smilesante skrev:
- Luft i systemet, hur kollar jag detta och hur åtgärdar jag detta på bästa sätt?
Man luftar

i ditt fall tror inte jag det kommer lösa ditt problem annat än tillfälligt.
Någonting gör att det kommer in luft bevisligen = någonting är trasigt.
smilesante skrev:
- Huvudcylinder som gått sönder - hur kontrolerar jag och åtgärdar? svårigheter,tips osv...?
Det är ju denna man får hoppas på. För att kontrollera kan man demontera ett plastlock på växellådan och lysa ned på slaven med en lampa. Be sedan någon trycka ned kopplingen o kolla på hur slaven rör sig. Motsvarar inte rörelsen på slaven pedalens rörelse är det troligt att huvudcylindern som läcker.
Är det söligt och jäkligt vid slaven är det troligen slaven....
smilesante skrev:
- slavcylindernsom gått sönder - hur kontrolerar jag detta att det hels inte är detta felet? och om det skulle vara fallet... tips och trick vid byte av denna? då jag kommer få dela växellåda och motor för att kunna byta denna?
Japp du måste ha ned lådan....
det innbär att du måste ta ned subframen och för att få ned den måste du hänga upp motorn i något.
Jag använder en balk som läggs mellan skärmarna och sedan krokar man i lyftöglan på motorn.
Att lufta dessa kan vara lurigt. Luftnippeln sitter nämligen inte längst ned på slaven utan en bit upp på röret = helt idiotiskt.
Har du vätska i systemet ned till slaven om du t.ex behöver byta huvudcylineder fyller du systemet ordentligt och vacumsuger ur luften med vacumpum eller använder motorn.
Man köper en luftman, skruvar på den på behållaren och kopplar slangen till insuget med motorn på tomgång.
Funkar kalasbra

Behöver du byta slav måste du fylla på den innan.
tryck in slaven i bott, koppla en slang med en tratt på luftnippeln coh fyll med vätska, dra ut slaven i sitt ändläge.
Låt slangen/tratt sitta kvar när du sätter tillbaka lådan, skulle du röra slaven i det läget suger det in vätska o inte luft.
Fyll på och lufta med motorn som jag skrev ovan.
Lycka till!