3546
Sök

Ingen kompression på någon av cylindrarna, Renault 00 scenic 2.0. Orsak?

7 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Mammas gamla pärla råkade gå sönder när jag använde den i veckan. Rullat 17000 mil, och fått stå ut med en del. Körde lugnt en bra stund (motorn va varm) och sen tryckte jag lite på 2ans växel. Varva kanske 4500-5000 varv. Första hårda accelrationen. Plötsligt lyste varningslamporna och renaulten hade sett sin sista stund.
Efter en sökning på Ahlberg Bil fick vi diagnosen "Besked från Ahlbergs; motorras, ingen kompression på någon av cylindrarna. 25000:- att få den i körbart skick igen."

Nu undrar ja: Vad beror detta på? Att bilen var i dåligt skick (några år på nacken, 3st har övningskört med den, haft många reparationer), eller utav min lilla uppgasning? För mig känns det som att det jag gjorde bara fick bägaren att rinna över, och att något redan var skadat i motorn?

Jag undrar; Hur mycket jag är skyldig mamma... Var detta mitt fel? Har dåligt samvete

Tacksam för svar

/Deprimerad

583 Inlägg
9 mars 2012
#2
Ren sannolikhet att motorn gick sönder som den gjorde.

Ifall du ger gas skall ej motorn gå sönder. Lika självklart som att du bromsar så skall inte bromsarna gå sönder.

"Motorras" kan betyda väldigt mycket. Sök på modellen och årtalet på google och se ifall någon annan råkat ut för samma/liknande problem. Alternativt fråga Ahlbergs vad de har som tänkbart scenario samt vad deras återgärd kommer att vara.

Får man fråga om händelseförloppet?. Du gasade sedan bara tvärdog bilen eller gick den segare och segare?. Någon smäll / ryck / hack ifrån motorrummet?.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 915 Inlägg
9 mars 2012
#3
Vad hände ? Gick kamremmen av ? Isåfall är säkert ventilerna krokiga och därför finns det inget komp i motorn.

Det hade säkert hänt även om din mamma kört bilen...  Beror lite på vad som hände.

Sök på www.fbt.se det finns säkert nån beg motor i bra skick, bör vara mkt billigare än 25k.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Jägermeister
910 Inlägg
9 mars 2012
#4
Den ska ju inte gå sönder för att du gasar, måste varit defekt sen tidigare så den skulle ha gått sönder förr eller senare ändå, låter ju som att kammremmen gått av så här som första tanke som dyker upp i huvudet.

Var nånstans bor du?

Har en Renault Megane Scenic -1999 2.0 stående på gården med strulande startspärr du kan få hämta bort för ett par tusenlappar och ta motor ifrån.


Den är besiktad och var fullt fungerande tills vi bytte batteri i den förrutom startspärren som spökat redan sen tidigare men nu helt lagt av , efter batteribytet gick starspärren helt i lås och den vägrar starta men orkant med sånt här Franskt skit mer så någon får köpa den billigt och fixa felet.

En gång är ingen gång...

7 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#5
Tack för svar!

Okej ska höra med Ahlbergs och få en mer detaljerad beskrivning!


Ang händelseförloppet. Låg på 2an i 30, sen tryckte jag och varvade upp till 5000 varv (80km/h kanske?), märkte då att samtliga varningslampor började lysa. Min spontan tanke: Nu gick är det kört. Jag slängde hur som helst i 3an och började bromsa, närmade mig ett rödlyse. När jag kom fram la jag åter i 2an och skulle ge gas, men fick ingen respons från motorn. Antagligen var den heldöd? Hörde ingen smäll eller kände inget ovanligt, utan motorn dog bara helt plötsligt.

ajonasson skrev:
Ren sannolikhet att motorn gick sönder som den gjorde.

Ifall du ger gas skall ej motorn gå sönder. Lika självklart som att du bromsar så skall inte bromsarna gå sönder.

"Motorras" kan betyda väldigt mycket. Sök på modellen och årtalet på google och se ifall någon annan råkat ut för samma/liknande problem. Alternativt fråga Ahlbergs vad de har som tänkbart scenario samt vad deras återgärd kommer att vara.

