Webrex skrev:
Precis!
Du kör turbo eller?
Nope
Turbon är mappad i rototest så den har en ultraoptimerad mapp för 98okt. Orkar inte försöka få till nån bättre med E85 på den eftersom jag då åker på spridarbyte, ny pump m.m. m.m. Kör inte flera tusen mil per år med den heller.
Det är min gröna 2,3i sugis jag leker med som har skapligt högt komp. Pendlarbilen som rullar varje dag.
Webrex skrev:
Men jag tror man kan va så frisk att man går på upp emot 30 - 35 över hela registret upp till fullgas.
Med en turbo blir de ju lite svårare, men även där så skall 30-35grader med E85 och lambda 0.85 in te vara några problem.
Har provat sjäv på en Volvo 8a spis me orginal sugkomp 10:1 och 1 kilo överladd med liten turbo (14T), och den snålade ut till lambda 1.15 vid 4500 och inte ens då under de extrema förhålladena så spikade det! Blev orkeslös bara.
Kör man utan katt på vissa maskiner, tex 6or me 4ventilteknik kan man snåla ned till lambda 1.20 tom på cruisingen.
Min mecha med m103 motorn är extreme, den går fint på 1.26 på lambda på 5an i 90. Inga misständningar. Vart det blir som lägst förbrukning hade vart kul å forska i. för den blir ju ganska orgeslös på 1.26
kanske kan nått därilemman vara den gyllende snålåkar zonen?
Min bmw går med lambda reglering mot lambda 1 som vanligt. drar inte närmvärt mer heller. man får ju spå mycket mer vrid att man sparar in sås på kortare accelerationer, och att man behöver gasa mindre helt enkelt även för att hålla fart. Ska man lita på BMW orginal förbrukningsmätare så har den gått från 0.75 i 90 till 0.85L/mil ungefär.
Jo, att optimera tändningen ger mycket har jag märkt! Tror det har gett mera besparing än högt Lambda...
Hur bra motorer klarar magerkörning har jag förstått bero mycket på hur mycket turbulens de skapar och hur jämnt de blandar bränsleblandningen för att skapa jämn antändbar "lamda" vid tändstiftet med små cykelavvikelser.
4v toppar är extra bra på det men inga motorer (med några undantag) idag kör på mager blandning så behovet av att designa förbränningsrumm och insug som möjliggör magerkörning försvann iom att katten och lambda 1 kraven kom.
Min gröna 2,3i (4v per cyl) klarar upp till drygt 1,2 precis som du skriver innan den börjar smårycka men den tillhör den "nyare" motorgenerartionen som jag gissar är mera optimerad för att gå Lambda ett.
De äldre -80talarna med 16v toppar ska visst klara av mager blandning betydligt bättre, de då utan katt gick original lite magert på låg/mellanlast.
Din MB motor är nästan säkert en konstruktion som är skapad för att klara magerkörning bättre, kattkrav i Tyskland var väl typ 1992..?
Angående turbo och E85 så tror jag att man får öka på tändningen ännu mera på låg/mellanlast på de med tanke på lägre komp. Medan man på fullast och med laddtryck får vara lite försiktigare...
Min gröna sugis mappades i Rototest på E85 för 3år sedan med "sportkammar" monterade och fick tändningen optimerad bara för fullast, dellast osv optimerades bara för bränsle. De hittade de tändtidpunker som gav max effekt(moment), backade de mera så sjönk det. Dessutom så spikade den aldrig i bänken.
Så jag tror det vart väldigt rätt just på fullast och där ligger den som mest på 24° vid typ 6500rpm har jag för mig och typ 15-18° vid 2-3000rpm. Varierar där emellan.
Men den blev VÄL törstig med de kammarna och inklockningen av de (2,0/2,2). Kör originalkammar nu och mera tändning på mellanvarv+last och den drar typ 2,5dl mindre per mil! Alltid kul att jämföra lite mellan olika fabrikat!
M.V.H.