4279
Sök

Körkortet fixat!

682 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Tjenare, tänkte bara spamma forumet med att man idag 12.03 tog körkortet i Flen! Första försöket och har totalt sen dess kört 25 mil... Riktigt jävla gött, lycka till alla andra som håller på med körkortet ! Det var faktiskt inte alls svårt eller nervöst när du väl satt där å körde! Kör bara som du brukar (-ett par kilometer/h...) så gåre vägen!

3 354 Inlägg
7 mars 2012
Blogg?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

796 Inlägg
7 mars 2012
Grattis! Har du kört i körskola eller tagit några lektioner alls?

Hemma bra, garaget BÄST!

682 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
mrpalmer skrev:

Körde någon intensivkurs för att "finslipa" det sista och se om det var någon brist i körningen, kom iväg därifrån helt grön och har förutom det övningskört typ 3 månader. smile

Sjukt bra kurs tycker jag, fick en del hjälp med hur man gör fickparkering till det lättaste som finns i trafiken! smile Helt klart värt.

796 Inlägg
7 mars 2012
DanneSundin skrev:
mrpalmer skrev:

Körde någon intensivkurs för att "finslipa" det sista och se om det var någon brist i körningen, kom iväg därifrån helt grön och har förutom det övningskört typ 3 månader. smile

Sjukt bra kurs tycker jag, fick en del hjälp med hur man gör fickparkering till det lättaste som finns i trafiken! smile Helt klart värt.

Okej åhfan! Ska ta körkort i november detta år förmodligen men ska inte gå i körskola alls förutom riskettan samt risktvåan.. Kommer säkerligen få köra upp flertalet gånger enbart därför.. wink

Hemma bra, garaget BÄST!

443 Inlägg
7 mars 2012
mrpalmer skrev:
DanneSundin skrev:
mrpalmer skrev:

Okej åhfan! Ska ta körkort i november detta år förmodligen men ska inte gå i körskola alls förutom riskettan samt risktvåan.. Kommer säkerligen få köra upp flertalet gånger enbart därför.. wink

Ett tips är ju att ta en eller två lektioner på körskola iallafall för att få veta vad det är man gör rätt/fel.

682 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Tror man faktiskt kan lära sig det mesta på "egen hand" , men dem har ju ett mer pedagogiskt sätt att lära ut än t.ex. ens morsa eller farsa, så jag tycker det var ett skitbra komplement för att få kritik på sitt körsätt! (Och sen måste man ju sitta och pula med ecodrive.. Fattar fan inte hur 1-2-treanupptill70-femman kan vara miljökörning?! ) det är bara att lyda miljöns alla regler tills man klarat lappen.. Fick en sjukt skön jävel att köra upp med också så tänkte inte alls på det! smile Lycka till!

796 Inlägg
7 mars 2012
Kanske kan vara bra att göra så.. Fått bilden av att de typ mer eller mindre skriver in en då på körskolan vilket jag inte vill.. Nej men ska nog börja plugga teori snart också, även om de är lång tid kvar! Hoppas man får nån skön att köra upp med så flyter de nog på bättre också som du säger! smile

Hemma bra, garaget BÄST!

Pim_Pim
7 mars 2012
mrpalmer skrev:
DanneSundin skrev:
mrpalmer skrev:

Ähh det går nog bra! Körde själv utan att nån körskola var inblandad och det gick kanon! Lycka till!

Grattis Danne!

682 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
mrpalmer skrev:
Kanske kan vara bra att göra så.. Fått bilden av att de typ mer eller mindre skriver in en då på körskolan vilket jag inte vill.. Nej men ska nog börja plugga teori snart också, även om de är lång tid kvar! Hoppas man får nån skön att köra upp med så flyter de nog på bättre också som du säger! smile

Det är ju bara å ringa till dom och höra om du kan ta någon lektion och be dem inspektera din körstil & sätt och sen be dem säga vad du kan förbättra så går det nog vägen! Sen kanske dem vill ha en till lektion innan du ska köra upp.. det vet jag faktiskt inget om!

Vägpilot
93 Inlägg
7 mars 2012
Gratulerar då, håll hårt i kortet nu!

Kan berätta lite om hur jag fixade det. Jag tog kortet i augusti, innan dess var det en hel del övning hemma och en del lektioner i lokala körskolan. Blev mäkta irriterad på att denna skola fixerade sig på Södertäljes körskola några mil bort. Södertälje är ett trafikmässigt hål med ologiska vägar, djävulska medtrafikanter och framförallt dålig beskyltning som gör att det blir för mycket att tänka på. När jag även fick en bitter snubbe att köra upp med i en Eco-Golf blev saken inte bättre, satt och växlade såsom skolan lärt mig och daltade med EcoDriving. Den där jävla bilen hade inte alls samma kraft i smått uppåtlutande backar vilket orsakade onödiga motorstopp ett antal gånger som aldrig händer annars (i anslutning till rödljus).