Får man fråga om händelseförloppet?. Du gasade sedan bara tvärdog bilen eller gick den segare och segare?. Någon smäll / ryck / hack ifrån motorrummet?.

Mvh
Anders

7 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#6
Hej, och tack för svaret!

Jag är tyvärr inte så bilkunnig, men min mammas sambo kollade på motorn och han sa att kamremmen var hel. Så vi får utgå från det. Men ska försöka få en mer detaljerad utvärdering av Ahlbergs.

Mvh,
Pascal



Louksor skrev:
Vad hände ? Gick kamremmen av ? Isåfall är säkert ventilerna krokiga och därför finns det inget komp i motorn.

Det hade säkert hänt även om din mamma kört bilen...  Beror lite på vad som hände.

Sök på www.fbt.se det finns säkert nån beg motor i bra skick, bör vara mkt billigare än 25k.

7 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#7
Hej T

Först och främst: tack för svaret och givmildheten

Ska höra med Ahlbergs ang. mer detaljerad utvärdering. Fick höra av mammas sambo att kamremmen var hel, så utgår från det.

Jag bor i Karlshamn, Blekinge och jag uppmärksammade att du bor i Haparanda. Så det förslaget känns ej genomförbart, tyvärr...

gemini78 skrev:
Den ska ju inte gå sönder för att du gasar, måste varit defekt sen tidigare så den skulle ha gått sönder förr eller senare ändå, låter ju som att kammremmen gått av så här som första tanke som dyker upp i huvudet.

Var nånstans bor du?

Har en Renault Megane Scenic -1999 2.0 stående på gården med strulande startspärr du kan få hämta bort för ett par tusenlappar och ta motor ifrån.


Den är besiktad och var fullt fungerande tills vi bytte batteri i den förrutom startspärren som spökat redan sen tidigare men nu helt lagt av , efter batteribytet gick starspärren helt i lås och den vägrar starta men orkant med sånt här Franskt skit mer så någon får köpa den billigt och fixa felet.

Fri fart för ett fritt folk!
14 254 Inlägg
9 mars 2012
#8
kompet ska då inte bara försvinna

åk till en mindre icke märkesverkstad istället
där dom är intreserade av att hjälpa kunder
hatar dessa knapptryckande idioter som inte klarar av något annat än att läsa felkoder och byta enheter
allt utöver detta är försvårt då dom måste använda erfarenhet och kunskap för att klara av eftersom ingen tydligen har varken eller numera

Kör fort så hinner inget hända...

1 365 Inlägg
9 mars 2012
#9
Du kan ju få en begagnad renault scenic för under 13 000 så det är ju det positiva i kråksången. Det är inte ditt fel, felet är att bilen är fransk. reparera den inte för allt i världen utan be mamma att köpa en riktig bil. Om den repareras så kommer den gå sönder igen inom kort det vågar jag nästan sätta 500 kr på.


3 235 Inlägg
9 mars 2012
#10
Att kamremmet är hel behöver nödvändigtvis inte betyda att ventilerna är hela, då remman kan kugga över, låskilen på vevaxeldrevet kan gå sönder, och då får man vintilsallad, men remmen är ju på och ser hel och fin ut...


Solfilmsmontör
947 Inlägg
9 mars 2012
#11
Kan även vara kamaxeln som gått rätt av pga att den har skurit... Har hänt mig då får man inget komp på cylindrarna iheller.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

785 Inlägg
9 mars 2012
#12
Av med ett stift och kolla om kolvarna rör sig när du drar runt motorn.
Jag skulle kunna dsatsa en del pengar på kamremmen..

Hade en 240 där kuggarna på remmen lossnade, vilket gjorde att remen inte drev kammen.
Allt såg bra ut när man tog av kåpan, men när man vred runt motorn så såg man problemet.

Så min gissning är kamrem alt kil på veven.
Ventilerna är garanterat krökta, för hade bara kammen varit i fel läge sp hade du haft komp på någon cylinder.

Åk till liten men seriös firma och få ny utvärdering.
Kan räcka med beg topp och sotningssats.

Its not the fart that kills, its the smell...


Sök