3082
Sök

Passat 1,9Tdi går inte som den ska. Slö på lågavarv.

542 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
#1
Vacuumslagen till laddtrycksreguleringen krängdes av för ett tag sen. Men efter ett besök på verkstaden kom den på plats.
Men sen dess så går inte turbon som den ska. Den orkar inte och är slö till ungefär 2100rpm och då kommer det som en ketchupeffekt.
Hur kommer det sig? Har läst av och den ger inga felkoder.

Vill gärna ha hjälp med detta så bilen kan gå ordentligt igen.

542 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
#2
Nu så slår turbon ifrån helt och kommer inte igång förens jag startar om bilen. Den är så slut att fullastade timmerbilar blinkar för omkörning.

Har kollat turbon, som ger fullt laddtryck samt röktestat den, på firma. Alla slangar samt ventiler är hela och den ger inga felkoder. Dom trodde det kunde vara att katalysatorn är igensatt. För som dom sa, den borde vara piggare även om den vore utan laddtryck.

Kan det vara katen?

Administratör
2 978 Inlägg
16 juli 2011
#3
Sätt handen bakom avgasröret och känna om den bara strilar varma avgaser eller om det pulserar avgaser... Strilar den kan den va igensatt..... Testa lyft kabeln till lmm och se om det blir nån skillnad när du kör....

En kopp av den svarta såsen...

542 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#4
Har testa med handen och det pulserar bra. Ingen skillnad på om turbon gå eller har slagit ifrån.
Får testa att lyfta kabeln till lmm imorrn.

542 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#5
Har lyft bort kontakten för lmm, det enda som hände var att den blev slöare innan turbon slog ifrån.
Som vanligt slog den ifrån vid 2000rpm på fyrans växel.

Vad kan det vara för knas?

Administratör
2 978 Inlägg
23 juli 2011
#6
Vad säger felminnet?

En kopp av den svarta såsen...

542 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#7
Ingenting... Dessotm fungerar alla slangar och ventiler som dom ska på turbon.

542 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
#8
Vad är det för turbo i 1,9Tdi -02? Vanlig med wastegate eller har den variabel geometri?
Senast redigerat av lmoberg (5 januari 2012)

1 335 Inlägg
5 januari 2012
#9
Variabel om ja inte minns fel

B5 #001

Turbotekniker
54 Inlägg
10 januari 2012
#10
Är det bekräftat att VNT klockan och skenorna på turbon fungerar som de ska utan att kärva?

Om man inte hittat övriga fel och tror att turbon är boven så får man montera av den och kolla närmare på den. Du kan ha stora sprickor i avgashuset (mest vanligt på turbo med wastegate iof) men det kan även vara skador på VNT bladen eller på turbin och/eller kompressorhjul.

Ett tips är att lysa in i turbon på avgassidan och försöka se de bakre bladen inne i avgashuset. Dessa kan få skador med liknande svårfelsökta symptom. Såg dock att din verkar slå ifrån vilket brukar betyda för högt laddtryck, men det kan även bero på för stor variation på uppmätt tryck.

Igensatt intercooler kan ge prestanda problem fast högt laddtryck men borde vara mer konstant.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

542 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
#11
Kommer lämna in den imorrn onsdag och se vad meken säger. Men ska tipsa om turbon.

542 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
#12
Lite bakgrundsfakta:
I juni började med att den la av vid ca 120km/h. Startade då om bilen sen gick den i ca 50mil till Malmö utan problem. Några dagar senare körde jag ca 10mil, inga konstigheter. Skulle sen åka ca 70mil hem och då gick den ca 6-7mil sen började problemet att den slår av/stänger av turbon. Sen dess har det bara blivit värre.
Nu så slå den ifrån snabbare när motorn är varm eller jag har släpvagn på. När den har laddtryckl kommer allt mellan 2500-4000rpm.

Den började krångla i juni. Lämnades in och testade turbon i juli. S.k. röktest och ventiler samt slangar kollades, då var det inget fel på turbon.
Lämnade in bilen igen igår. Men meken där går bet. Han var även ner till Bilmetro men dom har aldrig hört talas om detta fel.

Börjar bli lite uppgiven...

Turbotekniker
54 Inlägg
13 januari 2012
#13
Lita inte på att mekanikerna kan tillräckligt om turbon för att utesluta den.

Om det är fel på VNT skenorna som det låter så känns och ser turbon helt fungerande ut sålänge de inte kontrollerar just VNT funktionen.

Om de inte kontrollerad den så har de inte kontrollerat turbon ordentligt. Detta är relativt nytt och något som verkstäderna inte riktigt har hunnit få kunskap om ännu. Självklart så kan det ju vara andra fel och de kan ha kollat turbon men detta är en vanlig felkälla som du BÖR säkerställa att det är rätt.

Tyvärr så måste turbon monteras av för 100% kontroll, men i 9 fall av 10 så kan du bekräfta om det är den på bilen så länge du kommer åt den någorlunda.

1. Följ vacuumslangen som går ner till turbon. Den går till VNT klockan som sitter på mitten av aggregatet där oljeanslutningen är. Lossa den och starta bilen. Känn om det kommer vacuum ur den. Om ja, sätt i den i turbon, inte helt 100 på passaten men de flesta bilar skall då dra in armen mot klockans kropp. Kolla att den verkar gå hela vägen utan att kärva.

När den är åtdragen kan man även blockera slangen för att se att själva klockan håller trycket.

2. Stäng av och försök att komma åt och trycka in klockan mot kroppen (armen på klockan dras alltså innåt vid vaccum). Ska gå "segt" men inte kärva eller fastna.

Edit. Om du finns i Stockholm så kan du komma förbi under arbetstid så tar vi en koll på den.
Senast redigerat av Airtune (13 januari 2012)

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

542 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
#14
Tack för beskrivningen. Ska göra ett ryck imorrn, när man vaknat efter jobbet.

Håller tyvärr inte till i Stockholm utan bor i Uppsala. Men tack ändå för hjälpen Airtune. Får jag ingen ordning själv så får jag väl boka tid och komma ner med Passaten...

542 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#15
Lämnade in bilen i veckan.
Äntligen blev felet avhjälpt... Det var en laddtrycksventil som inte gav någon felkod. Meken hittade det genom att röktesta turbo såg då att den läckte lite. Så nu går den som den ska.

Tackar er alla för tipsen.


Sök