3952
Sök

Lödning av 35mm2 + kablar

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 mars 2012
LiNx skrev:
Lonefox skrev:
Anser själv att det som höljet eventuellt smälter inte gör så mkt då man ändå sätter på krympslang....eller förlåt......det kanske inte är alla som gör det wink

Krympslang & lödning går hand i hand i min bok wink

Finns ju de tokar som klämmer kabelskor med polygrip, rörtång eller skruvstäd.........
Tur att man inte tillhör den skaran iaf.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

424 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
wolw skrev:
Lonefox skrev:
Anser själv att det som höljet eventuellt smälter inte gör så mkt då man ändå sätter på krympslang....eller förlåt......det kanske inte är alla som gör det wink

Nej, spelar ingen roll (och krympslag använder jag), men jag hatar att göra jobb som ser tattiga ut, även under krympslangen. Kalla mig anal tongue

Håller me, ska man göra nånting då är de lika bra o göra de ordentligt fr första början.. Hatar o göra om saker för man slarvat el tagit genvägar

424 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
Lonefox skrev:
LiNx skrev:
Lonefox skrev:

Krympslang & lödning går hand i hand i min bok wink

Finns ju de tokar som klämmer kabelskor med polygrip, rörtång eller skruvstäd.........

haha, mjo... jag har en ggr i tiden kört med huggmejsel & polygrip, men då måste man vet lite hur man ska gå till väga för att inte sabba de hela. Men tajt blev de kan jag lova men inget jag rekomenderar smile

424 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
Men nu har jag siktet inställt på antingen denna 150W med 12.7mm koppar spets eller 200W med 19.0mm koppar spets... för att vara på den säkra sidan smile

http://i42.tinypic.com/33uvmzr.jpg

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
26 mars 2012
Bara att köra på monster direkt! Man kan väl aldrig få för mycket wink

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
26 mars 2012
Lonefox skrev:

En tok anmäler sig! Har nog använt allt av ovanstående, lite beroende på grovlek på kabel.

Skruvstäd tycker jag funkar fin fint om man bara håller i kabeln under tiden så att den inte kan glida ur.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
26 mars 2012
ExtraKim skrev:
Lonefox skrev:

En tok anmäler sig! Har nog använt allt av ovanstående, lite beroende på grovlek på kabel.

Skruvstäd tycker jag funkar fin fint om man bara håller i kabeln under tiden så att den inte kan glida ur.

Men pressningen blir ju självfallet inte riktigt lika välgjord som med en riktigt presstång!

2 665 Inlägg
26 mars 2012
Kör på 200w och 19mm spets

Det är väl vanlig koppar kabel du försöker löda??
Jag har ju hört att det finns alukablar o de är nog väldigt svåra att löda.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
26 mars 2012
Nitromast skrev:
ExtraKim skrev:
Lonefox skrev:

Men pressningen blir ju självfallet inte riktigt lika välgjord som med en riktigt presstång!

Där satt det!

En pressning skall vara under så högt tryck att allting pressas samman o blir 1. Den skall vara gastät.

Där jag jobbat o pressat kabelskor på 35mm2 eller tjockare har presstångens handtag varit runt 75cm långa.
Är kablarna runt 75mm2 eller tjockare hade vi tryckluftdriven press.
Senast redigerat av Rickard-v (26 mars 2012)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
26 mars 2012
Man får ganska bra tryck med ett skruvstäd när man hänger sig på handtaget. Jag har inga problem med spänningsfall i min bil och uppenbarligen så funkar strömförsörjningen rätt bra wink

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

2 665 Inlägg
26 mars 2012
ExtraKim skrev:
Man får ganska bra tryck med ett skruvstäd när man hänger sig på handtaget. Jag har inga problem med spänningsfall i min bil och uppenbarligen så funkar strömförsörjningen rätt bra wink

Det verkar ju funka ganska bra, Men kan det bli ändå bättre???

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
26 mars 2012
Tror inte att det är en skillnad som skulle synas på mätaren (TermLab).

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

2 665 Inlägg
26 mars 2012
ExtraKim skrev:
Tror inte att det är en skillnad som skulle synas på mätaren (TermLab).

Nja säg inte det. När du jagar sista tiondelarna då är det noga med detaljerna.
Jag skulle i alla fall göra allt jag kan göra när det jagas tiondelar.

Tänk om du kommer 2a o det skiljer 1/10 då funderar du på om kabelskorna o klena högtkablarna skulle fixat 1/10 eller 2.

(kablarna har vi diskuterat förut)

Sök