3954
Sök

Köpråd: Nissan 200sx s14a

63 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej! Nu är det dags för en ny bil, och Jag funderar på en Nissan 200sx s14a. Jag har tidigare ägt en s13 -92 som jag vart förälskad i men som tyvärr blev stulen sad. Nu undrar jag vad jag ska tänka på vid eventuellt köp! Vanligt förekommande fel på dessa bilarna? Eller allmän information om dom.
Jag uppskattar starkt vänliga och seriösa svar, även andra förslag på liknande bilar tas gärna emot.

Tack på förhand!

26 Inlägg
23 mars 2012
#2
Vill du ha dem bästa tipsen så ring Max, min storebror!!! Han har en polare som bara tar in såna bilar från Japan, så vad jag anser så ska du prata med dem två smile


:-)
367 Inlägg
23 mars 2012
#3
Som arbetslös har jag lagt ner lite tid på att forska lite kring S14 och jag har kommit fram till att motorn är i princip skottsäker sålänge den blivit välskött med service med jämna mellanrum.
Allting med en S14 är bättre än en S13 - Motor, väghållning, körglädje, utseende.

Karossen verkar dock vara lika utsatt för rost som på en S13 men vem putsar inte hellre på en S14 än en S13? cool
Lite osäker på om du tar dig ur garaget utan att tappa fronten bara?


Annars så finns det ju några billiga Evos ute nu men misstänker att ägandet på en sådan är lite saftigare sen är den väl lite svårare att ligga brett med om man inte har gott om pulver roll

820 Inlägg
23 mars 2012
#4
kolla elen i motorutrymmet, kablar bruka vara söndeslitna på givare, kolla under oljelocket, bruka vara vanligt med ordentligt med koks å skit där under, dom går hårt dessa sr20, lyssna efter rassel på tryckare, kolla bromsar bak, sätter sig = 2a på bes, kolla avgas, kolla turbo, när du kör på trean dra på lite och släpp gasen, hoppar spaken ur så ja..pruta ordentligt eller åk å titta på en annan bil.
sen allmänt om det är skador i kaross osv så den inte är frontad eller snesmällad.
köp ingen bil med trasig topp, för det är svårt å dyrt att hitta en topp till en sr20det, du kan byta till en redtop men betyder jobb och lite sånt..är en annan vinkel på insuget på en redtop

är vad jag kommer på snabbt..hjälpt polare från nissanklubben med div sjuka fel så det finns hur mycket som helst.

ja nybes så klart, har du ett gäng frågetecken redan borta där.


63 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#5
Man tackar för svaren och jag ska definitivt ringa max! (fabian- skicka hans nr). Jag vill ju helst ha en välbevarad som är så orginal som möjligt i motorn så man kan skruva lite själv, har ju tillgång till verkstaden efter jobbet på eftermiddagar! Brukar växellådan ge sig eller vad menar du MasseT5R?

7 120 Inlägg
23 mars 2012
#6
Bromsar bak, rost och trasiga toppar är de vanligaste kännetecknen. Gå på magkänslan och köp ingen slutkörd bil så blir det nog bra smile

26 Inlägg
23 mars 2012
#7
Max nummer: 0703551054 smile


820 Inlägg
23 mars 2012
#8
Waarden skrev:
Man tackar för svaren och jag ska definitivt ringa max! (fabian- skicka hans nr). Jag vill ju helst ha en välbevarad som är så orginal som möjligt i motorn så man kan skruva lite själv, har ju tillgång till verkstaden efter jobbet på eftermiddagar! Brukar växellådan ge sig eller vad menar du MasseT5R?

nja dom står pall rätt bra..men sen blir det låda fån 300an som gäller med mycke hästar...synkringar blir därimot slaktade pga av all tok-körning dom får stå ut med genom åren..MEN av alla s14 jag har haft å göra med så är det bara 2 som har varit kass i lådan..för mig att dom viker sig vid 500 hästar..nån får rätta mig på den biten..vare borta från japanare nåra år nu!smile



Sök