3559
Sök

Mellan axlen sitter fast b230ft HJÄLP

OVERBOOSTED
852 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#1
Hello!! smile

Håller på att sätta ihop min motor efter renovering och när jag kom till kamremen så märkte jag att mellan axlen sitter fast (den till olje pumpen)!!! gick att snurra på den innan jag satte dit dreven till kamen,vevaxlen!

så vad kan göra så att den sitter fast? vill ju inte lyfta ur motorn igen hmm





tacksam för snabba svar!!

MVH//

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#2
nån?? sad

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 mars 2012
#3
Börja med att lossa drevet på den felande axeln igen.

Hade det inte varit lämpligare att montera klart motorn helt innan du satte tillbaka den i bilen?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

OVERBOOSTED
852 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#4
henke_99 skrev:
Börja med att lossa drevet på den felande axeln igen.

Hade det inte varit lämpligare att montera klart motorn helt innan du satte tillbaka den i bilen?

jo de hade varit enklera.. men blir lite lättare att sätta i del för del när man skruvar med bilen sj, och va två pers o lyfta i en motor komplet är inte direkt lätt wink

ja de ska ja, föresten vet du om man kan dra ut axlen om man lossar alu-kåpan som sitter runt? hade aldrig bort den axlen när jag renoverade smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 mars 2012
#5
Jag har ingen som helst koll på volvomotorer, har aldrig skruvat i en sån. Eller jo, i skolan en gång för 7-8 år sen eller nåt... Så det får nån annan svara på.

Du skulle haft en cheva 350 istället, då hade jag kunnat svara tongue

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

OVERBOOSTED
852 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#6
henke_99 skrev:
Jag har ingen som helst koll på volvomotorer, har aldrig skruvat i en sån. Eller jo, i skolan en gång för 7-8 år sen eller nåt... Så det får nån annan svara på.

Du skulle haft en cheva 350 istället, då hade jag kunnat svara tongue

okej synd tongue  jo en V8 under huven skulle inte va fel wink kanske nått att satsa på i framtiden cool

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

53 Inlägg
20 mars 2012
#7
För att få bort axeln så måste du ta bort alukåpan, annars så sabbar du nog packboxen i kåpan. Om du har fördelaren fram på motorn är det smart att plocka bort den med annars får du nog rycka och slita tills fan kommer och tar dig. Men eftersom att du skrev att det var en ft så har du nog fördelaren på toppen. Kunde du snurra på axeln innan du fick på kamremmen?


OVERBOOSTED
852 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#8
Frejd skrev:
För att få bort axeln så måste du ta bort alukåpan, annars så sabbar du nog packboxen i kåpan. Om du har fördelaren fram på motorn är det smart att plocka bort den med annars får du nog rycka och slita tills fan kommer och tar dig. Men eftersom att du skrev att det var en ft så har du nog fördelaren på toppen. Kunde du snurra på axeln innan du fick på kamremmen?

ja jag har fixat det nu wink hade dragit åt bultarna för hårt till alu-kåpan så det funkade som en broms mot axlen tongue

tack ialf smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 mars 2012
#9
montera i komplett b230ft är inga problem ens själv :p

de var inte axeln ner till oljepumpen du fått på viskan ?

för även om du drar skruvarn till aluhuset för hårt ska de inte kunna klämma axlen.
man kan bara dra aluhuset i botten å inte mer.
en m5-m6 skruv kan du inte dra så hårt att de skulle påverka.


OVERBOOSTED
852 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#10
Xuri skrev:
montera i komplett b230ft är inga problem ens själv :p

de var inte axeln ner till oljepumpen du fått på viskan ?

för även om du drar skruvarn till aluhuset för hårt ska de inte kunna klämma axlen.
man kan bara dra aluhuset i botten å inte mer.
en m5-m6 skruv kan du inte dra så hårt att de skulle påverka.

haha jag skulle vilja se dig lyfta i en komplet motor för hand wink 


ja jag lossade skruvarna och tog bort kåpan och då gick det snurra axlen, sen satte ja dit en ny pakning och skruvade fast kåpan igen fast lite lösare än innan roll och det gick att snurra på axlen tongue hade väll bara drat åt skruvarna för hårt från början tongue

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

241 Inlägg
22 mars 2012
#11
om du har för tunn packning till kåpan vid agregataxeln så nyper den fast volvos packning är grön och lite tjockare än pirat packningarna

OVERBOOSTED
852 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#12
volyota skrev:
om du har för tunn packning till kåpan vid agregataxeln så nyper den fast volvos packning är grön och lite tjockare än pirat packningarna

japp de märkte jag wink

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 mars 2012
#13
Nej inte för hand.

ja med annan packning är de en helt annan femma.



Sök