När man övar hemma går det alltid bättre, 9/10 av gångerna är det pressen under provet som tar en. Lyckligtvis så gick det andra körprovet bättre. Jag bestämde mig minuten efter Södertäljekörprovet att jag inte tänker lägga 1300 spänn för att köra upp där igen, jag vägrade. Så efter mycket övertalning hemma fick jag boka in en tid 10 mil västerut borta i Strängnäs istället - gick som smort. Å jag kan nämna varför det gick så bra. Bilen var en Volvo V50 utan några tramsiga EcoFlex-funktioner, inspektören var mycket mer trevlig och han störde en inte på samma sätt - lugn och metodisk. Vägarna borta i Strängnäs var väldigt logiska, tydliga trafikskyltar och lagom trafikerat. T.o.m. vid vänstersväng på landsväg så saktade den mötande trafiken ner för min skull så att jag hann svänga - otrolig respekt! wink

Så det är verkligen inte samma provförutsättningar för folk som kör upp runtom i landet...

(Nuförtiden i min 9-3:a så är det inte tal om EcoDriving längre, känns bara som att man plågar motorn med det. Går säkert med nyare motorer att köra i 50 på 4:an, min trivs i 70 på den växeln wink )
Senast redigerat av Smithy (7 mars 2012)

9-3 Driver

682 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Smithy skrev:
Gratulerar då, håll hårt i kortet nu!

Kan berätta lite om hur jag fixade det. Jag tog kortet i augusti, innan dess var det en hel del övning hemma och en del lektioner i lokala körskolan. Blev mäkta irriterad på att denna skola fixerade sig på Södertäljes körskola några mil bort. Södertälje är ett trafikmässigt hål med ologiska vägar, djävulska medtrafikanter och framförallt dålig beskyltning som gör att det blir för mycket att tänka på. När jag även fick en bitter snubbe att köra upp med i en Eco-Golf blev saken inte bättre, satt och växlade såsom skolan lärt mig och daltade med EcoDriving. Den där jävla bilen hade inte alls samma kraft i smått uppåtlutande backar vilket orsakade onödiga motorstopp ett antal gånger som aldrig händer annars.

När man övar hemma går det alltid bättre, 9/10 av gångerna är det pressen under provet som tar en. Lyckligtvis så gick det andra körprovet bättre. Jag bestämde mig minuten efter Södertäljekörprovet att jag inte tänker lägga 1300 spänn för att köra upp där igen, jag vägrade. Så efter mycket övertalning hemma fick jag boka in en tid 10 mil västerut borta i Strängnäs istället - gick som smort. Å jag kan nämna varför det gick så bra. Bilen var en Volvo V50 utan några tramsiga EcoFlex-funktioner, inspektören var mycket mer trevlig och han störde en inte på samma sätt - lugn och metodisk. Vägarna borta i Strängnäs var väldigt logiska, tydliga trafikskyltar och lagom trafikerat. T.o.m. vid vänstersväng på landsväg så saktade den mötande trafiken ner för min skull så att jag hann svänga - otrolig respekt! wink

Så det är verkligen inte samma provförutsättningar för folk som kör upp runtom i landet...

(Nuförtiden i min 9-3:a så är det inte tal om EcoDriving längre, känns bara som att man plågar motorn med det. Går säkert med nyare motorer att köra i 50 på 4:an, min trivs i 70 på den växeln wink )

Härligt! Själv fick jag välja mellan V50 och S40, jag tog S40'n.. V50'n hade ALLDELES för hårda bromsar. Antingen ingen broms eller typ 90% broms.. blev väldigt ryckig körning när man testade den! Gillade inte S40'n heller riktigt då det var en dieseltvåa och jag är van vid 740'n på bensin.. Måste säga att 740:n är bra mycket lättare att starta och köra med överallt, och det är som du säger.. EcoDriving trivs inte min bil i heller, det går, men jag gillar när man hör motorn jobba lite mer... smile

Strängnäs är f.ö. väldigt nära mig, en väldigt trevlig liten stad må jag säga! Det är som att helt egna trafikregler råder där som går ungefär såhär "Ha respekt för dina medtrafikanter, lämna företräde oavsett situation, söka av ögonkontakt oavsett väjningsplikt och sen bestämma vem som får köra" .. wink Väldigt trevlig stad! *host* stad *host* wink

8 886 Inlägg
7 mars 2012
Låser och hänvisar till bloggen.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Sök