3421
Sök

Osram 100w VS Biltema 100w

25 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
Hei, jeg lurer på om osram off-road/rally 100w lyser bedere enn biltema 100w?
http://www.ebay.com/itm/OSRAM-OFF-ROAD- … 966wt_1166

Takker for svar smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 mars 2012
Grevling skrev:
Hei, jeg lurer på om osram off-road/rally 100w lyser bedere enn biltema 100w?
http://www.ebay.com/itm/OSRAM-OFF-ROAD- … 966wt_1166

Takker for svar smile

Bredare lyser den nog inte, det beror ju på utformningen på din reflektor.
Däremot lyser biltema lampan lite sämre, och håller inte långt tid.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

612 Inlägg
11 mars 2012
Det läggs mycket av jobb på att utveckla 55W lampor eftersom "alla" använder dom, 100W säljs betydligt färre av så utvecklingen lär vara mycket mer begränsad och prestandan knappast proportionell mot effekten. Inte sällsynt att en bra 55W lyser ungefär lika bra som en 100W lampa... särskilt om man inte uppgraderat elsystemet för att orka driva 100W lampan med full spänning.

35W xenon lyser starkare än både 55W och 100W halogen ihop.

Avstängd
10 388 Inlägg
11 mars 2012
G-sson skrev:
Det läggs mycket av jobb på att utveckla 55W lampor eftersom "alla" använder dom, 100W säljs betydligt färre av så utvecklingen lär vara mycket mer begränsad och prestandan knappast proportionell mot effekten. Inte sällsynt att en bra 55W lyser ungefär lika bra som en 100W lampa... särskilt om man inte uppgraderat elsystemet för att orka driva 100W lampan med full spänning.

Var inte det där lite att ta i?

Vad jag har läst/hört är iaf;

55 Watt standard H7-lampa (ca) = 1500 lm
65 Watt H7 Rallye från OSRAM (ca) = 2100 lm
100 Watts H3 (ca) = 2300 lm.

35w xenon (ca) = 3000 lm

Men ja, det där var iofs lite OT och ja, det har säkerligen att göra med kvalité på lampor osv.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 532 Inlägg
11 mars 2012
it_mutt skrev:
G-sson skrev:

Var inte det där lite att ta i?

Vad jag har läst/hört är iaf;

55 Watt standard H7-lampa (ca) = 1500 lm
65 Watt H7 Rallye från OSRAM (ca) = 2100 lm
100 Watts H3 (ca) = 2300 lm.

35w xenon (ca) = 3000 lm

Men ja, det där var iofs lite OT och ja, det har säkerligen att göra med kvalité på lampor osv.

Jag gick ner imorse i garaget och ställde Pajjen med nosen mot en vägg.
Jag har biltemas Maxtel och Bigie extraljus med Biltemas 100wats H3 lampor.
Jag bytte ut en 100watts lampa i en Bigie mot en 55watts biltema lampa.
Resultatet är avsevärt sämre ljus med 55 än 100watt Biltema lampa.
Jag har aldrig haft problem med deras lampor.
Satsa på Biltema lampor.
Dom är billiga me.

612 Inlägg
11 mars 2012
Dirtymike skrev:

Extraljus med väl dimensionerat kablage och så gott som obefintligt spänningsfall hanterar högeffektslampor ganska bra, originalkablage till originalstrålkastare kan ha ganska höga spänningsfall redan vid 55W och försöker man ta ut mer ström blir spänningsfallet desto värre. Man förlorar ca 20% ljusstyrka av ynka 5% spänningsfall, och eftersom spänningsfallet ökar ganska drastiskt vid ett byte till en lampa på nästan dubbla effekten äter det upp det mesta av den potentiella förbättring högeffektslampan skulle kunna ge om man redan från början har så mycket spänningsfall som är vanligt i bilar.

Jag köper aldrig strålkastarlampor från Biltema. Dom har konsekvent fått dåligt resultat i så gott som alla lamptest jag sett, och jag räknar inte med att situationen blivit mycket bättre. Det enda test dom placerat sig bra i var räckvidden på halvljuset på en bil, och eftersom halvljusets räckvidd beror mest på strålkastarens höjdjustering och glödtrådens centrering drar jag slutsatsen att deras lampa var sämre centrerad så den istället råkade lysa högre upp än övriga lampor... Bra ända tills besiktningen inte godkänner det p.g.a. felaktig strålkastarinställning. roll

1 532 Inlägg
11 mars 2012
G-sson skrev:
Dirtymike skrev:

Extraljus med väl dimensionerat kablage och så gott som obefintligt spänningsfall hanterar högeffektslampor ganska bra, originalkablage till originalstrålkastare kan ha ganska höga spänningsfall redan vid 55W och försöker man ta ut mer ström blir spänningsfallet desto värre. Man förlorar ca 20% ljusstyrka av ynka 5% spänningsfall, och eftersom spänningsfallet ökar ganska drastiskt vid ett byte till en lampa på nästan dubbla effekten äter det upp det mesta av den potentiella förbättring högeffektslampan skulle kunna ge om man redan från början har så mycket spänningsfall som är vanligt i bilar.

Jag köper aldrig strålkastarlampor från Biltema. Dom har konsekvent fått dåligt resultat i så gott som alla lamptest jag sett, och jag räknar inte med att situationen blivit mycket bättre. Det enda test dom placerat sig bra i var räckvidden på halvljuset på en bil, och eftersom halvljusets räckvidd beror mest på strålkastarens höjdjustering och glödtrådens centrering drar jag slutsatsen att deras lampa var sämre centrerad så den istället råkade lysa högre upp än övriga lampor... Bra ända tills besiktningen inte godkänner det p.g.a. felaktig strålkastarinställning. roll

Därför jag alltid byter ut orignal kablarna mot grövre högtalarkabel.

Sök