3784
Sök

"knackande" från motorn vid specifikt lågt vart

320 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
te_wik skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Så sant. Men jag personligen tror på en renovering av maskin. Kostar mer än bilen är värd. Rekommenderar att TS tar loss fläktrem och ser om ljudet finns kvar. Gör det så är bilen skrot. Försvinner det så felsök vidare.

Se gärna min edit på det tidigare inlägget, du hann svara innan jag redigerat klart.

Mvh Tommy

Så kan det va! Nu säger ju TS Att det inte finns någon värme i bilen. Halvkul. Klimatorn brukar inte strula. Kolla olja/vatten. Missfärgat? Går den varm? Drar mycket soppa? Ojämn tomgång?

tomgången är inte ojämn och oljan ser fin ut.. kan kollar vattnet imorgon när jag ska testa starta utan rem och kolla om det försvinner..

men om det är i värsta fallet är det inget man borde kunna se om man mäter kompen ?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 mars 2012
Att köra en längre tid utan rem är farligt ja då vattenpumpen drivs med den.

Nu skriver du att det viner från servopumpen, det kan inte vara ett kavitations slammer som hörs i klippet då?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
18 097 Inlägg
18 mars 2012
Norrby89 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
te_wik skrev:

Se gärna min edit på det tidigare inlägget, du hann svara innan jag redigerat klart.

Mvh Tommy

Så kan det va! Nu säger ju TS Att det inte finns någon värme i bilen. Halvkul. Klimatorn brukar inte strula. Kolla olja/vatten. Missfärgat? Går den varm? Drar mycket soppa? Ojämn tomgång?

tomgången är inte ojämn och oljan ser fin ut.. kan kollar vattnet imorgon när jag ska testa starta utan rem och kolla om det försvinner..

men om det är i värsta fallet är det inget man borde kunna se om man mäter kompen ?

Kör max 30 sek utan rem. Är något lager kass syns inte detta på komp-test. Var dock uppmärksam på 4:ans cylinder! God natt & lycka till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

320 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
te_wik skrev:
Att köra en längre tid utan rem är farligt ja då vattenpumpen drivs med den.

Nu skriver du att det viner från servopumpen, det kan inte vara ett kavitations slammer som hörs i klippet då?

Mvh Tommy

antar att jag får reda på det imorgon när jag plockat bort remen.. bara att hoppas på det bästa antar jag

Dieselsmurfen skrev:
Norrby89 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Kör max 30 sek utan rem. Är något lager kass syns inte detta på komp-test. Var dock uppmärksam på 4:ans cylinder! God natt & lycka till.

okej men då vet jag.. har lite att göra imorgon då smile tack så mycket för hjälpen så får jag se vad jag hittar imorgon

320 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
Uppdatering!!!

har plockat bort multi remen och provat starta bilen och ljudet är då helt borta.. satt sedan tbx remen och då va det där igen (gjorde detta 2 gånger)

så då är frågan vad det är som behöver bytas? tror att det är ac kompressorn eller vattenpumpen? då det är därifrån ljudet kommer. samt funderar på att byta servo pumpen när man ändå håller på då den ändå viner så pass mycket som den gör

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 mars 2012
Norrby89 skrev:
Uppdatering!!!

har plockat bort multi remen och provat starta bilen och ljudet är då helt borta.. satt sedan tbx remen och då va det där igen (gjorde detta 2 gånger)

så då är frågan vad det är som behöver bytas? tror att det är ac kompressorn eller vattenpumpen? då det är därifrån ljudet kommer. samt funderar på att byta servo pumpen när man ändå håller på då den ändå viner så pass mycket som den gör

Se där.

Försök ruska på remskivorna utan multirem och se ifall du kan känna något klapp.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

320 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
te_wik skrev:
Norrby89 skrev:
Uppdatering!!!

Se där.

Försök ruska på remskivorna utan multirem och se ifall du kan känna något klapp.

Mvh Tommy

ska ner å göra det och kolla om jag hittar ngt.. men tror det lutar åt ac kompressorn då det låter som om det kommer från den men återstår att se..

Forummoderator
18 097 Inlägg
19 mars 2012
Bara att gratulera! Gott att slippa motorrenovering! Hoppas nu värmeproblemet löser sig oxå!

Edit: Te_wik knäckte koden!
Senast redigerat av Dieselsmurfen (19 mars 2012)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

320 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Bara att gratulera! Gott att slippa motorrenovering! Hoppas nu värmeproblemet löser sig oxå!

Edit: Te_wik knäckte koden!

mjoo dock så visade det sig att det förmodligen är vatten pumpen.. plockade bort remmen igen och kände på alla remmskivor och skivan på vattenpumpen glappade lite så tror det är där boven sitter

Sök