3073
Sök

Köpa bil när man inte har jobb

340 Inlägg
16 februari 2007
FugitivE skrev:
Kan ju säga att jag själv köpte bil när jag var 15.. visst kanske inga jättesummor (20k), fast en bil vet ju alla att den krånglar och kostar pengar!.

Var verkligen inga bekymmer för mina föräldrar, iallafall inte farsan wink då motorsport ihuvudtaget ligger i blodet sen långt tillbaka så tyckte han bara att det var kul, så att jag hade något att pilla på, så ja, nu har jag ju haft golfen i runt 1,5år...

Visst betalar jag inte försäkringen, men i princip allt annat jag gör på den står jag för..

Så då borde du vara ca 16.5 år eller kanske 17..ja då kostar din bil verkligen inga pengar då den troligtvis inte ens är i bruk.

Knegare
718 Inlägg
16 februari 2007
Jag hade nog satsat på en billigare bil...

Jag har nog tufft att hålla igång min audi 100, jag är student och för in 1600:- i månaden.. Tänk på alla extrautgifter och sånt..

William 2009-02-20

12 086 Inlägg
16 februari 2007
Jag skulle aldrig trotsat mina föräldrar om jag inte va myndig, därimot hade jag övertalat dem. Att köpa en förstabil för 70k är ingen bra ide, spec då de låter som en ganska impulsiv grej de här.

53 Inlägg
16 februari 2007
lanred skrev:
jag gillar inte normala bilar, jag gillar sportbilar. Finns säkerligen för under 70000 men skitsvåra att hitta! jag har inte sett en enda i bra skick under 65 under dessa 8 månader jag har kollat iallafall

finns en riktigt snygg fiero på blocket för 55 k tror ja det var,  har sett den här på garaget nån gång tror jag också :p

haha ja tog lån till min bil, det första som hände va att motorn rasa så va ju inte så jävla roligt....

lycka till

Gas,
Grass,
Or Ass,
No One Rides For Free

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
16 februari 2007
Om man gillar sportbilar och vill ha mycket och rolig bil för pengarna skulle jag rekommendera Ford Probe. De nyare än -92 saknar turbo och är inte hysteriska att försäkra. Maskinellt delas det mesta med Mazda 626 - driftsäkert och lätt med delar. Plåtmässigt snackar vi amerikansk bil, rejält. Och jag tycker de är snygga också. De är inte helt vanliga men inte mer ovanliga än att det går att hitta delar på skroten vid behov.

Sökte snabbt på Blocket och hittar i skåne:
http://www.blocket.se/vi/10827213.htm?ca=13_s
http://www.blocket.se/vi/10865373.htm?ca=13_s (under 7000 mil?!)
http://www.blocket.se/vi/10799115.htm?ca=13_s (verkar riktigt vettig med fyra ist f sexa)

Det finns fler, men jag orkar inte sitta och kopiera hur många länkar som helst. Men det är mitt tips. Själv skulle jag inte låna pengar till en bil!

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

17 Inlägg
16 februari 2007
Hej lanred!

Är det en sport bil du är intresserad av??

Kolla in min Rx-7:a den ska säljas nu till våren.
Grymmare och ovanligare sportbil går inte att hitta, går inte att gemföra med probe,200sx eclipse m.m. Kan EJ gemföras med Rx-7 på blocket eller liknande denna är riktigt fräsh.

Titta på bilderna på "Min sida"

Svensksåld, 11700mil,Välvårdad

17" MilleMiglia med Fräsha däck (16" original fälgar finns oxå)
Riktigt bra stereo JVC AVX1 DVD med liten skärm, Rockford högtalare med steg, (basen är dock urplockad)

Wankel motor med riktigt bra sug för att va orginal ca 200hk
Finns ett jätte bra forum med massa wankel och rx-7 experter där man får bra med hjälp vid funderingar osv.

Besiktades föra året och gick igenom skulle bara justera lyckta och byta bromsbelägg, fixat! Givetvis så besiktas den innan den blir såld! Har varit avställd alla vintrar under min ägo.

Priset?: ca 65000:-
Tror den t o m kan entusiast försäkras då blir det billi-billit

Maila mig på samuel@hornqvist.se
om du är mer intresserad.

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 februari 2007
detta med att de måste vara en sportbil tycker jag låter impulsivt som andra redan sagt ..bättre å köpa något pålitligt å se vad allt kostar å försäkra å köra innan man köper något som kostar skit mycke å försäkra och ännu mer vid reperation .. Min 940 ltt tex även att de är en turbo så är den billigare än en glt (sugmotorn om du inte vet de) i försäkring ..cirka 2000 kr per år ..de blir lite mer å leva för ju? sen e de bara å höjja laddet lite som går utan problem och du har en "fulltrycksturbo" .... för 70 papp finns de ju tex hur många saab/volvo som helst .. dom rostar nog inte lika mycke som andra ikke europeiska bilar ..och delarna byggs och finns i samma land som du bor i ..kan de bli bättre? Men de är ditt val bara en lite tanke från min del

17 Inlägg
16 februari 2007
Köp Volvo om du ska va som alla andra en i mängden.. köp t ex Rx-7 så får du något roligt och ovanligt att köra med! Testa och välj själv!

555 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
Tack för alla som har skrivit, jag har läst igenom allt och kan säga att jag snackade med en kompis och fick låna pengar av honom. Han vet att jag aldrig lånar pengar och vi snackade om att inte låna pengar för en bil men dessa pengar lämnar jag tillbaka honom på tre månader efter jag kommer bo gratis (ska ligga ute o praktisera) får allt betalt förutom mat. Jag är inte minderårig, haft körkort i snart två år och jag kör inte som en galning. Jag gillar inte volvo för jag har kört den bilen i fyra år (inklusive övningkörning). Inget illa om volvo (hållbar men inte så trevlig utseendemässigt) men jag vill testa japanska bilar. Kanske är det impulsivt köp men jag resonerade så här....

Sparar jag pengar och köper en nyare bil med låg mil så kommer jag förlora ganska mycket inom några år, låt oss säga 3 år och körd 5000mil.. förlorar nog 30% av inköpspriset. Mina tankar kring det typ. Billig bil vill jag inte köpa för jag kan inte mecka typ men billiga delar och så kanske. Låt mig säga så här, jag har aldrig bytt en enda del i en bil.

Jag köper bilen för att den är snygg och inte alltför mycket hästar så försäkringen går till skyhöga priser.

Rx-7 var fin, men jag vill isåfall ha en nyare (94-96) och då kommer det kosta som satan och jag har inte råd med det, vill inte spara mera. Pengarna jag har tjänat ihop är från ett helgjobb i 7månader.

Probe har jag läst en del om och många har tyckt att den rasar lätt (har bara HÖRT). Men en kompis har en och den är fin men eftersom den är känd för ras så tycker jag inte att bilen är värd en chans. Samma med 200SX men den är för grov för mig (drifting och lite för dyr försäkring) typiskt ungdomsbil, inget illa menat.

Lite off topic nu:

Vad är vanliga ställen till rost och vad ska man kolla på en bil som har gått 11000mil?
Senast redigerat av lanred (16 februari 2007)

7 Inlägg
16 februari 2007
Jag är väl i ungefär samma ålder som du, lite yngre kanske.
Har med precis köpt bil, men hade aldrig gjort de om inte mina föräldrar var med 110% och stöttade mig i ryggen.

Jag har inte särskillt mycket erfarenhet jämfört med dem.. Därför skulle jag lyssna på allt de har att säga. De har ju trots allt varit i samma trauman innan i livet, trots att de var längesen och lärt sig av sina misstag.

Tror inte att man ska hasta fram även att man börjar bli flytta hemifrån och klara sig själv åldern. Vänta till rätt tillfälle då kan du smacka till, du har makten med pengarna i näven inte han som säljer bilen!

MVH

555 Inlägg
17 februari 2007
Trådstartare
Det är sant det du säger, de har mer erfarenheter. Men de säger alltid emot mig så tänkte höra lite med övrigt folk men ni verkar ha samma åsikter. Sen snackade jag med en kompis och bestämde mig för att köpa. Ska försöka ta reda på vad man ska kolla på för enkla fel, var det rostar, hur man kollar det.. Antingen genom er! eller försöka kontakta en kompis som kan mycket om bilar..

Forummoderator
26 329 Inlägg
18 februari 2007
jimmy1977 skrev:
AirOne skrev:
lanred skrev:
jag gillar inte normala bilar, jag gillar sportbilar. Finns säkerligen för under 70000 men skitsvåra att hitta! jag har inte sett en enda i bra skick under 65 under dessa 8 månader jag har kollat iallafall

Det finns nog bara man letar smile
Det här med försäkringen förresten. Tog reda på det där förut..om nu jag hade stått
på bilen och försäkringen - vilket *host* farsan gör för tillfället - hade jag fått betala
sjutusen någonting per år om jag skulle ha haft den försäkrad. Och det är inga
sportbilar vi pratar om nu ens.
Ännu värre är det om man bor inne i stan och är ungdom. Då kostar nästan
försäkringarna mer än själva bilen...bildligt talat.
Sjukt vad det ska kosta egentligen.

Klart rätt men tittar man på bilderna på din sida så förstår man rätt fort varför premien är dyrare för dig än för din pappa åxå smile hehehe

...det myndigheterna inte vet har dom inte ont av..*visslar oskyldigt* tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

BMW Power
2 362 Inlägg
18 februari 2007
tjompa skrev:
FugitivE skrev:
Kan ju säga att jag själv köpte bil när jag var 15.. visst kanske inga jättesummor (20k), fast en bil vet ju alla att den krånglar och kostar pengar!.

Var verkligen inga bekymmer för mina föräldrar, iallafall inte farsan wink då motorsport ihuvudtaget ligger i blodet sen långt tillbaka så tyckte han bara att det var kul, så att jag hade något att pilla på, så ja, nu har jag ju haft golfen i runt 1,5år...

Visst betalar jag inte försäkringen, men i princip allt annat jag gör på den står jag för..

Så då borde du vara ca 16.5 år eller kanske 17..ja då kostar din bil verkligen inga pengar då den troligtvis inte ens är i bruk.

Kan säga att den används hela tiden, bara för att jag inte kör den hela tiden så har man en bror och far som kör.

Och vi ställer aldrig av den om det är det du tror..

Försäkringen är på cirka 4.700:- år.
Senast redigerat av FugitivE (18 februari 2007)

BMW, bogsering med wire :/

Sök