3141
Sök

Sugtrimma volvmotor?

11 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#1
Jag har gått och blivit lite sugen på en sugtrimmad volvo nu och tänkte höra med er kunninga männsikor på denna sida.

Jag har tänkt mig att lämna i en 530 topp på steg två planing och borrning med mera hos kg trimmning samt köpa deras kg003 kam som rekommenderades av dom till den planade toppen big_smile

Sen blir det självklart extraktor-grenrör och grövre avgassystem utan lr med racekat¨,

Spridare behöver jag byta men till vilka? går det med dom gröna r-spridare eller ska man ha andra?

behöver jag göra något mer än det jag nämt för att få det att funka bra?

vet att det är dyrt samt att jag inte kommer få någon raket på trimmad sugmotor
men handlar mer om viljan än priset för min del.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 februari 2012
#2
kolla på timos motor dom har ett motor recept pånästan 200hk

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 271 Inlägg
26 februari 2012
#3
Leta annars efter en begangnad rallycross motor å renovera

344 Inlägg
23 mars 2012
#4
om du har tänkt att lämna in en topp och betala för det så tycker jag att det e bättre du satsar på en 531 topp istället för en 530 topp. 531 e mycket bättre och ska man som sagt ändå betala massa pengar så e det lika bra att satsa på en sån. iaf min åsikt
Senast redigerat av sunkmaster (23 mars 2012)


1 758 Inlägg
23 mars 2012
#5
sunkmaster skrev:
om du har tänkt att lämna in en topp och betala för det så tycker jag att det e bättre du satsar på en 531 topp istället för en 530 topp. 531 e mycket bättre och ska man som sagt ändå betala massa pengar så e det lika bra att satsa på en sån. iaf min åsikt

Varför tycker du att 531 är bättre?

1 062 Inlägg
24 mars 2012
#6
schnauz skrev:
sunkmaster skrev:
om du har tänkt att lämna in en topp och betala för det så tycker jag att det e bättre du satsar på en 531 topp istället för en 530 topp. 531 e mycket bättre och ska man som sagt ändå betala massa pengar så e det lika bra att satsa på en sån. iaf min åsikt

Varför tycker du att 531 är bättre?

Den har en annan gjutning med bättre vinkel på kanalerna och flödar bättre redan från start.
Kan bara hålla med sunkmaster här.

M.V.H.


344 Inlägg
24 mars 2012
#7
AndreasPlars skrev:
schnauz skrev:
sunkmaster skrev:
om du har tänkt att lämna in en topp och betala för det så tycker jag att det e bättre du satsar på en 531 topp istället för en 530 topp. 531 e mycket bättre och ska man som sagt ändå betala massa pengar så e det lika bra att satsa på en sån. iaf min åsikt

Varför tycker du att 531 är bättre?

Den har en annan gjutning med bättre vinkel på kanalerna och flödar bättre redan från start.
Kan bara hålla med sunkmaster här.

M.V.H.

yes helt korrekt smile.


resultatet blir mycket bättre eftersom den redan e bättre från start och eftersom den redan e bättre kan det kanske tom bli billigare eftersom man inte behöver bearbeta den lika mycket


266 Inlägg
24 mars 2012
#8
turboforssen skrev:
kolla på timos motor dom har ett motor recept pånästan 200hk

timosmotor bänkade 2st b230f motorer med org botten i höstas.

B230 med LH 2.4 org.sprut Timo chip, 530 topp vs 531 topp, 13.10 kam i båda, lämnade 197hk samt 213,5hk med 531 toppen, extraktor med självklart..

spridare behöver du inog inte byta smile

så visst får man kanske ut lite mer ur 531an men...
Senast redigerat av elgh33 (24 mars 2012)

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

driftsättare
169 Inlägg
24 mars 2012
#9
kolla tråden på http://skogenracing.editboard.com/t9097 … ag-kvallar helt klart bra tips i den tråden om vad man ska göra o inte göra men satsa på 405 eller 531 topp i första skedet kanske en planing på den så du får samma komp som med 530


1 758 Inlägg
24 mars 2012
#10
Tycker bara det är intressant att alla på forum verkar vara så kåta på 531an.
Visst, i originalutförande flödar den mer än 530. Men är det nödvändigtvis bättre?
En topp som flödar mycket behöver absolut inte vara bättre än en som flödar mindre - det som är viktigt är att flödet matchar motorns behov.
Tänker man inte köra kam med mer än 12-13 mm lyft är en 530 i regel bättre lämpad eftersom man får bättre låg- och mellanregister. 531 ger högre toppeffekt, men tappar i resten av registret.

driftsättare
169 Inlägg
24 mars 2012
#11
sant med 530 kan du nog räkna med ganska mycket mer vrid vid tidigt varvtal jämfört med 531 men det beror ju också på vad man är ute efter... dra ut på växlarna eller växla tidigt?!


11 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#12
tanken med hela bilen är ju lekbil typ, så ser ju hellre att jag har ett bra vrid vid lite lägre varv


1 062 Inlägg
24 mars 2012
#13
Med tanke på att 531 och liknande toppar sitter original på en vanlig standard 940/740 så kan de väl inte vara så "yperportade" så man får ett uselt mellanregister...?

Jag skulle fixa fram en 531, putsa upp kanalerna/jämna till de men lämna de skapligt original, mirafräsa alla säten, plana nån mm och montera i en lagom sportig kammaxel.
Och så mappa in bränsle och tändning för E85, kan ge en hel del effekt bara att få tändningen optimerad för E85!

M.V.H.



Sök