3797
Sök

E85 konvertering Volvo 855 AWD (B5254T)

22 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
#1
Har tankar om att etanol konvertera min volvo, och funderar om det ligger en svår procedur bakom detta? Orsaken är att bensin prisen är skyhöga 1.744€ (15.50kr) och pendlar till jobb ~ 10 mil / dag. Motormodell : B5254T.


84 Inlägg
19 mars 2012
#2
folk säger att de krävs 38% mer bränsle för att motorn ska gå optimalt med etanol, dock så kan man snåla med detta genom o öka bränsletrycket lite tills den går hyffsat rent på låga varven eller lite större spridare. Eller låta motorns styrsystem försöka tillföra mer bränsle, dock så klarar inte alla styrsyste, detta så de flesta kör på större spridare lr högre bränsletryck lr mappa om hela bilfan men de kostar kosing.

Så kör tills du får slut på soppa, tanka typ 5 liter etanol, starta bilen o kolla om den går o köra utan överdrivet hack.. annars så kör på nått de jag föreslog.


ingen aning
687 Inlägg
19 mars 2012
#3
antesacc skrev:
folk säger att de krävs 38% mer bränsle för att motorn ska gå optimalt med etanol, dock så kan man snåla med detta genom o öka bränsletrycket lite tills den går hyffsat rent på låga varven eller lite större spridare. Eller låta motorns styrsystem försöka tillföra mer bränsle, dock så klarar inte alla styrsyste, detta så de flesta kör på större spridare lr högre bränsletryck lr mappa om hela bilfan men de kostar kosing.

Så kör tills du får slut på soppa, tanka typ 5 liter etanol, starta bilen o kolla om den går o köra utan överdrivet hack.. annars så kör på nått de jag föreslog.

men anta att det kanske finns 5 liter bensin i tanken som pumpen inte får upp.
låt dig då inte luras av att bilen går på 100% etanol, utan den går ju på 50/50

även zebran har sina fläckar

84 Inlägg
19 mars 2012
#4
volvo_240_tic skrev:
antesacc skrev:
folk säger att de krävs 38% mer bränsle för att motorn ska gå optimalt med etanol, dock så kan man snåla med detta genom o öka bränsletrycket lite tills den går hyffsat rent på låga varven eller lite större spridare. Eller låta motorns styrsystem försöka tillföra mer bränsle, dock så klarar inte alla styrsyste, detta så de flesta kör på större spridare lr högre bränsletryck lr mappa om hela bilfan men de kostar kosing.

Så kör tills du får slut på soppa, tanka typ 5 liter etanol, starta bilen o kolla om den går o köra utan överdrivet hack.. annars så kör på nått de jag föreslog.

men anta att det kanske finns 5 liter bensin i tanken som pumpen inte får upp.
låt dig då inte luras av att bilen går på 100% etanol, utan den går ju på 50/50

Då får hjan väll köra slut på de också o tanka i 5 liter till då smile


ingen aning
687 Inlägg
19 mars 2012
#5
då har han inte heller 100% etanol big_smile

även zebran har sina fläckar

84 Inlägg
19 mars 2012
#6
då får han tanka 10 gånger då med 5 liter etanol då borde det iallafall vara över 90%! x)


1 365 Inlägg
20 mars 2012
#7
Oftast minimum som behövs för att göra det riktigt. spridare, bränslepump, kontroll av bränslefilter (får ej vara pappbaserat) mappbart styrsystem eller eftermarknadssprut. rekommenderat att ha BTR också

Hade jag haft en volvo hade jag dock gjort som grabbarna ovan, tanka och se hur den går. Det är aldrig ekonomiskt försvarbart att etanolkonvertera endast för att spara pengar i bränslepris


22 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#8
vissa har påstått att det går att köra direkt med en BTR med denna motor, kan detta vara sant?


3 292 Inlägg
21 mars 2012
#9
Lösningen på dina problem är att byta till en dieselbil, troligen en V70 D5 för att få nåt liknande som du har, 855AWD är en törstig bil och tyvärr kommer du nog aldrig att få den att gå speciellt snålt.

Min D5:a ligger på ungefär 0,55-0,58 långkörning och på sommarväglag vilket är mycket bra med tanke på att det är en stor bil. Pendlar du så mycket som 10 mil per dag så kommer du tjäna på att köra diesel.

Bara ett tips... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 mars 2012
#10
Roobus skrev:
vissa har påstått att det går att köra direkt med en BTR med denna motor, kan detta vara sant?

Lägg ner tankarna om det är ekonomiska orsaker som styr konverteringen.

Bara en sådan sak som att service/oljebyterna skall ske med halva intervallet trollar bort ekonomin i det hela.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

22 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#11
dieselns mening har försvunnit i detta land, vissa pumpar kostar dieseln samma som bensin och endå betalar man en skatt på den. etanolen kostar 0.98€/L och bensin 1.74€/L så där finns en stor skillnad, jag pendlar med en annan kompis till jobbet och kör varannan vecka. Mera svar om hur man konverterar skulle jag vara tacksam för!


Forummoderator
10 576 Inlägg
21 mars 2012
#12
Roobus skrev:
dieselns mening har försvunnit i detta land, vissa pumpar kostar dieseln samma som bensin och endå betalar man en skatt på den. etanolen kostar 0.98€/L och bensin 1.74€/L så där finns en stor skillnad, jag pendlar med en annan kompis till jobbet och kör varannan vecka. Mera svar om hur man konverterar skulle jag vara tacksam för!

Dieseln är väl fortfarande utmärkt!  0.6 i förbrukning istället för 0.9 med bensin i samma bil. 0.3l * €1.74 = €0.52 billigare per mil.  Skatten är €280 dyrare   280/0.52= insparat på 600mil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök