3219
Sök

Super Seven Nova R1

692 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#81
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/990759_qfrht1.jpg
Så här ser original oljekylaren till R1:an ut. Den kyler oljan med kylvattnet...jag skall ha en separat oljekylare i fronten istället.


692 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#82
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/990764_qbew4o.jpg
Jag började givetvis med att gänga upp hålet i locket för slangen till oljetrycksmätaren innan jag kollade om den fick plats i det nersänkta hålet - och givetvis fick den inte det...


692 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#83
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/990762_gfwupp.jpg
Hålet igensvetsat och uppgängat på nytt. Skönt med en AC/DC TIG i verkstan... Hålet uppe i hörnan är till för låstråden så att inte locket gängar ur sig mitt under en TrackDay etc


692 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#84
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/990766_tg6ei3.jpg
Här är en extra tvärbalk under tillverkning till oljekylaren.


692 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#85
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/990795_v42ag6.jpg
och så här blev det när det blev klart.
Senare skall jag montera en större vattenkylare och framför alltihopa en stor intercooler till kompressorn.
Senast redigerat av 33Coupe (7 september 2010)


692 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#86
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/990775_vk0zo2.jpg
I samband med att jag byggde ett helt nytt elsystem och Civinco insprutning - vilket gjorde att jag inte längre kunde använda original Yamaha R1 instrumentet. Jag köpte ett från England som då även visar oljetryck, växelindikering, loggar tider mm - allt samlat i ett instrument. Funkar klockrent!!


692 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#87
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/990814_3n09oj.jpg
Har även fått tag i en brytare för växelspaken som bryter tändningen en 1/100 sekund genom Civincon för att då slippa koppla när man växlar upp. Funkar bra - plattan i mattan och perfekta karateväxlingar sparar tid..


692 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#88
Har nu även gjort V2 klar av kompressordrivningen - här kommer lite bilder från det arbetet:


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897506_svzzh6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/897504_h49tau.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/990805_xd9tk1.jpg
36-1 hjulets hål i mitten är nu också upptaget till rätt mått för drivaxeln. Drevet byts mot ett tandat istället - det skall inte slira här inte!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/990800_kn7hni.jpg
Den första jag testade med ligger till Höger och V2 till Vänster.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/990802_ngb1ad.jpg
Så här blev det när jag har svetsat klart kullagerfästet samt fästet till givaren (Volvo 940 givare-BOSCH)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/990807_ilq58p.jpg
Av igen för lite lackering - garagelack givetvis!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/990809_sl1r5f.jpg
36-1 hjulet är skruvat fast på baksidan av drevet. Har kört med detta ett tag nu och mappat den med det hjulet också. Nu väntar jag bara på att dom tandade dreven skall anlända från USA så att jag kan börja göra kompressorfästena till Vortechen så att motorn kan börja andas ordentligt...!


2 Inlägg
9 september 2010
#89
Får man fråga vad bygget har kostat hittills?

692 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#90
Fråga kan man, men jag har inget exakt svar. Jag har alla kvittona på vad jag köpt, men har inte summerat det exakt men skulle tro att jag är på fel sida 100´ strecket...men å andra sidan kan man nog med fog säga - det skall mycket till för att slå att den är "most fun for the buck" så att säga.
Senast redigerat av 33Coupe (9 september 2010)


692 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#91
Hej.
>Tack för det.
Jag köpte från en Engelsk firma: http://www.protechshocks.co.uk/. Bra pris, bra grejor och fin service.


692 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
#92
Här har jag lagt upp fortsättningen på bygget - just nu med en turbomatad R1 motor....
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=193118



Sök