2690
Sök

Ford mondeo -93 2.0L Slutar fungera när den blir varm

15 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
hej, det är så att jag har lite problem med min ford mondeo.

Den fungerar klockrent när motorn är kall, för att sedan när bilen varit igång i ca 5-10 minuter så verkar det som att den får för mycket bensin, den går bluddrigt och tomgången är ostabil, gasar man på så hackar det bara.

Försöker man starta den varm så måste man gasa för fullt och vrida om nyckeln i flera sekunder innan den börjar gå igång.

Jag är inte expert på bilar så har någon av er någon idé om vad detta kan bero på? har letat runt lite på nätet med hittar inget som passar in

15 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
ingen?sad

2 Inlägg
26 februari 2012
Hej pepin,

Det låter som om en trolig felkälla är din MAF (Mass Air Flow) Sensor.
De håller vanligtvis mellan 100.000 - 150.000km körning och bör förnyas sedan. Funktionsstörning kan bero på att sensorn är smutsig och ifall du lyckas rengöra den väl kan ditt problem möjligen åtgärdas. MAF sensorn ligger bredvid/fast i luftfiltret. Om du har möjligheter att lösgöra den och putsa den kan hända att ditt problem försvinner. Mera info om MAF finns i linken nedan.

http://www.autoshop101.com/forms/h34.pdf

2 Inlägg
26 februari 2012
Glömde nämna att förklaringen till att bilen fungerar normalt de första minuterna är att motorn går i open loop dvs MAF sensorn vanligtvis är frånkopplad och motorn får sina värden från en "tabell" med riktgivande värden för start. sedan kopplas MAF sensorn in och ifall den är defekt så stannar motorn... eller går ojämt... lönar sig att kolla.

15 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
tackar för svar, ska kika på det imorgon och återkommer om detta hjälper!

15 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
inga fel på den, även testat att dra ur lamdan, då startade bilen inte alls hmm blir inte klok på detta

Sök