3471
Sök

Täcker halvförsäkring stöld av vinterdäck i källarförråd?

26 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Hej,

Det är så att jag har ringt runt till Länsförsäkringar (där jag har min fordonsförsäkring, en sån halvförsäkring), och till Trygghansa där jag har min hemförsäkring.

Varje gång får jag olika svar på vad som skulle hända om mina vinterdäck blir stulna om dem förvaras i källarförrådet.

Är det någon som vart med om att däcken blivit stulna i ett källarförråd eller vet vad som händer då?

Varma Hälsningar
Maria

1 758 Inlägg
9 mars 2012
Har för mig jag hade Trygghansa på bilen när mina sommarhjul stals för en massa år sedan.
Då gick det på bilförsäkringen, eftersom det normala är att man har två uppsättningar hjul och de tillhör bilen, även om de inte är monterade.

26 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Ok, tack för svaret smile

Hade du kvitton på däcken då?

Varma Hälsningar
Maria

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 mars 2012
Så här säger mina villkor

Förvaring av fordonsdelar
Avmonterad fordonsdel, exempelvis vinter/
sommardäck ska vara inlåst i bilen eller inlåst
i utrymme som endast du eller din familj
disponerar, till exempel din bostad, privat
garage eller källarkontor.

Jag tolkar det som att försäkringen täcker vinterdäck som stjäls ur ett låst källarförråd.

26 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Tack.

Ja det är ju ett "källarkontor" som vissa kallar det, så då täcker den hoppas jag smile

Varma Hälsningar
Maria

1 758 Inlägg
9 mars 2012
Minlillagolf skrev:
Ok, tack för svaret smile

Hade du kvitton på däcken då?

Nej, jag hade inga kvitton eftersom hjulen ingick när jag köpte bilen.
Handläggarna på bolagen vet att hjul ofta följer med mellan bilar, så det brukar nog inte vara några problem. Har man kvitton så skickar man med det, annars får man göra som jag gjorde och berätta vad det var för fälgar och däck och vad man uppskattar att de var värda.
Är det några ovanliga fälgar kanske man får snacka lite mer med dem och förklara, men i mitt fall var det Volvo original-fälgar så jag kollade bara på blocket för att uppskatta prisbilden.

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 mars 2012
Det tråkiga är ju ordet självrisk och ordet avskrivning. Skulle mina vinterhjul bli stulna i sommar kan man säkert hitta en uppsättning på Blocket för 3000 spänn med hyffsade dubbdäck, och sedan har man väl en självrisk på 1500. Men det är ju alltid något smile

Sök