabel. Upplever stor skillnad i ljudet mellan
1.5 och 2.5 kvadrats kabel, speciellt i basregistret!!

Sen ett par Dynavoice skulle jag köra bi-wire på med 2.5 kvadratskabel till basen sen kan du ha kvar
1.5 kvadratarna till mellanregistret och diskanten!

/TiGgR.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
1 mars 2012
TiGgR skrev:
Har själv högtalarkabel som kostade 7000:- för 2 x 2.5 meter! big_smile Men 5 ggr bättre ljud?? NEJ!!

Men jag skulle inte köra med mindre än 2.5 kvadrats kabel. Upplever stor skillnad i ljudet mellan

Sen ett par Dynavoice skulle jag köra bi-wire på med 2.5 kvadratskabel till basen sen kan du ha kvar

/TiGgR.

Köp vanlig elkabel FKK 4*2,5mm2 och tvinna ihop två ledare till en så du har en plus o en minus kabel istället för 4 kablar, tvinna så det blir runt 10-15cm tvinnad kabel i början o slutet på kabeln.
Kostnaden är minimal jämfört med "Riktiga kablar" och ljudet blir riktigt bra.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
1 mars 2012
Frippe_L skrev:
TiGgR skrev:

/TiGgR.

Köp vanlig elkabel FKK 4*2,5mm2 och tvinna ihop två ledare till en så du har en plus o en minus kabel istället för 4 kablar, tvinna så det blir runt 10-15cm tvinnad kabel i början o slutet på kabeln.

Ungefär samma sak, fast bättre och billigare med EKK(EXK) wink

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
1 mars 2012
TiGgR skrev:

/TiGgR.

Fast jag tror den mesta ljudkvaliten sitter i psyket, tror inte du?
Har man köpt en så dyr kabel vill man gärna tro att den låter bättre också wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 mars 2012
Högtalarkabel har jag inte hört nån skillnad på, än. Lågnivå däremot vet jag gör skillnad! Dock inte sagt att den dyraste är bäst, det beror på kringutrustningen. Och jag tycker då inte att det var någon jätteskillnad, medans andra anser det vara gigantisk skillnad mellan olika kablar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
1 mars 2012
Nitromast skrev:
Frippe_L skrev:
TiGgR skrev:

/TiGgR.

Ungefär samma sak, fast bättre och billigare med EKK(EXK) wink

Jag har EKK, men har fått höra det var bättre med FKK. Varför vet jag inte men han som sa det var bättre var Erik Robsarve, kille med mkt erfarenhet av bedömning av ljudanläggningar, både som billjudsdomare och hifi-entusiast. Han sa även att det inte är så stor skillnad på HGTkablar som folk vill göra gällande, utan mest lågnivåkablar och nätfilter som märktes tydligt.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Sök